דייט בהפתעה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Man Up)

מתי בפעם האחרונה ראיתם קומדיה רומנטית ראויה? אחת שכתובה באמת מצחיק, מבוצעת בתזמון קומי מדויק, וגם סוחפת רגשית? תחשבו רגע, מתי זה היה?

כי אם תשאלו אותי, יש לא מעט כאלו שנעשו בשנים האחרונות, אבל מעט מאוד ראו אותן, כי הן באו מהשוליים, מהקולנוע העצמאי. אם אני מנסה לחשוב על קומדיה רומנטית באמת טובה שהגיעה מתוך מרכז התעשיה,  אחת כזו שמעבר לכתיבה המדויקת ולביצוע שמתפוצץ מכשרון יש בה גם אמת אנושית שהגיעה אל המוני אנשים בעולם, אז אני צריך לחזור כמעט 20 שנים אחורה, עד "נוטינג היל" (עם ג'וליה רוברטס ויו גרנט). ולא, תירגעו, "דייט בהפתעה" ממש רחוק מאיזשהו שיא קלאסי (הי, אפילו השם שהמתרגמים מצאו לו בעברית הוא שם גנרי. עוד כמה שבועות אף אחד לא יוכל להבדיל את השם הזה מעשרות סרטים אחרים בעלי שמות דומים עד כמעט זהים). אבל משהו שם בכל זאת עובד. איכשהו, למרות תצוגת בימוי לא טובה, ותחושה שהוא מנסה לחקות קומדיות רומנטיות אחרות, משהו בכל זאת מתיישב בסרט הזה על הלב שלי. איכשהו. בקושי, אבל יש בסרט הזה ניצוץ קטן של משהו חיובי.

זה מתחיל מאוד צולע ומלאכותי. יש לבמאי של הסרט הזה, אחד בן פאלמר, שיטת עבודה מאוד מעצבנת עם מוסיקה. החלק הראשון של הסרט מאוד מקרטע, כמו הדייט הזה שמגיע בהפתעה, והכימיה בין השניים האלו לא ממש מייצרת את הניצוצות שאתה מחפש מסיפור אהבה שכזה. וכשבן פאלמר יושב בחדר העריכה ומרגיש את חוסר הקצב בסרט הוא פשוט מציף את הסרט הזה במוסיקה, בשירי רוק קצביים, שכאילו אמורים לדחוף בכוח את הרגש כלפי מעלה. אבל זה לא עובד בכוח. זה אף פעם לא עובד בכוח. כי אם זה לא נמצא בסרט, בחומר שצולם, אז שום מוסיקה לא תציל את זה. גם כשכבר הזוג הזה מתחיל לתקשר בצורה שמזכירה משהו כמו סיפור אהבה (בבאולינג), גם אז הוא פשוט משקיט את פס-קול הדיאלוג, ומעלה את הווליום של המוסיקה כדי לדחוף אותי להתלהבות של התאהבות בכוח. במקום לשתף אותי במשחק, הוא עושה פאסט-פורוורד של הסצינה ושם מוסיקה. עלי זה לא עובד.

ואז מגיעה סצינת ה'ריפלקס'.

הריפלקס. מתוך "דייט בהפתעה"

הריפלקס. מתוך "דייט בהפתעה"

הסצינה היחידה בסרט שיש בה איזושהי השראה קולנועית. הסצינה היחידה בסרט שבה הבמאי החליט ללכת נגד האינסטינקטים של עצמו. השיר הזה פתאום הופך לאיזשהו דו-קרב של דיאלוגים קומיים, משהו בקשר שנוצר בסצינה הזו מאפיל על כל טריק קולנועי, כי השיר כאן לא מאייר רגשות או יחסים, הוא מהווה חלק מהסצינה עצמה, והוא אפילו הולך נגד מה שקורה בסצינה. ודווקא בגלל זה הוא עובד. משהו בסצינה הזו גרם לי להרגיש התעלות של רגע קולנועי קומי משובח.

ואז גם הבנתי איך הסרט הזה, למרות ואולי בגלל הפגמים שלו, איך הוא בכל זאת עובד. כי זוהי ההתאהבות: מבוכה של שני אנשים זרים שנפגשים, שגורמת לגמלוניות, התנהגות מלאכותית שרחוקה מאוד מהאני האמיתי, מנסים למצוא חן ולהעמיד פנים במקום להיות את/ה עצמך. וזה היה כל הסרט עד אותו סצינת 'ריפלקס': מלאכותי, מנסה למצוא חן, אפילו מביך לרגעים. ואיכשהו מאותה סצינת 'ריפלקס' משהו שם התחבר לי.

וזה לא שמכאן והלאה הסרט הזה הופך לנסיעה חלקה. גם בהמשך העבודה של הבמאי עם מוסיקה די מחרידה. והוא גם מנסה להעתיק מסרטים אחרים, בלי באמת חן. לקראת הסוף, כשהגבר רץ לקראת האשה, חשבתי על הארי שרץ אל סאלי בסוף הסרט ההוא. כאן, הריצה נמשכת הרבה יותר מדי, והיא גם מעוטרת במוסיקה קצבית, כדי שתבינו. ואני נשבע שיש גם רגע בסרט שחשבתי שתהיה כאן העתקה של סצינת האורגזמה במסעדה מתוך אותו 'הארי פגש את סאלי' (זה נעצר לפני שזה הופך להיות מביך. למזלנו).

אבל, למרות כל זה, בחלק השני של הסרט הקשר בין שני האנשים האלו הופך להיות פאמיליארי יותר, משהו בכימיה ביניהם בכל זאת מתחיל לעבוד רגשית, וההתעקשות על הבחורה כדמות לא זוהרת במיוחד, שדווקא בגלל זה נראית כמו אחת שאני יכול להאמין לה (לייק בל החביבה), ועל סיימון פג, קומיקאי מוכשר, כאן בהופעה סימפטית, איכשהו הסרט הזה הופך להיות קומדיה רומנטית חביבה ואפילו משעשעת לפרקים (סיפור המשנה של ההורים הזכיר לי לרגעים את הרוח הבריטית הקסומה של "נוטינג היל", ויש בו כמה רגעים יפהפיים).

יכול להיות שנגמרו הרעיונות לקומדיות רומנטיות בעידן הדיגיטלי של היום. ויכול להיות שהכל בהוליווד של היום הוא העתק של העתק של העתק. גם הסרט הזה כזה. אבל הוא יכול להעביר שעה וחצי בלתי מחייבת בנעימים. סרט סביר. לא יותר, אבל גם לא פחות. זה גם משהו.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s