פסטיבל קולנוע צרפתי: בפעם הבאה אני אכוון ללב

(שם הסרט במקור: La Prochaine Fois Je Viserai le Coeur)

הסרט הזה מספר סיפור די יוצא דופן על סוג של פירומן: הוא רוצח סדרתי חסר רחמים. והוא גם שוטר חוקר שעובד על התיק של הרציחות של עצמו. וזה מבוסס על סיפור אמיתי. מעניין.

אבל הסרט הזה, מעבר לכך שהוא מסוגנן ויפה לעין, ויש בו שימוש מרשים במוסיקה, והופעה מקפיאת דם של גיום קאנה בתפקיד הראשי, הסרט הזה מחמיץ את האפקט הרגשי שלו. ברור שמדובר בפסיכופט. כבר מהתחלה ברור שמדובר בפסיכופט. באדם שיש לו תשוקה לנקות את הרחובות מזוהמה, או מה שהוא מגדיר זוהמה (בחורות לא צנועות שלוקחות טרמפים!). כבר מתחילת הסרט אני ניגש לגיבור כאל פסיכופט, אין לי אמפטיה אליו. הטריק בסרטים מסוג זה הוא לנסות לגרום לי להבין את ההגיון מאחורי השגעון, לנסות להרגיש את האדם מאחורי המפלצת. "בפעם הבאה אני אכוון ללב" לא מנסה אפילו להתקרב אל הגיבור שלו.

prochaine fois je viserai le coeurוגם אם גיום קאנה מרשים בהופעתו, עדיין יש כאן יותר מדי חיצים המכוונים אותנו אל טירופו של הגיבור במקום לנסות למצוא את אנושיותו. למשל, שיערו של קאנה מסודר בתספורת היטלר. למשל, הוא יושב באמבטיות קרח (הבנתם? הוא רוצח קר רוח) והוא גם אוכל קוביות קרח (הוא קר מזג!). הוא משוגע לסדר בעבודה, אבל הבית שלו מלא שקיות זבל. פסיכופט, נו.

אז כן, הסרט הזה מגולל סיפור שהיה של רוצח סדרתי מטורף, אבל לא מנסה להיכנס אל מתחת לעורו של אותה דמות. תיאור האירועים בסרט הוא קר וכמעט חדשותי. אם היה כאן נסיון ללכלך קצת את הסגנון, לנסות לגרום לי להרגיש את הזוהמה כמו שהפסיכי מרגיש אותה, לנסות להפוך את השוטר הזה ל"נהג מונית", לנסות לגרום לי להרגיש את המצוקה שהוא מרגיש, המצוקה שגורמת לו להרוג, אז הסרט הזה היה עושה את העבודה שלו. כמו שהוא, הסרט הזה אולי מרשים טכנית, אבל נשכח וזניח. סרט שהיה יכול באמת לחקור את הפסיכוזה של מטורפים נשאר מביט מהצד. חבל.

עוד הקרנה של "בפעם הבאה אני אכוון ללב" למי שרוצה:

ב-27/03 בסינמטק ירושלים.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

