פסטיבל ירושלים 2015: ילדה בוערת

(שם הסרט במקור: Magical Girl)

על הסרט הזה שמעתי לפני כמה חודשים כשסקרתי כאן בבלוג את המועמדים לפרס הגויה של האקדמיה הספרדית. זה נראה מאוד מסקרן, אם כי לא ממש הצלחתי לשים את האצבע על מה הסרט הזה בדיוק. האם זה סרט דרמה על אב המוכן לעשות הכל למען ביתו החולה, או סרט מתח על גבר המסתבך בסחיטה ואשה המסתבכת בעולם הזנות הקינקית בעקבות חוב כספי?

אז אחרי שראיתי את הסרט חשבתי שזה סרט מרשים מאוד, אבל עדיין לא ממש הבנתי אותו. כלומר: הוא ברור ומובן לגמרי. אין כאן מהלכי עלילה בלתי נהירים. זה לא דיויד לינץ' כאן. אני רק לא הבנתי לאן הבמאי רוצה לקחת אותי. מהו ההגיון מאחורי כל הטוויסטים שיש כאן. ועדיין, זה סרט מרתק, ובעיקר די מהפנט.

Magical Girl posterהקצב האיטי הוא שם המשחק כאן. לא כל כך איטי כמו מחושב. מדוד. ניכר שלבמאי יש בטחון עצמי רב, והוא יודע איך לנווט את העלילה, איך לרתק אותי. רוב הסרט מתנהל לצלילי השקט, שקט שיוצר מתח. המשחק של כל השחקנים פנומנלי, גם (ואולי במיוחד) של האשה הלא כל כך יציבה (שהיתה מועמדת לגויה על משחקה כאן. היא נמנעת מסטריאוטיפיות והיסטריה. היא סתם קצת לא יציבה). העריכה של הסרט קובעת קצב איטי שמצד אחד מוציא את הנשמה, ומצד שני משאיר אותי בציפיה לכל אורך הסרט לראות מה יקרה בטוויסטים המפתיעים. הדרך שבה שני הסיפורים נפגשים אולי לא מקורית, אבל העריכה נמנעת מלהפוך את הטריק הזה למניירה. ובשאר הסרט יש חשיבה מדויקת מאוד לגבי מה להראות ומה לא (שימו לב לסצינת הפתיחה. הצילום דחוס, ובעצם לא רואים כמעט כלום ממה שמתרחש בסביבה. ועדיין מרגישים את הכל). השילוב של הדרמה המאופקת אבל האפקטיבית, עם המתח השקט אבל המאיים עובד כאן מצוין. תצוגת בימוי שקולה ועם זאת סוחפת במידה, משאירה אותי דבוק לכסא מנסה לנחש את המהלך הבא.

סרט מאוד מרתק ולא קונבנציונלי, גם אם הרגשתי שכל תהפוכות העלילה לא מתגבשים לכדי משמעות אחת. בד"כ אני מצליח להבין את הרעיון הכללי מתישהו באמצע הסרט, ובשאר הזמן אני רק צופה בבמאי מגשים את הרעיון שלו בפיתולי העלילה. כאן אין את זה. "ילדה בוערת" הוא תצוגת בימוי מרשימה, עם סוג של מינימליזם מאופק ומרתק (בעיצוב האמנותי כמו גם בפסקול) שמשרת את המתח, אבל לא הבנתי מה הוא רוצה ממני בסופו של דבר. ועם זאת כדאי לנסות לחפש סרטים של הבמאי הזה, קרלוס ורמוט, בעתיד. הוא עוד יביא סרט שלא רק יגשים את שליטתו האבסולוטית במדיום, אלא גם יאמר משהו משמעותי, ואז זאת תהיה יצירה הרבה יותר שלמה.

בינתיים, "ילדה בוערת" הוא סרט מרשים מאוד. הזדמנות להתוודע ליוצר השולט במדיום בו הוא יוצר, ויודע להוליך אותי במבוכי העלילה שלו ביד אמן.

הקרנות הסרט בפסטיבל: הערב, אתם עדיין יכולים להספיק. מומלץ. וגם: בשבת ובראשון הבא, ה-18 וה-19 ביולי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה

