אי התירס: טבע

(שם הסרט במקור: Simindis kundzuli)

סרט משונה ומאוד לא קונבנציונלי, "אי התירס". ובהתאם, התגובה שלי אליו היתה לא רגילה. כי מצד אחד, מדובר בסרט מאוד מרשים. ומצד שני, לאורך כל הצפיה נותרתי מנותק רגשית.

הכותרות בתחילת הסרט מסבירות את התופעה האקלימית שבבסיס התרחשות הסרט – עם התחלפות עונות השנה נחשפים באמצע הים איים. גיבור הסרט, אדם מבוגר וחרוש קמטים, מגיע אל אי אחד כזה, ומתחיל לגדל בו תירס. קשה שלא להעריך את העקשנות ואת הסבלנות של במאי הסרט. לאט לאט, ועם זאת בלי להתמהמה יותר מדי, הסרט עובר עם הדמות הראשית שבו שלב שלב. בניית בית באמצע האי הקטנטן, כבר מהשלב הראשוני, בו אין כלום, דרך סימון הגבולות, תקיעת היתידות הבסיסית, הוספת קורות רוחביות, בניית גג וכיסויו – הכל עובר כאן מול עינינו בסבלנות ובעקשנות. כשהבית יהיה מוכן הוא יביא עמו לאי את נכדתו המתבגרת, והם ישתלו שם זרעי שיחי תירס. גם את התהליך הזה מתאר הבמאי בסבלנות, עם מעברי זמן כמעט בלתי מורגשים, עד שהם הופכים לשיחים גבוהים.

Simindis kundzuliר"ל: יש כאן סרט טבע. מרשים מאוד, מצולם לעילא, עם תנועות מצלמה מעגליות מרשימות, ועם נופים יפהפיים. מרשים מאוד, ועם זאת, זה סרט נשיונל ג'יאוגרפיק. לא סרט קולנוע.

כי הדמויות לא מדברות. בהתחלה עוד חשבתי על רבע השעה הראשונה של "זה ייגמר בדם" של פול תומס אנדרסון. גם שם אין דיאלוגים. לא נאמרת ולו מילה אחת בכל ההתחלה של הסרט הנפלא ההוא. ב"אי התירס", כשכבר נאמרות כמה מילים, פתאום חשבתי: אה…אז הם לא אילמים. אבל מיד הם חוזרים לסורם. הסרט הזה, "אי התירס", הוא כמעט סרט אילם. לכל אורכו נאמרים אולי 10 משפטים. לא יותר. וזה כבר העביר את המחשבה שלי לקים קי דוק. למה העובדה שגיבוריו ב"אביב, קיץ, סתיו, חורף, ו…אביב" או ב"להרגיש בבית" גם הם לא דיברו, ועם זאת הכל הרגיש לי שם אורגני מאוד, חלק טבעי מהסיפור, ואילו בסרט הגיאורגי הזה הכל הרגיש לי מזויף, מכופף לאיזו דרישה אמנותית מופרכת?

אני חושב שהתשובה נמצאת בתפיסת החיים של קים קי דוק. באמונה הבודהיסטית שלו. "אביב, קיץ, סתיו, וגו'…" היה סרט שכבר בשמו אפשר היה להבין את מה שהוא רוצה להגיד: לספר על מעגל החיים. את "אי התירס" לא הבנתי. יש כאן כמה אלמנטים המתערבבים יחדיו למעין תמהיל לא ברור, ומכיוון שהאנשים האלו לא מדברים, בסופו  של דבר לא ממש הבנתי מה הסרט רוצה ממני. הרי לא מדובר כאן רק על מחזור החיים (של הטבע, כמו של האדם). יש כאן גם סיורים צבאיים מדי פעם, המנסים להעלות את נושא המלחמה בין בני האדם, בין הלאומים השונים (ואכן, מצטרפת דמות נוספת לאי במהלך הסרט. דמות זרה). ויש גם את סיפור התבגרותה של הנערה. גילויים ראשונים של מיניות.

אז עם כמה נושאים מעורבבים ביניהם, "אי התירס" הזה חסר מיקוד. ומכיוון שהאנשים האלו לא מדברים, גם כשנדמה שיש להם מה להגיד, משהו בגישה הזאת הביא אותי להרגיש שיש כאן איזושהי פרטנציה אמנותית של הבמאי לעשות סרט יפה, סרט שקט, אבל זה מגיע על חשבון האמינות של הדמויות האלו. הרי אנשים, גם אם הם לא מדברים הרבה, הם יגידו משהו. וכשהבמאי כבר מרגיש שהוא מיצה את נושא השקט, הוא פותח בדיאלוג קצרצר בין הסב לביתו. "אז איך בלימודים?"; "הכל בסדר". וזהו, פחות או יותר. מיצינו את עניין הדיאלוג. אפשר להמשיך הלאה. לא אמין, ודי מגוחך ופאתטי למען האמת.

אז כן, זה סרט מרשים מאוד, ומגיעה לו הערכה על העקשנות שלו, כמו על צילומי הטבע המרשימים (ובסוף, כשהאי קורס, כי זה הטבע של הטבע, מדובר בסצינה כל כך מרשימה, תנ"כית אפילו, עד שזכר סרטיו של טרנס מאליק עלה בראשי), אבל האנשים שבתוך הטבע הזה עוברים אלי כמלאכותיים, והמכלול הכללי עובר אלי כמשהו מבולבל ולא ממוקד. סרט מעניין, ועם זאת מפוספס לטעמי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אי התירס: טבע

  1. למרבה הצער, ביקורת ממש פרימיטיבית. כנראה לא כל סרט נועד לעיני מבקרנו. סרט טבע של נשיונל גאוגרפיק? אי הבנה מוחלטת, עיוורון (כמה עצוב להשתמש בביטוי לאיש קולנוע!), סרט מהפנט מכל הבחינות, הטקסט הסמוי משרת את הטקסט הגלוי, האילמות היא אינטגרלית לעולם ולנפשות האילמות, סרט מבולבל?? שוב אי הבנה מוחלטת. סרט מהודק, כל פריים וכל מהלך וכל זוית צילום משרתים את האוירה ואת ה"עולם" שהמילים קצרה ידן מלתארו!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s