את לי לילה: לאבד שליטה

להתאהב זה לא מצב נורמלי. זה מצב של איבוד חושים. של איבוד שליטה. של מישהי נוספת בחיים. של מברשת שיניים נוספת בשירותים. של מכנסיים זרוקים בחדר שהם לא שלך.

"את לי לילה" לוקח את מצב איבוד השליטה לקיצוניות. אבל הוא עושה את זה בסרט מרוסן ומרשים בשליטה שלו. ולירון בן שלוש, השחקנית הראשית והתסריטאית, היא סוג של פלא.

חלי, בגילומה של בן שלוש, היא אדם סגור ועצור. היא בשליטה. כל הזמן. אף אחד לא יגיד לה איך ומה. היא יודעת בדיוק מה טוב לה. מה טוב לאחותה המפגרת בשכלה. והיא יודעת בדיוק איך. אבל היא רוצה גם משהו לעצמה. מישהו. אהבה. והמשהו הזה יפרק את עולמה. בן שלוש כל כך מדויקת בבניה של הדמות הזו, כל כך קרובה לאדמה, אמינה ורגילה, ועם זאת, מביעה בלי הרבה מאמץ נראה לעין עומקים עצומים של כמיהה אנושית לאהבה, למשהו שיהיה פרטי ואישי, הרחק מהמטלות היומיומיות המציקות כל כך (במקרה של חלי – הטיפול באחותה האהובה, אבל גם המעיקה, המפגרת בשכלה). בן שלוש כאילו משחקת, אבל בעצם היא נטורליסטית עד העצם, והשילוב הבלתי אפשרי הזה הוא סוד הקסם של השחקנית המדהימה הזו.

"את לי לילה" הוא סרט שבנוי בהדרגתיות מרשימה. הכל בנוי בקצב מדוד, מבלי לצאת מהכלים, בשליטה מרשימה בכל האספקטים של העשייה הקולנועית (הצילום הנהדר של עמית יסעור, החונק בגרון מרוב דחיסות, והמשחק המדהים של בן שלוש ושל איבגי. דאנה איבגי).

at li laila2אמנם יש לי כמה השגות קטנות על הסרט (אותן, כמו את הערכתי הגדולה לסרט, הבעתי כאן כבר אחרי הצפייה הראשונה שלי בו), אבל גם בצפייה שניה לא יכולתי לעצור את הדמעות בסוף. "את לי לילה" הוא סרט שמגיע מלמטה, בצניעות, ללא סנסציות, נמצא כל הזמן קרוב לאדמה, ריאליסטי וכואב, ועם זאת לא לוחץ על הדמעות, נותן להן להגיע לבד.

בצפייה ראשונה התלוננתי שאין בסרט מוסיקה. בדיעבד זו אולי היתה בחירה נכונה. זה עוזר לשמור על התודעה שלי קרובה לאנשים, עם מינימום מניפולציה רגשית.

בצפייה ראשונה התלוננתי שהסרט לא נכנס אל תוך מעון היום שבו מטופלת גבי (איבגי. שימו לב לדרך שבה היא מאבנת את המבט, ומכבידה את הגוף שלה. עבודת משחק אדירה שלה). בדיעבד זה אולי היה נכון, להישאר בתודעה של חלי, האחות המטפלת, לא לדעת מה קורה שם בפנים, ולהגיע אל אותה סצינה אחרונה ופשוט להישבר. זה אמנם מונע מדאנה איבגי כל סיפור רקע, והיא שם רק כקונטרה לאחות ה'נורמלית' שלה, אבל אולי זה טוב שהסרט מתרכז בסיפור של אותה חלי, הסיפור הכואב והחונק כל כך של האחת שרוצה כל כך לשלוט בחיים שלה, עד שהיא גורמת לאסון. הרי החלי הזו לומדת בהדרגה לשחרר, לתת לבן זוג החדש שלה להתקרב לאחותה, לנסות דברים חדשים (לישון איתו ולא עם אחותה, למשל), ודווקא כשהיא לוקחת את השליטה חזרה לידיה, וחותכת החלטה פטאלית, דווקא אז מתרחש האסון.

וצריך לומר משהו גם על יעקב זאדה דניאל. מצד אחד הוא המאצ'ו הישראלי בהתגלמותו. הוא אולי צנום, אבל הדרך שבה הוא מחזיק את גופו משדרת : "תנו לי את הכבוד שמגיע לי". הוא גם שעיר למדי, גברי. מצד שני, יש בו רגישות עצומה, ביישנות, סבלנות שלא אופיינית לישראלים. שחקן שראיתי עד עכשיו רק בתפקידים קטנטנים מתגלה כאן כשחקן מעולה שמאוד יהיה מעניין לעקוב אחריו בעתיד.

אז כן, "את לי לילה" הוא לא הקומדיה שוברת הקופות הבאה. אבל הוא סרט מרגש במיוחד, שעשוי במיומנות מרשימה, והוא סרט בשליטה מלאה על אחת שמאבדת שליטה בחייה הרופפים ממילא. מומלץ. מאוד.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “את לי לילה: לאבד שליטה

  1. שלום איתן ,
    זה זמן רב שאני רוצה להחמיא שוב (כבר התכתבנו בעבר) על רשימותיך. הפעם ריגשת אותי וגרמת לי להישבר – בדיוק כפי שאתה נשברת – מרשימתך על 'את לי לילה' שאני מתה לצפות בו – ומיד.איזו ביקורת מקיפה ונפלאה! כמובן שאשמח לשתף אותך לאחר הצפייה בו.

  2. ואכן צפיתי סופסוף בסרט בערב החג בטלוויזיה ולדאבוני לא בקולנוע ואהבתי בו הכל. בניגוד לדעתך , היה בעיניי המינימליזם בשימוש במוסיקה דווקא גאוני והתאים לאיפוק הכללי. רק נגינת פסנתר. ובסוף הביצוע המרגש של דאנה איבגי לשיר הנושא.
    רק חבל שלקראת סופה של הביקורת נותרתי פעורת פה לנוכח המשפט הטיפשי , הלא שייך והבלתי מובן בעליל הזה שלך:
    "אז כן, 'את לי לילה' הוא לא הקומדיה שוברת הקופות הבאה". מה??!!. מי קבע שאמת המידה לסרטים טובים או שוברי קופות היא בהיותם ק ו מ ד י ו ת….

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s