גויאבות: הביקורת (בערך)

אני כבר לא ילד, וגם אין לי ילדים, אז אולי אין לי בכלל דרך לשבת ולכתוב ביקורת על הסרט הילדותי הזה, אבל בכל זאת, כמה הערות:

1. איזה סרט רע זה, בחיי…

2. פעם, כשכן הייתי ילד, לפני ימי "רחוב סומסום", סדרת הילדים הפופולרית בעולם היתה "החבובות" (The Muppet Show). גם כילד בן 5 היתה לי אינטלגנציה מספיק מפותחת בכדי להבין שבובות אינן אמיתיות, ובכל זאת, הדמויות האלו שב"חבובות" נראו לי היוצאות דופן. העשייה שם, פיתוח הדמויות הכל כך ייחודי שם, הגישה הבלתי אמצעית שלהן אל הקהל, והעירוב הטבעי כל כך עם בני האנוש (שהרי החבובות תמיד הזמינו למופע שלהם כוכב אנושי שהתייחס אליהן כייצור חי) – הכל גרם לי להאמין, אז, כילד בן 5, שהחבובות האלו הן יוצאות דופן. שאכן קיים קרמיט הצפרדע, ופוזי הדב, ומיס פיגי, וכל השאר.

עכשיו תקחו את הפסקה האחרונה, תעבירו אותה בנגטיב, ויש לכם את "גויאבות". זה סרט פלסטיק, ה"גויאבות" הזה. שום דבר לא אמין בו. גם כאן יש עירוב של בני אנוש ושל בובות, אבל אני לא מאמין לו לשניה. לאף אחד. יש בחירה משונה של במאי הסרט: הבובות לא מזיזות את פיהן כשהן מדברות. לא מובן לי איך הן מדברות. הן רק עושות עם הידיים, ויוצא להן קול. ב"חבובות" היה אפילו חבוב אחד שדיבר ג'יבריש, אבל גם המקור שלו זז. כאן גם זה לא.

3. ועוד לא דיברתי על הילדים. הילדה הזו, בחיי שזו ילדת פלסטיק. "גויאבות" הוא סרט כל כך מלאכותי, שבמהלך הצפייה בו חשבתי שאני לא צופה בסרט קולנוע, אלא בפרסומת לאיזשהו מוצר. פרסומת שנמשכת 88 דקות. הילדה הזו היא לא בת אנוש. היא בובת ברבי. לכל אורך הסרט יש על פניה הבעה אחת, והיא לעולם מאופרת, ויפה כזו, ומהונדסת כזו. ואני לא יכול להאמין לרגע לילדה כזו, ולא יכול להתרגש איתה, ולא יכול לצחוק איתה, ולא יכול לבכות איתה, ולא יכול לשמוח איתה כשהנצחון הגדול מגיע בסוף (זה סרט ילדים. בוודאי שיהיה נצחון בסוף). ובכלל, הילד הזה שלצידה הוא אפעס, לא השחקן הכי טוב שיש. הוא מתמקד באיך להגיד את הטקסט שלו הכי נכון, ובדרך הוא שוכח שהוא צריך להוסיף רגש לכל מילה. הוא מזייף את זה. נכון, הוא ילד. אבל יש גם ילדים שמשחקים טוב. המלהקים היו צריכים לעבוד קצת יותר קשה.

4. חנה לאסלו משחקת

מוגזם!!!!!!

lazslo guavot

5. כמה שאני שונא מיוזיקלס. וכאן זה רק שב ומאשש את השנאה שלי לסוגה הקולנועית הזו. העיקר בסרטים האלו הם השירים. הנאמברים המהונדסים כדי שיהיו מרהיבים, אבל הם עוצרים את שטף הסרט. והכי מעצבן שלפעמים הסיפור מהווה רק תירוץ לעוד שיר ועוד ריקוד. במיוחד עצבן אותי קטע באמצע הסרט, שם יובל המבולבל מספר שיער של מישהו, אבל מסתכל הצידה ורואה מסיבה, ואומר: אה, יש מסיבה? והולך לרקוד ולשיר.

6. אם לפחות השירים היו טובים. כשהייתי ילד, החבובות אירחו את טובי אמני התקופה, והתייחסו ברצינות ליצירתם. ה"חבובות" לא זלזלו בקהל שלהם, ושרו להם גם שירים של "מבוגרים". למשל, ביצוע של החבובות לשיר של פול סיימון , "50 דרכים לעזוב את אהובתך" (כאן), או ביצוע משותף ומטורלל של החבובות ושל הרי בלפונטה ל"שיר ספינת הבננות" (לינק). הילדים של ישראל 2015 כנראה אוהבים מוסיקת פלסטיק מתוכנתת. בלי גיטרות ובלי תופים. אי אפשר היה להביא את אביב גפן, למשל, שיכתוב שירים לילדים ? (גדלתי על השירים של אבא שלו, "הכבש ה-16". אולי גם הבן היה יכול לעשות משהו פחות קוצני מהתדמית הרגילה שלו). הייתי מתפשר אפילו על קרן פלס. אבל גם השירים ב"גויאבות" הם פופ חסר טעם או ריח.

7. יש בייגל ענק ברחובות העיר. הקטע היחיד בסרט שהראה איזשהו שאר רוח ביצירה, אבל הבנייה הדרמטית בדרך אליו היתה כל כך לקויה, וגם הילדים שמצילים את העניין משחקים כל כך רע (כפי שכבר כתבתי למעלה), עד שגם הקטע הזה מפוספס.

8. אבל כל זה לא אכפת לילדה בת ה-5 שהיתה בשורה שלפני באולם. בשיר הסיום היא קמה ורקדה אל מול המסך. היא היתה כל כך מקסימה וחמודה. העדפתי להסתכל עליה, ולא על הסרט עצמו.

9. בסוף השיר האחרון כל הדמויות אומרות לקהל: להתראות! כאילו מייחלות לסרט המשך.

בבקשה, לא…

10. הערה אחרונה: הסרט מספר על ילדה שמגיעה לשכונה חדשה, בה שולט ראש מועצה חלש אופי, ויועצת תככנית ותאבת כוח. היא רוצה לכרות את עץ הגויאבות כדי לממש פרויקט רב און שינציח את שמה, אבל הילדה מנהיגה מאבק אזרחי שיכניע את השלטון תאב הכוח.

רגע רגע: סרט שמבקש ללמד את ילדי ישראל דמוקרטיה, ושמותר, ואפילו רצוי וכדאי להתלכד ולהתמרד כנגד שלטון עריץ המונהג על ידי שליטה אכזרית? כיצד זה יתכן בישראל 2015, ישראל של מירי רגב? יש לשלול את התמיכה הציבורית מכל בתי הקולנוע שמקרינים את הסרט המשוקץ הזה תיכף ומיד!!!

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “גויאבות: הביקורת (בערך)

  1. אתה פשוט בן אדם מחליא שתדע לך.זה סרט ילדים לא סרט שמועמד לאוסקר זה לא יכול להיות יותר טוב מזה,הילדה שם בסרט מדהימה ומתוקה בטירוף אתה כל כך נגד הכל,זה בסך הכל ילדים איפה הרגשות שלך..כנארה שבאמת אין לך ילדים עם אתה הולך לסרט של ילדים בני 5.הסרט מתוק והוא בידיוק כמו שחשבתי שיהיה.אז לך תאכל את מה שבישלת חמוד.יום טוב

להשאיר תגובה

