פרסי אופיר 2015: סיכום שלב א'

תם חודש יולי. הסתיימו להן הקרנות האקדמיה לשנה זו (כלומר: יש עוד כמה ספיחים. אבל כל הסרטים כבר נחשפו. לחברי האקדמיה. לא לקהל הרחב. חס וחלילה)

המירוץ יצא לדרך לפני חודשיים וחצי עם 31 סרטים. 4 פרשו בדרך. כמה מסקנות:

נדמה ששנת 2015 בקולנוע הישראלי היא שנה בינונית למדי. בבואי להכין את רשימת המועדפים שלי לשנה זו (רשימה שתחשף בהמשך הפוסט הזה) היו לי מעט מאוד התלבטויות. היו מעט מאוד סרטים ישראלים שהרשימו אותי השנה. אבל אני לא מתייאש. עם זאת צריך לומר שמשהו בתחרות המקולקלת הזו מתחיל להשתנות. נדמה לי שערך התחרות, בעיניי היוצרים עצמם, בירידה. לא רק שכמה סרטים פרשו. יש לא מעט שלא ניגשו בכלל. הם רוצים לקבל חשיפה ראשונית במקום אחר, ורק אז לבוא לשיפוט האקדמיה.

הבה נעשה ספירת מלאי:

הפורשים:

"איביזה"  – הם ידעו שאין להם מה לחפש בתחרויות פרסים. סרט לא טוב.

"אווה" – פרויקט מסקרן, אבל עדיין לא גמור. פרשו עוד לפני התחלת ההקרנות.

"אבוללה" – גם הוא לא גמור. היוצר עשה חישוב מסלול מחדש, והעדיף לגמור את הסרט בנחת.

"רבין יום אחרון" – עמוס גיתאי די שנוא בישראל. פרש כשבוע לפני ההקרנה המתוכננת (כנראה שהוא קיבל את הידיעה על כך שהוא התקבל לונציה, ועשה את החישובים שלו. מה איכפת לו מהאקדמיה בישראל, אם יש לו את הבמה האיטלקית המכובדת?)

אלו שלא ניגשו:

"צילי" – כנראה שלעמוס גיתאי לא אכפת בכלל מהאקדמיה הישראלית. הוא בסך הכל חיפש פלטפורמה להציג את סרטיו. "צילי" כבר הוקרן מסחרית (ונקטל). מי צריך עוד כאב לב. הלאה. לכאב הלב הבא.

"גאליס" – זוכרים? בשנה שעברה הם פרשו מהתחרות ברגע האחרון. היו הצלחה מסחרית לא קטנה בקיץ שעבר. סרט המשך כבר בעבודה. אבל פרסי אופיר? למי אכפת?

"גויאבות" – לא ניגש בכלל לתחרות. יצא למסכים לפני כמה שבועות. לא מתעניין בכלל בפרסים (שכנראה לא היה מקבל בכלל)

"סיפור על אהבה וחושך" – הסרט של נטלי פורטמן, שכולם היו בטוחים שיהיה אחד המועמדים המובילים, לא ניגש בכלל לתחרות. הוא כבר הוקרן בפסטיבל קאן השנה, וזכה לביקורות מעורבות. אולי התגובות האלו גרמו ליוצרי הסרט להימנע מאש צולבת נוספת בהקרנות האקדמיה, ולהטיס את הסרט ישר אל המסכים הישראלים (לפי מה שאני יודע, הפצה מתוכננת בספטמבר).

"ההר" – הפרויקט המאוד מסקרן של יעל קיים התקבל לפסטיבל ונציה, ובכלל לא הוגש לשיפוט האקדמיה הישראלית. כי כנראה חשוב יותר ליוצרים לשמוע פידבק ביקורתי מקהל ומבקרים, ורק אח"כ להרגיש ראויים לפרסים.

"תיקון" – פספסתי את ההקרנה של הסרט הזה בפסטיבל ירושלים, ומסתבר שכנראה חבל. הסרט זכה בפרס הראשון שם. אבל מי צריך את האקדמיה הישראלית, כשיש במה מכובדת כמו הפסטיבל הזה כדי להציג את הסרט?

"אבינו" – הפרויקט החדש והמסקרן של מני יעיש ("המשגיחים"). הפרויקט עדיין מחפש מימון כדי להשלים את ההפקה. אני מאוד מעריך את מני יעיש על הסבלנות שלו. כל הסימנים מראים שיהיה כאן פיצוץ של סרט. אבל יעיש רוצה לגמור את הסרט כמו שצריך, ורק אז לחשוף אותו, כנראה בפסטיבלים קודם, ואולי אח"כ בהקרנות מסחריות (בהתאם לתגובות). פרסי אופיר יבואו רק אח"כ.

"הפורצת" – הגר בן אשר כנראה עדיין בחדר העריכה עם הפרויקט המסקרן מאוד שלה. גם היא לוקחת את הזמן. העיקר שלא למהר, לא להיכנס לפאניקה מהדבר הזה שנקרא "פרס אופיר", לשייף את היהלום, ורק אח"כ לחשוף אותו לציבור הרחב.

ובמסגרת התמוהים:

בפסטיבל לוקרנו המתקרב יש מסגרת מיוחדת לסרטים ישראלים שנמצאים בתהליכים שונים של הפקה. סרטים לא גמורים. 6 סרטים נבחרו למסגרת הזו במטרה למצוא מימון להשלמת ההפקה. בין הסרטים שבמסגרת הזו ניתן למצוא את "אבינו" של מני יעיש, "לב שקט מאוד" של איתן ענר (מאוד אהבתי את "סיפור חצי רוסי" שלו, ואת דרמת הטלויזיה "הצל של החיוך שלך". במאי מעניין שלא מצליח לפרוץ באמת), וגם…"מלחמת 90 הדקות" של אייל חלפון. זה האחרון דווקא כן הוגש לשיפוט האקדמיה הישראלית. וראיתי אותו. והוא נראה גמור לגמרי. לא סרט טוב במיוחד, אבל גמור לגמרי. לא ממש מבין מה הוא עושה בלוקרנו, ולמה הוא ניגש לתחרות האופיר אם הוא חושב שהוא לא גמור. לא נראה לי שהוא יקבל הרבה מועמדויות, ובכך הוא די יקבר.

וגם: מתוך 27 הסרטים שבתחרות, ראיתי 26. אחד מהם, משהו על מעשיות הרבי נחמן, הוקרן בסטרימינג בלבד לחברי האקדמיה, ולא היתה לי גישה לסרט הזה. אבל אין לו סיכוי (הסרט, אגב, דובר אנגלית. בכיכובו של יהודה ברקאן!). ואם להאמין לדיווח על הסרט הזה באתר "כיפה", הבמאי בכלל לא מתכוון להוציא את הסרט להפצה מסחרית. אז למה הסרט בכלל מתמודד בתחרות פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע אם הסרט לא יהיה בכלל בקולנוע?

———————–

ועכשיו לא למה שאין בתחרות, אלא למה שיש. מעט מאוד סרטים מההיצע שבתחרות באמת אהבתי. למעשה, רק שני סרטים ממש מצוינים בעיניי: "המילים הטובות" של שמי זרחין, ו"באבא ג'ון" של יובל דלשד, סרט ישראלי דובר פרסית. מהדיבורים שאני שומע בקרב חברי האקדמיה, זה עוד עשוי להיות הסרט שיזכה. כי כזה הוא פרס האופיר – פרס לקידום מכירות, לא פרס על מצוינות. ו"המילים הטובות" כבר מוקרן מסחרית (לשמחתי בהצלחה), אז לא מן הנמנע שחברי האקדמיה ירצו ל'עזור' לסרט שעוד לא הופץ מסחרית. אם אני צריך לבחור, אז אני מעניק את רוב הפרסים ל"מילים הטובות", אבל גם "באבא ג'ון" מצוין בעיניי (אם כי הוא יקבל פחות מועמדויות מהסיבה הפשוטה שחלק מהקאסט המצוין שלו לא ישראלי. עוד חוק משונה. אם קריסטן סטיוארט יכולה לזכות בסזאר הצרפתי על תפקיד בסרט צרפתי, למה נאביד נגאהבאן, אמריקאי ממוצא פרסי, לא יכול לזכות באופיר על התפקיד האדיר שלו ב"באבא ג'ון"?)

עוד סרטים שאהבתי השנה: "פלאפל אטומי" מאוד הצחיק אותי, והוא מחזיר את דרור שאול לפורמה. זה ממש "מבצע סבתא 2", הסרט הזה, ואני מאוד מקווה שהוא יזכה בהצלחה עצומה לכשיצא למסכים (כרגע מתוכננת הפצה לספטמבר). "ארץ פצועה" של ארז תדמור, עליו כבר כתבתי כמה מילים. סרט יפה ומרגש. ו"האיש שבקיר" של יבגני רומן, סרט שיש בו גם רגעים חלשים, אבל ברובו הוא היה אפקטיבי למדי (גם עליו כתבתי). ולרשימה אני מצרף גם את נציג הפרינג', "10% ילדה שלי" סרט מקסים שנמצא על המסכים בימים אלו, והוא מאוד מומלץ. כל שאר הסרטים נעים בין ה'נחמדים אבל זניחים' דרך ה"לא טובים, אבל יש בהם כמה דברים יפים" ועד הבלתי נסבלים ממש (וגם כאלו יש לא מעט). נו טוב. בשנה הבאה יהיה פיצוץ (כל אלו שלא ניגשו, בתוספת החדש של סידר, ועוד הפתעות שעליהן נדבר בבוא היום).

אז כבכל שנה, אני משחק כאן את משחק ה'אם הייתי חבר אקדמיה הייתי מצביע ל'. זוהי הרשימה האלטרנטיבית שלי, המבוססת על טעם אישי, ולא על הימורים על מי שבאמת יהיה שם.

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. ארץ פצועה

2. באבא ג'ון

3. האיש שבקיר

4. המילים הטובות

5. פלאפל אטומי

6. נציג מסלול הפרינג' – 10% ילדה שלי

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הבימוי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. ארז תדמור ("ארץ פצועה")

2. דרור שאול ("פלאפל אטומי")

3. יבגני רומן ("האיש שבקיר")

4. יובל דלשד ("באבא ג'ון")

5. שמי זרחין ("המילים הטובות")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס השחקן הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אורי קלאוזנר ("היורד למעלה")

2. אסף בן שמעון ("המילים הטובות")

3. עודד לאופולד ("נדיה שם זמני")

4. עודד תאומי ("ציפורי חול")

5. רועי אסף ("ארץ פצועה")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס השחקנית הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. דנה ידלין ("פטר השלישי")

2. מורן רוזנבלט ("חתונה מנייר")

3. מרים זוהר ("ציפורי חול")

4. רותם זיסמן כהן ("המילים הטובות")

5. תמר אלקן ("האיש שבקיר")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אריה צ'רנר ("חתונה מנייר")

2. גל תורן ("ירח בבית 12")

3. דביר בנדק ("ארץ פצועה")

4. נורמן עיסא ("מלחמת 90 הדקות")

5. עלי סולימאן ("נדיה שם זמני")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אסי לוי ("חתונה מנייר")

2. ורד פלדמן ("10% ילדה שלי")

3. מלי לוי גרשון ("פלאפל אטומי")

4. קרן ברגר ("ארץ פצועה")

5. שרון טל ("ארץ פצועה")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הצילום הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אסף סודרי ("ארץ פצועה")

2. דניאל קדם וקובי צאיג ("10% ילדה שלי")

3. ירון שרף ("היורד למעלה")

4. עופר ינוב ("באבא ג'ון")

5. עמית יסעור ("ירח בבית 12")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס התסריט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. ארז תדמור ושלמה אפרתי ("ארץ פצועה")

2. דרור שאול ("פלאפל אטומי")

3. יובל דלשד ("באבא ג'ון")

4. ענת וטובה אשר ("נדיה שם זמני")

5. שמי זרחין ("המילים הטובות")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס העיצוב האמנותי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אבי אביבי ודורית בן שושן ("המילים הטובות")

2. יהודה אקו ("באבא ג'ון")

3. יהודה אקו ("ציפורי חול")

4. יורם שייר ("פלאפל אטומי")

5. שרון איגל ("האיש שבקיר")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס העריכה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. יוני צרויה ("באבא ג'ון")

2. יצחק צחייק ("ציפורי חול")

3. נילי פלר וטל קלר ("פלאפל אטומי")

4. עינת גלזר זרחין ("ארץ פצועה")

5. עינת גלזר זרחין ("המילים הטובות")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס המוסיקה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אייל סעיד מני ("באבא ג'ון")

2. ישי אדר ("ירח בבית 12")

3. ניקול מרצדס ורועי ארז ("10% ילדה שלי")

4. רן שם טוב ("מלחמת 90 הדקות")

5. רן שם טוב ("פלאפל אטומי")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס הליהוק הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. אורית אזולאי ("המילים הטובות")

2. דידי לובצקי ("ציפורי חול")

3. לימור שמילה, לבנה חכים, מעיין חן ("פלאפל אטומי")

4. נועה אלה ("באבא ג'ון")

5. פרי כפרי ("ארץ פצועה")

זאת החמישייה הנבחרת שלי (לטעמי האישי בלבד, כמובן) למועמדות לפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב):

1. דורון אשכנזי ("המילים הטובות")

2. דני בר שי ואתיה חודק לביא ("ציפורי חול")

3. דני בר שי ("באבא ג'ון")

4. חן גלעד ("פלאפל אטומי")

5. קרן שטרק ("ארץ פצועה")

—————–

דילגתי על פרסי האיפור והפסקול כי לא היה לי מה לומר בעניין. ועל הסרטים הקצרים והדוקו אני אגיב לכשתצטמצם הרשימה (ראיתי מעט מאוד מהמבחר של המועמדים. בינתיים אני בעד "איפה אלה קארי ומה קרה לנוריקו סאן" של דבורית שרגל בתיעודי הקצר וגם בעד "שיח לוחמים" בתיעודי הארוך). אז הסיכום של מה שיש לי בינתיים: נתתי 11 מועמדויות ל"ארץ פצועה", 9 ל"מילים הטובות", "באבא ג'ון", ול"פלאפל אטומי", ו-6 ל"ציפורי חול". עכשיו תור האקדמיה האמיתית (לא המזויפת, שהיא אני) להשמיע את קולה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי אופיר 2015: סיכום שלב א'

  1. "מלחמת 90 הדקות" היה סרט חביב מאוד בעיני ודווקא נראה לי שהוא יופיע לא מעט ברשימת המועמדויות. בכל מקרה, מפיקי הסרט עשו שינוי וכרגע נורמן עיסא מוגדר כשחקן משנה ומשה איבגי יוגדר כשחקן ראשי.
    חוץ מזה, גם אני הופתעתי לטובה מדנה ידלין ב"פטר השלישי". קשה לי להאמין שתקבל מועמדות בגלל שהסרט הוא די אנדרדוג, אבל אני בעד
    ————————-
    איתן לאורי 1: תודה על העדכון בקשר לנורמן עיסא. בגלל השינוי הזה שיניתי גם אני משהו קטן במועמדויות שלי: ויתרתי בכאב על הילד המרגש מ"באבא ג'ון" כדי לתת מועמדות בכל זאת לעיסא (את הסרט לא אהבתי, אבל עיסא מצוין לטעמי), ובמקום שנותר ריק בקטגוריית השחקן הראשי הוספתי מועמדות אחת ל"נדיה שם זמני", גם הוא סרט בעייתי לטעמי, אבל השחקן מרשים.

להשאיר תגובה

