מר טרנר: פעם אהבתי את הסרטים של מייק לי

(שם הסרט במקור: Mr. Turner)

כנראה שאני טיפש מדי מכדי להעריך את "מר טרנר". כנראה שצריך לבוא עם רקע מוקדם, כנראה שצריך להכיר את יצירותיו של הצייר המהולל (מסתבר) ג'וזף מאלורד וויליאם טרנר כדי להעריך, להבין, ואולי אפילו לאהוב את הסרט הזה. אבל אם המצב הוא אכן כזה, אז הסרט הזה מגיע למסכים שלנו עם גיבנת א-פריורית, כי אם אין לו חיים משל עצמו, ואם הוא נסמך מראש על ידע מוקדם של קהל הצופים, אז משהו לא בסדר בבסיס היצירה הזו מלכתחילה.

פעם אהבתי את הסרטים של מייק לי. רובם סיפרו את סיפוריהם של מעמד הפועלים, של האנשים הפשוטים. הסרטים של לי פותחו בטכניקה ייחודית שבעטייה המשחק בסרטיו תמיד היה מהמעולים שבנמצא. והקולנוע של לי תמיד היה מרתק. בפעם היחידה שמייק לי סטה מהנושא שבו הוא דן בד"כ, זו גם היתה הפעם היחידה שבה אני פסחתי על סרט שלו, וויתרתי על הצפיה בו (היה זה "טופסי טרווי"). כשהייתי בדרכי לאולם הקולנוע לראות את "מר טרנר", ניסיתי להיזכר מתי היתה הפעם האחרונה שבאמת אהבתי סרט של מייק לי. באופן די עצוב הייתי חייב להודות ביני לבין עצמי שזה היה "ילדות קריירה" משנת 1997 (את "הכל או כלום" מ-2002 ואת "ורה דרייק" מ-2004 יותר הערכתי מאשר אהבתי, את "חופשיה ומאושרת" מ-2007 ממש שנאתי, ומ"עוד שנה" מ-2010 כבר די השתעממתי).

mr turner

אז הלכתי לראות את "מר טרנר" של מייק לי למרות שגם הוא מהווה סטיה מהנושא הרגיל של לי (הבמאי שבד"כ לא עושה דרמות תקופתיות) כדי לזכור לבמאי הזה חסד נעורים. אבל שום חסד ושום נעורים. גם כאן השתעממתי למדי, ובעיקר לא הבנתי למה הסרט הזה בכלל נעשה.

בגדול זה סרט על, ובכן, מר טרנר. מישהו שהיה פעם (במאה ה-19) צייר מפורסם. למה נזכר מייק לי לעשות סרט על הצייר הזה דווקא עכשיו, ב-2014? לא יודע. תוך כדי הצפיה ניסיתי להבין על מה בעצם הסרט. מהו המנגנון המפעיל את הדמות הזו, לפי חזונו של התסריטאי- במאי, מייק לי. לא הצלחתי לשים את האצבע שלי על שום קו מוביל. האם הסרט הזה הוא על ההתנגדות לאלהים- דת ("השמש היא אלהים" זועק טרנר בקול גדול)? האם מדובר כאן על מלחמת המעמדות בבריטניה, ועל ההתנגדות לשיטה הקפיטליסטית (במה שאמורה להיות סצינת השיא של הסרט, מר טרנר מקבל הצעה נדיבה מאוד מאיש עשיר מאוד אבל נותן לו תשובה לא צפויה, ויש גם מערכת  יחסים סבוכה ולא ממש ברורה עם משרתת מסורה)? האם מדובר בהערה של מייק לי עצמו על ביקורת אמנות ועל מבקרים (יש גם מזה ב"מר טרנר", אבל בעודי צופה בסרט המאוד ארוך הזה, לא יכולתי שלא לחשוב שבשתיים וחצי הדקות הגאוניות האלו יש יותר חוכמה ורגש מאשר בשעתיים וחצי של "מר טרנר"). יש הכל ב"מר טרנר". הכל ולא כלום.

"מר טרנר" הוא סרט שמתפתח לאיטו, כמעט כסרט אפיזודיאלי. בחלק הראשון של הסרט שום סצינה לא מתחברת לרעותה. אלו הם רק רגעים ספורדיים בחיים של אחד, צייר, מר טרנר. הוא דמות מתנשאת, כעוסה, יהירה, בוטה, גסה ותוקפנית (גם כלפי נשים) – אין שום סיבה מיוחדת שאני אסמפט במיוחד את הדמות הראשית בסרט הזה. טימות'י ספול, שזכה בהרבה שבחים ופרסים על תפקידו כאן, כמר טרנר, אמנם מנסה להפיח רוח חיים בדמות הדי בהמית הזו, אבל כמעט כל פעם שהוא פולט איזושהי נהמה (וזה קורה הרבה), התגובה המיידית שלי היא פרץ צחוק (גם אם הסיטואציה לא ממש מצחיקה). רק אחרי יותר מחצי שעה של סרט מתחיל מייק לי לחזור אל דמויות שראינו קודם, בנסיון להתחיל לחבר את הפסיפס של החיים של האיש הזה, מר טרנר. הצרה היא שהחיים שלו לא ממש מעניינים אותי, כי אין נושא אחד תימטי שמאחד את כל הסובבים את הטרנר הזה, ואין לי שום רצון להיות עם הטרנר הזה, כי הוא, אפעס, לא ממש איש נחמד.

אז מה שיוצא בסוף זה סרט ארוך למדי (כשמגיע זמנו של מר טרנר, הוא גוסס להרבה יותר מדי זמן, מה שהזכיר לי את ה"תמות כבר!!!" הזה), סרט שלא ממש יודע מה הוא רוצה לומר, ולא ממש מעניין (אבל אולי אני לא קהל היעד. אולי אני טיפש מדי מכדי לאהוב סרט שכזה).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “מר טרנר: פעם אהבתי את הסרטים של מייק לי

  1. זה שהמבקר מעלה השערה שהוא טיפש מידי, זאת עדין לא נקודת זכות למבקר שהוא, אכן, טיפש מידי, אטום מידי, צר אופק למדי- נדמה לי שגם איש קולנוע חייב להיות רחב אופקים דיו כדי להכיר קצת את גדול אמני אנגליה ואחד מגדולי הציירים של המאה ה-19. הסרט עומד גם כשלעצמו למי שעיניו בראשו וראשו בראשו!

כתיבת תגובה

