בדרכי שלי: הביקורת

(שם הסרט במקור: Cloclo)

טיסה מישראל לצרפת מתמשכת בערך 4 שעות. טיסה מצרפת לישראל, מסתבר, יכולה להימשך כמה שנים. את "בדרכי שלי" ראיתי לפני יותר משנתיים, בפסטיבל הצרפתי השנתי. מאז שכבו כ-550 מילה על הסרט הזה בתיקיית הטיוטות אצלי בבלוג, מחכות להפצת הסרט הזה לקהל הרחב. ועכשיו, אחרי שנתיים, הוא הגיע. עכשיו, אחרי שנתיים, הגיע הזמן לאוורר את אותו פוסט נשכח, לפרסם אותו. היה כדאי לחכות? קצת כן. וגם קצת לא.

זה סרט שאני מניח שימצא לו קהל בקרב אלו שהם קצת יותר מבוגרים ממני. אלו שבשנות ה-70 כבר עמדו על דעתם (אני רק נולדתי אז), הכירו את השירים שהיו אז במצעדי הפזמונים, עקבו אחרי התקופה הסוערת ההיא. בכו כשמייק ברנט התאבד, וגם כשקלוד פרנסואה (מסתבר שהיה זמר כזה פעם) נפטר מתאונה משונה.

Clocloמסתבר שקלוד פרנסואה היה להיט עצום בצרפת. אני מניח ששמעו יצא אל מעבר לגבולות נמל הבית שלו. הוא אפילו כתב את אחד השירים הכי מפורסמים בתולדות המוסיקה המודרנית העולמית, אלא שלא הוא הביא אותו לכל בית בעולם (היה זה פרנק סינטרה שהפך את "בדרכי שלי" להמנון עולמי. את המקור הצרפתי כתב גיבור הסיפור של הסרט הזה). עם זאת צריך לומר: הטרגדיה הזו, של אדם שלא קיבל קרדיט על השיר הספיציפי הזה, תופסת חלק קטן מאוד מהסרט הזה. לכן שמו הבינלאומי של הסרט עושה לו עוול. "בדרכי שלי" אולי אכן מראה אדם שהלך בדרכו שלו ולא נתן לנסיבות החיים להסיט אותו ממטרתו, ועם זאת אין התעכבות יוצאת דופן על סיפור השיר הספיציפי הזה. שם הסרט במקור הוא "קלוקלו" שהוא קיצור שמו של הזמר (קלו=קיצור של קלוד) מוכפל בשניים, וזו היתה קריאת המעריצים בהופעותיו.

ואכן הסרט הוא ביופיק של אדם גאוותן, רודף שמלות, נהנתן, אגואיסט, וצנטרליסט, ועם זאת דמות מחשמלת, סקסית, כשרונית ומסורה למטרה – הצלחה בכל מחיר. הסרט מתאר בצורה מרשימה את כל שלבי חייו הקצרים של קלוד פרנסואה – מילדותו תחת אב חמור סבר דרך הנסיונות הראשונים והכושלים כמוסיקאי ועד הפריצה וההצלחה. ותוך כדי – הסרט לא מסיט עיניו מנשותיו הרבות, ממזגו קצר הרוח, מהצורך התמידי ואפילו האינפנטילי שלו באהבה , עד מותו הטראגי בטרם הספיק להפוך את הצלחתו העצומה בצרפת להצלחה בינלאומית. לזכותו של הסרט יש לומר שהוא מקיף מאוד, צבעוני מאוד, זורם בלא הפרעה ודי סוחף במוסיקה ובצילום שבו. כמו כן צריך להוסיף כמה מילים משבחות על השחקן הנהדר בתפקיד הראשי. זהו ג'רמי רנייה. כאן הוא יוצא מתחת למטרייה של האחים דארדן. רנייה התגלה עוד כנער בסרטם הראשון של הדארדנים, "השבועה" (למען ההגינות צריך לומר שלמעשה זה לא היה סרטם הראשון של הדארדנים, אלא הסרט הראשון שפרסם אותם). מאז הופיע רנייה בכמה סרטים נוספים של האחים הבלגים, והפך מזוהה איתם, ולמרות שהופיע בלא מעט סרטים נוספים, זה הסרט הזה, בו הוא שורף את המסך באנרגיות עצומות, רק כאן הוא מקבל הכרה כשחקן מעולה בזכות עצמו (והוא אכן קיבל מועמדות לסזאר על משחקו בסרט זה. והפסיד לז'אן לואי טרינטיניאן מ"אהבה". אמרתי, הסרט הזה לא חדש).

אבל צריך לומר גם ש"בדרכי שלי", עם כל העבודה המרשימה והמקיפה שהוא עושה, הוא סרט שכושל בכל צומת דרמטית. מרוב רצון לכסות כל פאן באישיותו וכל תחנה בחייו של קלוד פרנסואה (ואכן זהו סרט לא קצר. כשעתיים וחצי) הסרט הזה מריץ את הסיפור מתחנה לתחנה לתחנה מבלי להתעכב, מבלי לתת לדרמה לרגש, מבלי לתת לעוצמת הרגשות להשפיע. זה כמו שיר יפה ששמעת מהר, ולא הספקת להפנים. נוצץ, מרשים, אבל יאללה, הלאה, אין לנו זמן. יש לנו עוד הרבה עבודה. יש לנו עוד הרבה לספר על הקלוד פרנסואה הזה. תתרגש אח"כ. בבית.

זה לא עובד ככה. אם הסרט הזה היה עושה קצת עבודת ניפוי, מוותר על כמה תחנות בחייו של אליל הנערות הזה, ובמקום זה עוצר קצת כדי לפתח נקודות אחרות, להתעכב על רגעים מסוימים, אז הדרמה היתה הרבה יותר אפקטיבית. במקום זה "בדרכי שלי" מבכר לתאר את חייו של זמר מצליח בהרבה מוסיקה, צבעוניות, זיקוקי די נור קולנועיים – יפים אך לא באמת נוגעים. ולכן מדובר בחוויית צפייה קצת מתסכלת. זה סרט מאוד יפה, מרשים, עצום מימדים, ועם זאת, זניח ולא באמת אפקטיבי.

אז כן, למדתי שפעם היה זמר מצליח בשם קלוד פרנסואה. והוא היה כנראה מניאק לא קטן, ועם זאת כשרוני מאוד. ועדיין הסרט הזה לא הצליח באמת לרגש אותי, לסחוף אותי. "בדרכי שלי" הוא סרט מעניין מאוד, יפה מאוד, אבל גם נשכח.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

