שיר אחד: סאונדבייטס

(שם הסרט במקור: Song One)

אז זה הפך לנוסחה. לעשות סרט עם הרבה שירים, ובלי הרבה סיפור. בחור, בחורה, וה-ר-ב-ה שירים. שירים שהוא כותב ושר. היא בד"כ מנגנת גם. והקשר ביניהם מבוסס על שירים. קשר אפלטוני, או אהבה אמיתית של אנשים. אחד לשני. למוסיקה.

ולא אכפת לי שזו נוסחה. זה עבד יפה מאוד בשני סרטיו של ג'ון קארני. זה הביא אוסקר על השיר מתוך Once המקסים, והוא עוד יכול לזכות באוסקר על השיר מתוך "התחלה חדשה" המקסים גם הוא. וכל עוד הדברים האלו יוצאים מן הלב, כל עוד האהבה הגדולה למוסיקה היא אוטנתית, ולא מתקפלת אל תוך שיקולים מסחריים שמתבקשים מהנוסחה, כל עוד האהבה הזו למוסיקה היא אמיתית, אני מוכן לקבל עוד סרטים כאלו. והמקרה של "שיר אחד" הוא מקרה מבחן מעניין: כי האהבה האמיתית למוסיקה קיימת כאן, והיא מציפה את המסך, אבל המעבר שלה אלי באולם עובר בצינורות מקולקלים קצת. הסרטים של ג'ון קארני יותר טובים.

song oneבחור צעיר אוהב מוסיקה. הוא מנגן בעבור גרושים במנהרות רכבת התחתית. עוד לפני שהכרתי אותו הוא עובר תאונת דרכים. נכנס לתרדמת. האחות של אותו בחור לא נמצאת בארץ בכלל. היא מקבלת טלפון אל המלון שלה הרחק בחו"ל, והיא רצה חזרה הביתה, ולבית החולים כדי להיות לצד מיטת אחיה. חמש דקות של סרט עברו, והרבה יותר מדי דברים קורים. הדרמה בסרט הזה לא מקבלת את הזמן שלה לשקוע אצלי. והמוסיקה – מצד אחד היא קיימת כל הזמן בסרט. אבל בניגוד לסרטיו של קארני, אין כמעט אף שיר המנוגן מתחילתו ועד סופו. "שיר אחד" סובל מקיצורי דרכים מתסכלים. במקום לתת לשירים את הזמן שלהם להשפיע עלינו, לרגש אותנו, להחכים אותנו, להעשיר את חיינו, אנחנו מקבלים רק טעימות. סאונדבייטס. לחיצה קצרה על השיר ביו-טיוב, ואז מעבר לשיר הבא. או שיש גם קיצורי דרך אחרים: השיר ממשיך לנגן, אבל הבמאי עובר לספר על מה שקורה הלאה. הרגע שבו השיר מנוגן, הקסם של ההופעה החיה, הקסם של החיים ברגע הזה ממש – הרגע הזה נמוג, נעלם בגלל במאית חסרת סבלנות.

ובכלל, יש רגע בסרט ששיר אחד כן מנוגן במלואו. האחות הכואבת הולכת להופעה של הזמר הנערץ ביותר על אחיה, וסיפור אהבה עדין ויפה נרקם ביניהם. הוא מנגן שיר על הבמה. באמצע הוא לוחץ על איזשהו כפתור, הגיטרה ממשיכה לנגן מתוך איזשהו סינטיסייזר, או מתוך הקלטה קודמת, ועל רקע ההקלטה הזו הוא מתחיל לנגן כינור. ההופעה החיה הופכת למשהו דיגיטלי, קצת מתוכנת מדי. קצת מורכב מדי. והרי כל המטרה של הסרטים האלו הוא להפשיט את כל השירים האלו לצורתם הבסיסית, להביא אותי חזרה אל הרגש האמיתי שהרכיב את השיר מלכתחילה. כי המוסיקה היא החיים שלנו. היא הרגש הכי מזוכך. היא השמחה והעצב. היא הזכרונות מהעבר והיא התקווה שלנו לעתיד. והכל מקופל למילים הכתובות, וללחן הפשוט, לפני שהוא עובר עיבוד והפקה מסחרית. והסרט הזה, "שיר אחד", לוקח את אותו שיר אחד, ומעמיס עליו את המסחריות, כאילו כדי לקשר אותי באולם בצורה יותר ישירה למוסיקה, אבל בעצם הוא מרחיק אותי משורש העניין, וזו טעות לטעמי.

song one twoאבל בכל זאת, משהו בסרט הזה עובד. אמנם מרי סטינברגן הותיקה בתפקיד האמא קצת מקלקלת בהופעה קצת מוגזמת מדי, אבל אן האת'אווי, בתפקיד הראשי, כל כך כובשת , כל כך מרגשת באהבה שלה לאחיה הפצוע. יש בה משהו מאוד נוגע ללב, מאוד ישיר, מאוד פשוט, ובסצינה אחת בסרט, כשהיא חושבת לרגע שאחיה פוקח עיניים, הדמעות בכל זאת הגיעו גם אלי. האת'אווי משחקת דמות בשר ודם, אמיתית, שעוצרת את חייה בעקבות אירוע טראומתי, ומקשיבה לאחיה, למרות שהוא לא מדבר. היומנים שלו מדברים. הנשמה שלו מדברת דרך המוסיקה שהוא אוהב, המאכלים שהוא אוהב לאכול בלילה, הזמר שהוא אוהב (ג'וני פלין, גם הוא בהופעה פשוטה ומרגשת), ושגם היא מתאהבת בו ו/או אולי בשיריו. האת'אווי עושה את הסרט הזה פשוט ורגיל למרות שהוא מנסה יותר מדי לקצר דרכים כדי להתחבר לדור הצעיר והמסובך הזה, והיא מחזיקה את הסרט הזה בחיים בשבילי (אה, ולמרות שהמוסיקה בסרט הזה מוגשת ברובה בסאונד-בייטים, ולא בגרסתם המלאה, עדיין, מה שיש הוא יפה להפליא).

אז כן, גם אם מדובר כבר בנוסחה שחוקה, הבו לי עוד מהסרטים האלו. הסרטים שנוגעים בנשמה בדרך ישירה ואוטנתית. רק תנו לי אויר להרגיש את השירים, אל תקצרו לי את הנשימה של הנשמה. "שיר אחד" הוא סרט עם רגש אוטנתי, אבל עם דרך מקוצרת מדי להעביר אותו הלאה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s