דוקאביב 2015: עד קצה הזריחה

מלכודת של דבש, הסרט הזה. מאוד קל לאהוב אותו. אבל אני לא נפלתי במלכודת (ואני גם לא אוהב דבש).

סדרה של שיחות עם אשה מבוגרת המרותקת למיטתה, בתקופה האחרונה לפני מותה. והאשה הזו, בשילוב של נסיון חיים, ומבט כמעט ילדותי ותמים על החיים, מספקת כמה אבחנות משעשעות ולפעמים חכמות על החיים. מה יכול להיות רע? ויותר מכך, האשה הזו היא האמא של הבמאי, כך שהרגש מופעל כאן כמעט אוטומטית…

אז לא, הסרט הזה ממש לא רע. והוא אכן די משעשע. אבל הבעיה שלי איתו היא האופי האפיזודיאלי שלו. "עד קצה הזריחה" הוא כמו אוסף מערכונים וקטעי שירה שאין ביניהם קשר. הבן מגיע בבוקר. "בוקר טוב. מה שלומך היום?" וזהו. מכאן היא אומרת משהו תלוש מקונטקסט, הוא מגיב, ונוצר דו -שיח משעשע, שאין לו קשר ליום האתמול, או המחר. או שהוא שר לה שיר, והיא מקשיבה. או שהוא רוקד, והיא, איכשהו, רוקדת איתו (היא מזיזה את הידיים, הוא את שאר הגוף).

twilight of a lifeוזהו. באיזשהו שלב זה מתחיל לחזור על עצמו. עוד יום. עוד שיר. עוד ריקוד. עוד שיר. עוד חידוד פילוסופי משעשע. אבל אין קשר בין האנקדוטות. הכל מקוטע, לא באמת קשור. ויותר מכך, לא הרגשתי איזשהו חוט תימאטי מקשר. בהתחלה עוד חשבתי על "הצלמניה" (ובאופן מוזר, בדיוק כשהמחשבה הזו עברה בראשי, ראיתי את נכדה של מריים וייסנשטיין ז"ל, גיבורת "הצלמניה", בקהל). אבל שם, בסרט של תמר טל, יש מאבק לשימור ההיסטוריה של הצלמניה, ההיסטוריה של המדינה השמורה שם, דרך הכבוד שהמבוגרת עם הגוף השבור אבל עם המוח החד דורשת בדרכה הייחודית. כאן, ב"עד קצה הזריחה", לא מצאתי חוט תמאטי שכזה. סתם, בן שאוהב את אימו וסועד אותה בימיה האחרונים. נחמד ויפה לעין (הצילום בסרט הזה יפהפה, בצבעים מיוחדים שהם לא בדיוק שחור לבן, אלא מעין צבעי ביניים), אבל לא באמת נוגע לי ללב, ולא באמת לוקח אותי למקום של הבנה מעבר לסיטואציה המיידית.

יש דווקא חשיבה קולנועית מעניינת המוכתבת מהסיטואציה: לעשות סרט הכלוא בתוך חדר אחד. אבל יוצרי הסרט הרגישו כלואים בהגבלה הזו, וניסו לברוח ממנה במקום להשתמש בהגבלה הזו: יש מדי פעם שוטים של חורשה בחוץ, אבל הם באים תמיד כשוטים של מעבר בין יום ליום. וגם השוטים האלו חוזרים על עצמם, ללא גיוון ממשי. ובנוסף יש לפעמים נסיונות להיות פיוטיים בכוח (צילומים של סילואטות, למשל). זה לא עובד. חבל שלא נשארו בתוך החדר, מבלי להתחכם יותר מדי, שזה אולי מעיק, אבל מתוך המועקה אפשר היה ליצור רגעים קולנועיים לא שגרתיים. גם זה חסר כאן.

רעיון יפה עומד בבסיס הסרט הזה. המימוש הקולנועי שלו לא מספק בעיניי. חבל.

הקרנות נוספות של הסרט בפסטיבל:

ביום רביעי, ה-13/05, וביום שבת, ה-16/05.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

2 מחשבות על “דוקאביב 2015: עד קצה הזריחה

  1. איתן שלום.
    אני מכבד את זכותו של כל אדם להביע את דעתו גם אם היא ביקורתית ואינני מסכימה עימה. אני אישית חוויתי חוויה שונה לחלוטין ממה שאתה תיארת בפוסט זה ומצאתי סרט זה כפיוטי, מרגש והוא מסתובב במחשבותיו כבר כמה ימים טובים, ומחשבות אלה נעימות לי עד מאוד ויצרו לי שיחות מרתקות עם קרובים ובני משפחה.

    אינני חסיד גדול של פרסים ליצירות אמנותיות, אך מעניין אותי מה דעתך על העובדה ש"עד קצה הזריחה" זכה כסרט הטוב ביותר אתמול בפסטיבל "דוקאביב"?
    —————————–
    איתן לאסף: קודם כל, תודה שהגעת עד לבלוג שלי, ותודה שהגבת. תגובה שלי לפרס? מה שאמרתי בשורה הראשונה: קל לאהוב את הסרט הזה. אני פחות נתפסתי. ואולי זו גם שאלה של טעם. אני, למשל, חושב ש"שיח לוחמים" הוא סרט אדיר, הרבה יותר טוב וחשוב ומעניין מאשר "עד קצה הזריחה", ואם אני הייתי שופט בתחרות הייתי מצביע עבורו (הסרט הזה יוצא להקרנות מסחריות רגילות בעוד 3 שבועות. אני אפרסם את מחשבותי עליו סמוך להפצתו). וגם "להציל את דוד יעקב" הקליל והיפה נגע בי יותר מהסרט הזה (הפוסט עליו מחר). אני, רק על עצמי לספר ידעתי, ובבלוג שלי אני מנסה להסביר את מחשבותי על סרטים שאני רואה. אני פחות סימפטתי את "עד קצה הזריחה". אחרים (ובהם אתה) אהבתם יותר. שתי הדעות לגיטימיות. העיקר שהשאלה הזו, שאלה של טעם, נמצאת באויר, מייצרת דיבור על קולנוע, ומתוכו, על המציאות שהוא מייצג.

  2. מלכודת של דבש? מלכודת פתאים!
    בן שממסחר את ימיה האחרונים של אמו אינו נחשב ליוצר אלא לסוחר. אין לי ספק שאמו לא הסכימה שיראו אותה בימיה האחרונים במצב של חוסר אונים וחולשה. כל הסרט הוא אוסף קלישאות שלא מחדש דבר. כל "מערכוניו" נראים ונשמעים מאולצים ומעושים. כעסתי!!!!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s