פרסי האקדמיה הקנדית לקולנוע 2015: המועמדויות

אתמול פרסמה האקדמיה הקנדית לקולנוע את רשימת המועמדים שלה. מבט על הרשימה מגלה כמה שמות מוכרים, גם אם הסרטים שעליהם הם מועמדים הם לא מהמשובחים ביותר, ובנוסף, כמו תמיד, כמה שמות מסקרנים.

אז נתחיל מהמוכרים יותר:

הסרט המוביל במספר המועמדויות, באופן צפוי למדי, יש לומר, הוא "מאמי" של קסוייה דולאן (שהיה אמור לצאת למסכים בישראל בחודש הבא. בינתיים עושה רושם שבתי קולנוע "לב" עושים הערכה מחדש, ואולי גם יגנזו אותו).

mommy posterדולאן הוא במאי צעיר מאוד (רק בן 25) שזוכה להערכה ביקורתית עצומה בעולם. "מאמי" הוא הסרט החמישי שלו (בן 25 עם 5 סרטים מאחוריו!), וכולם היו במסגרות שונות בפסטיבלים יוקרתיים (כולל פסטיבל קאן, היוקרתי מכולם), וכבר קרוב לשנה אני תחת הרושם שזהו גם הסרט שזכה להילולים המשמעותיים ביותר מבין כל סרטיו. עד כדי כך גדול היה הבאז סביב הסרט הזה עד שהייתי בטוח שהסרט הזה הולך לזכות באוסקר בקטגוריה של הסרטים שאינם באנגלית (זה הסרט שקנדה שלחה לאוסקר השנה). אבל "מאמי" לא עבר את הסינון של האקדמיה האמריקאית (שזה בסדר. גם "גט" לא עבר. ו"גט" סרט נפלא בעיניי), ועם זאת צריך לומר שאחרי שראיתי את "מאמי", ועוד סרט אחד קודם של קסוויה דולאן, אני חושב שהבמאי הזה הוא אולי הבמאי הכי אובר-רייטד בעולם. יש לו הרבה כשרון, אין לי ספק בכלל. אבל אין לו משמעת. דולאן הוא קולנוען רברבן, שמשוויץ בסרטיו ביכולות הקולנועיות שלו תוך כדי שהוא דורס את כל שאר המרכיבים שמחברים את הקהל לסרט. זה מה שאני חושב, לפחות.

"מאמי" מספר על בחור צעיר הסובל מהיפראקטיביות, והוא בכלל קצר רוח מאוד, ולפעמים הוא מגיב באלימות כלפי כל מי שבסביבתו. בתחילת הסרט הוא משוחרר ממוסד שבו שהה, לאחר שמנהלת המקום מספרת לאימו (שגם היא, אפעס, לא כליל השלמות הסובלנית) שאין ביכולתה לעזור לו. האמא מקבלת לידיה את הנער הבעייתי, והסרט (הדי ארוך. כמעט שעתיים וחצי) מנסה לפרוס את סאגת הטיפול בנער בעייתי, כשלאם עצמה אין מספיק כסף, זמן, וכוחות לעשות את זה (אין אבא בסביבה). בערך באמצע הסרט מצטרפת לסיפור השכנה, והשלושה הופכים לחבורה עליזה, לפני שהגורל מתערב ומעכיר את האוירה שוב. אני מניח שבגדול מנסה דולאן לשאול האם אהבה לבדה מספיקה (ואני מניח שהתשובה שלו היא לא), אבל הקולנוע שלו מפונק, והוא מעצבן אותי.

בינתיים, "מאמי" מקבל 12 מועמדויות מהאקדמיה הקנדית: לפרס הסרט (שדולאן הוא אחד ממפיקיו), בימוי (קסוייה דולאן), עריכה (קסוויה דולאן), תלבושות (קסוייה דולאן), תסריט מקורי (קסוויה דולאן), צילום (יש משהו מאוד מוזר בפורמט הצילום של הסרט הזה. נדבר על זה אם הסרט הזה יופשר מהמחסנים של "לב"), איפור, שחקן, שחקנית (אן דורבל, שגם אני מודה, שלמרות שלא אהבתי את הסרט, דורבל מאוד הרשימה אותי), שחקנית משנה, סאונד, ועיצוב אמנותי.

עוד סרט שזוכה להכרה מסיבית מהאקדמיה הקנדית הוא סרטו האחרון של דיויד קרוננברג, "מפות לכוכבים". אני מאוד אוהב את הסרטים של קרוננברג, אבל שני סרטיו הקודמים ("קוסמופוליס", ו"שיטה מסוכנת") שעממו אותי עד מאוד. לכן שמחתי לראות את "מפות לכוכבים", שהוא, אמנם, סרט שרחוק מאוד משיאיו של הבמאי המיוחד הזה, אבל חגיגת הפסיכוזה שהיא "מפות לכוכבים" שימחה אותי מאוד בחדווה שבה קרוננברג (האב. גם הבן הוא פסיכופט לא קטן, אם לשפוט מסרטו המעניין, "אנטי-ויראלי") חוזר אל כור מחצבתו (הנה מה שכתבתי על הסרט כשהוא הופץ בישראל לא מזמן).

"מפות לכוכבים" מועמד ל-11 פרסים: פרס הסרט, בימוי (קרוננברג), עריכה, מוסיקה, שחקן, 2 שחקני משנה (ג'ון קיוזאק ורוברט פטינסון), שחקנית (ג'וליאן מור), שחקנית משנה (מיה ואסיקובסקה), סאונד, ותסריט מקורי.

וצריך לציין גם ש"שבויה", סרט שמוקרן בימים אלו בישראל, מועמד ל- 4 פרסים: לבימוי (אטום אגויאן מועמד לפרס הבימוי, אבל סרטו נעדר מרשימת המועמדים לפרס הסרט), שחקן (ריאן ריינולדס), עיצוב אמנותי, ותסריט מקורי.

ועכשיו לסרטים שטרם שמעתי עליהם, ויהיה מעניין לעקוב אחרי חלק מהם, כשיגיעו להקרנות מתישהו, באיזושהי מסגרת, לישראל:

במקומה (In Her Place) – אלברט שין

הטריילר של הסרט הזה לא מספר הרבה, ויותר מעיד על אוירה מסקרנת. הסיפור של הסרט יותר מרטיב את בלוטות הרוק שלי.

ראשית צריך לומר שאלברט שין הוא במאי קנדי ממוצא דרום-קוריאני, ו"במקומה" מחזיר אותו לשורשים. הסרט מתרחש בדרום -קוריאה, והסרט מדבר קוריאנית. ויותר מכך, עושה רושם שמדובר בסרט רגיש במיוחד, ואפילו הייתי אומר שהסיפור הוא סיפור נשי.

In Her Placeגיבורי הסרט הם זוג עירוני עשיר מסיאול הבירה. הם סגרו עסקה עם בחורה צעירה וכפרית שנכנסה להריון לא מתוכנן: היא תיתן להם את בנה לאימוץ, תמורת כסף, כמובן. הסרט, להבנתי, מתרחש במהלך ההריון. ההורים המאמצים המיועדים מגיעים אל בית הכפר של הנערה הגרה עם אימה. שתי הנשים המבוגרות יותר (אם הנערה והאם המאמצת המיועדת) מתיידדות, והנערה הצעירה מסתגרת בחדרה. הכל נראה סגור ומוכן כשהבחור הצעיר שעיבר את הנערה חוזר לסיפור, ודורש את זכויותיו על התינוק שעוד לא נולד. נראה כמו דרמה שקטה אבל חזקה ומרשימה.

האקדמיה הקנדית העניקה ל"במקומה" 7 מועמדויות: לפרס הסרט, בימוי, עריכה, 2 שחקניות, שחקנית משנה, ותסריט מקורי.

את ישנה, ניקול (Tu Dors, Nicole) – סטפן לפלר

מבין כל הסרטים שברשימת המועמדים, זהו הסרט שמסקרן אותי יותר מכל. וזה די משונה, כי לפי כל מה שקראתי עליו, זה סרט כמעט בלי סיפור. גיבורת הסרט היא ניקול, בחורה בת 22. היא לא ממש יודעת מה היא רוצה לעשות בחיים שלה. בינתיים יש לה קיץ שלם להעביר בבית הוריה שנסעו. יש לה את החברה הכי טובה שלה, שאיתה היא מבלה את רוב הזמן שלה. במהלך הקיץ, אחיה הגדול יקפוץ לביקור עם חבריו. יש לו להקת רוק, והוא ישתמש בבית הריק כדי להקליט שירים. והילד הקטן של השכנים הוא רק בן 10, אבל הוא מאוהב נואשות בניקול. אה, ואחת הבדיחות הגדולות של הסרט (ורואים את זה כבר בטריילר) היא שלילד יש קול של מבוגר. וזהו. אין ממש סיפור. יש יותר תיאור מצב.

אבל הטריילר, וכל מה שקראתי עליו, מביאים אל אפי את ניחוחות הגל החדש הצרפתי ההוא, משנות ה-60. קראתי בכמה מקומות שהסרט הזה הושווה ל"פרנסס הא" המקסים, שגם הוא הושפע מאותו סגנון. ואם תשאלו אותי, יש כאן גם קצת מג'רמוש המוקדם. אבל בעיקר יש כאן איזושהי אוירה של שחרור, הסתכלות רגישה ומלאת אמפטיה והומור אל תוך נפש צעירים שכבר לא כל כך צעירים, אבל עדיין תועים במבוך החיים. נדמה שמדובר בסרט נוגע ללב במיוחד, ועם זאת, מקסים ומשעשע מאוד. הנה הטריילר המסקרן (אה, כן. הסרט בשחור לבן)

"את ישנה, ניקול" מועמד ל-6 פרסי אקדמיה קנדית: לפרס הסרט, הבימוי, שחקנית, שחקנית משנה, שחקן משנה (מארק אנדרה גרונדין, שהיה השחקן הראשי בק.ר.י.ז.י של ז'אן מארק ואלה), ותסריט מקורי.

נפילה (Fall) – טרנס אודט

קצת נמאס לי מסיפורים על כמרים שמואשמים בהתעללות מינית.  זה כבר חוזר על עצמו יותר מדי פעמים. אבל אולי השחקן הראשי בסרט הזה, מייקל מרפי, שהוא פנים מוכרות מאין ספור סרטים מפורסמים (אבל אף פעם לא בתפקיד הראשי) , אולי הוא יוציא את הסרט הזה מהבנאליות של הסיפור הזה. גיבור הסרט הזה הוא כומר מזדקן בעיירה שקטה על-יד מפלי הניאגרה. הכל מתנהל על מי מנוחות עד שהוא מקבל לידיו מכתב ממישהו בשם כריסטופר שמאשים אותו במשהו שקרה לפני 40 שנה, מעשה עליו הוא לא לקח אחריות עד היום. למרות שנדמה שהכומר הוא איש טוב, סבלני, מאמין, חביב ונעים, יש משהו בעברו שמטיל צל ענק על חייו. ועכשיו זה בא לרדוף אותו. אולי בנאלי, אבל משהו בטריילר דווקא מסקרן אותי. השקט שלו, הסבלנות שבה נפרס הסיפור, והסיכוי להופעת משחק יוצאת דופן אולי בכל זאת הופכים את הסרט הזה למעניין.

fall poster"נפילה" (שם הסרט אגב יפה בעיניי. Fall יכול להיות מובן גם כ"סתיו", ויכול להיות מיוחס לאדם בסתיו חייו) מועמד ל-5 פרסי אקדמיה קנדית: פרס הסרט, עיצבו אמנותי, צילום, שחקן (מייקל מרפי), ועריכת סאונד.

לא מטיל צל (Cast no Shadow) – כריסטיאן ספארקס

עושה רושם שהסרט הזה מנסה ללכת על הקו הדק שבין ריאליזם טהור לסרט שהוא יותר פיוטי, חלומי. גיבור הסרט הוא ילד בן 13. כשאביו האלים נשלח לכלא, הנער מוצא מחסה אצל שכנה מסתורית אחת. היא מטפלת בו, ומגלה הבנה לסיפוריו על טרולים (חברים דמיוניים?). כשהאב משתחרר הוא מנער את הנער, מסית אותו כנגד מי שטיפלה בו כל כך יפה (הוא מספר לו שהיא היתה מעורבת במות האמא), ומביא את הילד לבלבול חושים. הוא כבר לא יודע מי לצידו ומי לצרתו, והבלבול הזה מתבטא בהתפרצות של אלימות. הטריילר של הסרט הזה מעניין, אבל סרט שכזה צריך ידיים מאוד בטוחות כדי לטפל בכל המרכיבים הדרמטיים שבו.

"לא מטיל צל" מועמד ל-4 פרסי אקדמיה קנדית: פרס הסרט, עיצוב אמנותי, מוסיקה, ותסריט מעובד.

טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-1 במרץ. אני אמשיך לעקוב (וצריך להזכיר גם שהאקדמיה הקוובקית, שמהווה חלק מקנדה ושואפת לעצמאות, גם היא מנהלת טקס פרסים. הטקס ההוא יתקיים באמצע מרץ, והמועדמויות לפרס הג'וטרה שלהם יתפרסמו בקרוב. גם עליהם אני אכתוב כאן)

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s