אם וכאשר: רומנטיקה?

לפני שנה בערך נתקלתי ברחבי הרשת בטריילר לסרט שעדיין לא היה גמור. היה בו משהו שהקסים אותי וסיקרן אותי. יוצרי הסרט ביקשו עזרה כלכלית כדי שיוכלו לסיים את העריכה. הכנסתי את היד לחור שבכיס, והוצאתי מהאין-כסף שיש לי שם כמה גרושים, ובכל זאת השתתפתי במימון של העריכה. ואפילו כתבתי על זה כאן בבלוג שלי, כדי לנסות ולשכנע עוד כמה שכדאי. זה היה בשנה שעברה.

מאז היה צוק-איתן. וליוצר הסרט נולדו תאומות. העריכה התעכבה. וכשהיא הסתיימה, בתחילת השנה, התחיל שלב המכירה. הנסיון להפיץ את הבשורה. ואז הגיעה הבשורה הפחות מלהיבה מבחינתי: הסרט נערך מחדש והפך לסדרת טלויזיה. וממוצ"ש האחרון הסדרה הזו מוצגת בערוץ 10. "פחות מלהיבה" – כי אני רציתי לראות את היצירה הזו בקולנוע. עם כל ההבנה לרצון של היוצרים להוציא את ה"ילד" הזה החוצה כבר, אל העולם, לדעתי חשובה גם האכסניה. חשובה גם הדרך בו מוצגת היצירה. כי סדרת טלויזיה וסרט קולנוע הם לא אותו דבר. יש להם נפח רגשי שונה. נפח סיפורי שונה. לכאורה זה אותו הדבר, אבל בעצם זה לא בדיוק.

הוא והיא. אם וכאשר.

הוא והיא. אם וכאשר.

ועדיין, רציתי לראות מה יצא מזה. אמנם בשבת בערב (22:15, ערוץ 10) לא הייתי בבית, אבל הקלטתי וראיתי בדיליי. אז איך יצא? אה…ככה ככה. יש הרבה כוונות טובות ביצירה, אבל רובן נשארות לא ממומשות לטעמי. החמצה.

בגדול, זה סיפור אהבה. הוא גרוש טרי (או לפחות בהליכים. אשתו בגדה בו, והם כעת פרודים, מדסקסים את הגירושין). היא רווקה למודת נסיון מר משוק הבשר של הדייטים הבוסריים שלא מתפתחים לשום דבר. מתפתח ביניהם קשר אהבה. אבל המציאות חודרת לקסם האהבה ומעכירה אותו.

או.קיי, נשמע כמו סיפור שאני אמור ליפול שדוד לרגליו. קסם האהבה. ויותר מכך, קסם אהבה של מבוגרים קצת יותר. למודי נסיון קצת יותר. אנשים שכבר עברו את הגיל שבו אהבה אמורה להיות קסם, ובכל זאת, הם מתפתים לאותו רגש מסתורי ונהדר. נשמע כמו סיפור שאמור להיות חכם. והכל נכון, חוץ מהעובדה שלא הרגשתי את הקסם. הכל כאן כאילו נכון, אבל אין כאן מספיק זמן לקסם. לאהבה. לדרמה. סצינה אחת יפהפיה של האשה בנפרד מקריאה שיר דוד אבידן. סצינה יפה, אבל נטולת קונטקסט. מה היתה מערכת היחסים בין שניהם לפני הפגישה הזו? מה בדיוק קרה? אין פירוט. הלאה. האהבה החדשה. לכאורה, הכל עשוי נכון. פגישה אחת מקרית. משחק שבו היא אמורה לפתות אותו. משחק שהופך רציני. הכל כאילו בנוי נכון. ועדיין הרגשתי שדברים קורים מהר מדי. לא הרגשתי את ההתאהבות שלו, ושלה. כאילו שהיוצר רצה לכווץ את 3 סרטי "לפני הזריחה/ שקיעה/ חצות" אל תוך קפסולה של כחצי שעה. התחלת קשר – מיצוי קשר – תהייה מבוגרת על טבע הקשר, והכל מהר מהר. כצופה הרגשתי שהכל טכני מדי.

אני לא יודע מה היה בחומרי הסרט שצולמו, מה נשאר על רצפת חדר העריכה, ומה שונה במעבר בין הגרסה הקולנועית לגרסה הטלויזיונית. אבל הרגשתי שנעשתה כאן הנחה. הרי גם בקטעי התשוקה הרגשתי שיש כאן משהו סטרילי מדי. אולי משהו שצונזר ע"י היוצר בעצמו כדי שיוכל להיות משודר בפריים טיים. ואולי זה היה כבר בגרסה המקורית. כך או אחרת, התשוקה הכל כך חיונית להבנת האהבה הגדולה חסרה כאן. הפרק הראשון, כמו שהוא נחווה על ידי, הלך יותר לראש, ופחות לרגש. הבנתי אותו, אבל לא הרגשתי אותו.

ועדיין, זה לא אסון. יש כוונות טובות מאחורי העשייה. ויש לסדרה הזו גם זכות אחת גדולה בדמותו של השחקן הראשי. קוראים לו נדב נייטס.

הוא. נדב נייטס. אם וכאשר.

הוא. נדב נייטס. אם וכאשר.

זה שחקן ששמו מתחיל להישמע לי יותר ויותר מוכר. קראתי תשבוחות על הופעתו בתיאטרון בהצגה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" (אבל טרם הספיקותי לראות. אני אשלים את החסר בקרוב), אבל על המסך התוודעתי אליו בסדרה "משפחה טובה" של איתן פוקס. שם הוא היה ההייטקיסט שמתחיל רומן, כמעט בעל כורחו, עם האמריקאית שמגיעה לישראל לבחון אפשרות של אקזיט ישראלי נוסף. שם התשוקה היתה ניכרת לעין וללב. גם כאן, נייטס עובד עם גופו בצורה מרשימה, משלים כמעט לבד את כל מה שחסר בעריכה, ובבימוי, ובצילום, ואפילו בתסריט. נייטס הוא שחקן נבון, בעיקר רגשית, ואת כל המשקעים שיש לו עם אשתו בנפרד, עם הבת שלו, וגם עם בת זוגו החדשה, כל מה שחסר לי רגשית הוא כמעט ומצליח למלא לבד, בהעברת כובד גוף נכון, הבעות פנים, ואינטונציה. שחקן נהדר ומבטיח.

אבל הוא לבד לא מספיק. השחקנית שמולו לא ממלאת את החלל, לא גרמה לי להרגיש את הכימיה של אוהבים, והתסריט החסר, הבימוי והעריכה שלפעמים פשוט מתעצלים ומקצרים סצינות שלמות (והכרחיות) לסיקוונסים מוסיקלים שמריצים דברים מהר מדי, הכל כאן גורם לי להרגיש שהיה כאן חומר טוב, רעיון טוב. זה קצת התפקשש בדרך מהלב של היוצר ללב שלי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

