פרסי אופיר 2015: המועמדויות

לא, אני לא נמצא במסיבת העיתונאים. למעשה, אני חושב שאם הייתי מגיע לשם, הם היו זורקים אותי מכל המדרגות. את רשימת המועמדויות אני מעתיק מאתרים מתחרים. אבל זה לא העניין. אני לא מתיימר (בד"כ) לספק ניוז קולנועי. אבל מכיוון שראיתי את רוב התוצרת הישראלית השנה, אני חושב שיש לי מה לומר על רשימת המועמדויות. אז גם אני מעלה את הרשימה, עם כמה הערות משלי.

אז הנה רשימת המועמדים:

המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. ארץ פצועה

2. באבא ג'ון

3. היורד למעלה

4. המילים הטובות

5. חתונה מנייר

6. נציג הפרינג' – 10% ילדה שלי

באמת? חתונה מנייר? סרט עם הרבה כוונות טובות, אבל הו כה פגום. ועל ההסתייגויות שלי מ"היורד למעלה" כבר כתבתי. חבל לי על פלאפל אטומי, וגם קצת על האיש שבקיר. אבל נו, שוין. המילים הטובות המצוין בפנים, וגם 10% ילדה שלי המקסים. כצפוי, ארץ פצועה בפנים, וגם הסרט שאני מאמין שיזכה, באבא ג'ון.

המועמדים לפרס הבימוי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אמיר י. וולף – ציפורי חול

2. ארז תדמור – ארץ פצועה

3. יובל דלשד – באבא ג'ון

4. ניצן גלעדי – חתונה מנייר

5. שמי זרחין – המילים הטובות

אה, אז אולי לא כל כך אוהבים את היורד למעלה באקדמיה… יש מועמדות לסרט, אבל לא לבמאי. וזה סרט של במאי, קודם כל. וציפורי חול הוא סרט עם הרבה פוצי מוצי, סרט שמתחנף לקהל (נראה לי שהוא יכול להיות הצלחה בקרב הקהל הקצת יותר מבוגר), אבל מצאתי אותו בעייתי.

המועמדים לפרס השחקן הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אסף בן שמעון – המילים הטובות

2. משה איבגי – מלחמת 90 הדקות

3. עודד תאומי – ציפורי חול

4. רועי אסף – ארץ פצועה

5. רועי אסף – חתונה מנייר

רועי אסף ייקח. הוא פשוט אדיר בארץ פצועה. בחתונה מנייר הוא פחות טוב (וגם הסרט הרבה פחות טוב. לא ממש בגללו). אסף בן שמעון נהדר במילים הטובות, איבגי הוא איבגי (כלומר – בסדר גמור, עומד בסטנדרט הגבוה שלמדנו לצפות ממנו), וגם תאומי מקסים בסרט הפוצי מוצי הזה. אבל רועי אסף ממש אדיר. הוא חייב לקחת.

המועמדות לפרס השחקנית הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. מורן רוזנבלט – חתונה מנייר

2. מרים זוהר – ציפורי חול

3. נטע שפיגלמן – נדיה שם זמני

4. רותם זיסמן כהן – המילים הטובות

5. תמר אלקן – האיש שבקיר

לכל אורך ההקרנות היתה לי הרגשה שמישהו עובד חזק מאוד כדי לדחוף את נדיה שם זמני. לשמחתי הוא לא באמת הצליח. אבל השחקנים בכל זאת שווים הכרה. וגם מורן רוזנבלט נפלאה בחתונה מנייר. וגם תמר אלקן נהדרת באיש שבקיר. מרים זוהר משתלבת יפה באוירה הנעימה של ציפורי חול. אבל רותם זיסמן כהן צריכה לקחת. היא המרכז הרגשי של הסרט הנפלא הזה של שמי זרחין.

המועמדים לפרס שחקן המשנה הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אשר אברהמי – באבא ג'ון

2. גל תורן – ירח בבית 12

3. דביר בנדק – ארץ פצועה

4. נורמן עיסא – מלחמת 90 הדקות

5. רועי אסף – המילים הטובות

לא כל כך אהבתי את ירח בבית 12, אבל אני שמח שגל תורן מקבל הכרה. יש לו תפקיד קטן, אבל מאוד כריזמטי וסוחף. אשר אברהמי הילד מרגש בבאבא ג'ון, רועי אסף במילים הטובות הוא בעיקר הקומיק ריליף שלא שוכח את הבסיס הרגשי, וגם נורמן עיסא מעולה בסרט הבעייתי מלחמת 90 הדקות. אבל כמו שרועי אסף מצוין בארץ פצועה, כך גם הקונטרה שלו, דביר בנדק. מסתבר שהדבר החזק ביותר אצל ארז תדמור הוא בימוי שחקנים (הוא ביים את מכרם ח'ורי להצגת משחק נפלאה בבן של אלהים, תפקיד שהביא לו אופיר לפני שנתיים). בנדק צריך לקחת.

המועמדות לפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אסי לוי – חתונה מנייר

2. דבורה קידר – ציפורי חול

3. יובל שרף שבן – ירח בבית 12

4. מלי לוי גרשון – פלאפל אטומי

5. פלורנס בלוך – המילים הטובות

דווקא כאן נשדדו שחקניות המשנה של ארז תדמור. לשתיהן יש רגעים מרגשים, וחבל. במיומד תמוהה לי המועמדות של יובל שרף שבן. לא אהבתי את מה שהיא עשתה בסרט שלה, ויותר מכך, היא מגלמת את האחות של יערה פלציג, ולכל אורך הסרט לא הרגשתי שהן אחיות בכלל. דבורה קידר ופלורנס בלוך קיבלו, כל אחת בהתאמה, את הקטעים היותר משעשעים בסרטים שלהן, אבל אצל שמי זרחין זה יותר מאוזן עם רגש (קידר קצת הלכה לי לאיבוד בסרט שלה. הפתיעה אותי המועמדות הזו). מלי לוי גרשון פשוט מצוינת בפלאפל אטומי, והיא מביאה לסרט הזה, שמאוד אהבתי ולטעמי קופח כאן, הרבה אנרגיה קומית משובחת וטיימינג נפלא. לטעמי היא צריכה לקחת, אבל בגדול זו קטגוריה צמודה למדי. אני מהמר על פלורנס בלוך בפוטו פיניש.

המועמדים לפרס התסריט הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אלעד קידן – היורד למעלה

2. ארז תדמור ושלמה אפרתי – ארץ פצועה

3. טובה וענת אשר – נדיה שם זמני

4.  יבגני רומן – האיש שבקיר

5. שמי זרחין – המילים הטובות

אני מופתע מהמועמדויות של יבגני רומן ושל אלעד קידן. מועמדות אחת לפרס הסרט, ואף לא אחת לפרסי המשחק? מה בדיוק חשבה האקדמיה על היורד למעלה (מה גם שאורי קלאוזנר נשדד, לטעמי). גם לקידן וגם לרומן יש רעיונות נהדרים, סינופסיסים מקוריים, רק שהיישום שלהם לתסריט היה לוקה בחסר לטעמי (במיוחד הסוף של האיש שבקיר, סרט שאהבתי בסך הכל, אבל יש בו גם פגמים). טובה וענת אשר ראויות למועמדות, וגם ארז תדמור והשותף שלו שלמה אפרתי (למרות שבתסריט כמו שהוא מבוצע בסרט יש כמה דברים לא פתורים, בסך הכל יש בו יותר דברים טובים מלא טובים). מה שמשאיר את המועמד שלי לזכיה, שמי זרחין, בסרט שלטעמי הוא הטוב בקריירה שלו, גם תודות לתסריט מהודק ומדויק. הוא צריך לזכות.

המועמדים לפרס הצילום הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אמנון זלאיט – ציפורי חול

2. אסף סודרי – ארץ פצועה

3. טליה טוליק גלאון – נדיה שם זמני

4. עמית יסעור – ירח בבית 12

5. עפר ינוב – באבא ג'ון

6. רועי רוט – חתונה מנייר

קודם כל, 6 מועמדים אומר שהיה כאן תיקו בין שניים לפחות. אבל הקרב יהיה לדעתי בין אסף סודרי בעבודה מאוד מגוונת ומרתקת בארץ פצועה, לבין עופר ינוב, שחלק גדול מהריגוש וההצלחה של באבא ג'ון יושב על כתפיו ועל העבודה הנפלאה שלו ביצירת האווירה הכל כך ייחודית למקום ולזמן שבהם הסרט מתרחש. אני שמח גם על ההכרה שלה זוכה עמית יסעור על העבודה היפהפיה שלו בירח בבית 12. אבל הפרס, לטעמי צריך (ואני מהמר שגם ילך) לעופר ינוב.

המועמדים לפרס העריכה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אריק להב ליבוביץ' – היורד למעלה

2. אריק להב ליבוביץ' – מלחמת 90 הדקות

3. יצחק צחייק – ציפורי חול

4. עינת גלזר זרחין – ארץ פצועה

5. עינת גלזר זרחין – המילים הטובות

עינת גלזר זרחין צריכה לקחת. השאלה רק על איזה סרט. כשיצאתי מההקרנה של ארץ פצועה, רק דיברנו כל הזמן על העריכה הנפלאה של הסרט, שממש מעלה מתח במקומות הכי נכונים. המילים הטובות הוא סרט שהזרימה שלו כל כך חלקה שלא מרגישים את העריכה, ודווקא בגלל זה היא כל כך טובה. 3 הסרטים האחרים שמועמדים מזגזגים בין שני מוקדי התרחשות בקצב טוב, אבל שלושתם פגומים. זרחין תיקח, לא אכפת לי על איזה סרט.

המועמדים לפרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. דורון אשכנזי – המילים הטובות

2. דני בר שי, אתיה חודק לביא – ציפורי חול

3. חן גלעד – פלאפל אטומי

4. לי אלמביק – ירח בבית 12

5. קרן אייל מלמד – חתונה מנייר

למילים הטובות ולציפורי חול יש הכי הרבה קלאסה. נראה לי שדווקא לציפורי חול מגיע לזכות פה.

המועמדים לפרס העיצוב האמנותי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אבי אביבי, דורית בן שושן – המילים הטובות

2. ברק ואזן, נעם גלברט – אני לא מאמין אני רובוט

3. דינה קורנוויץ – חתונה מנייר

4. יהודה אקו – באבא ג'ון

5. יואל הרצברג – ארץ פצועה

3 מועמדים באים לכאן עם סיכויים שווים לטעמי – העולם המאוד מובחן של באבא ג'ון, השילוב בין עממיות לבין שיק צרפתי במילים הטובות, והעבודה המרשימה בעיצוב החלל בארץ פצועה. לא יודע את מי אני מעדיף יותר. אני חושב שאולי באבא ג'ון, בפוטו פיניש. אבל תשאלו אותי מחר, אולי אני אחשוב אחרת…

אה, ומועמדות לאני לא מאמין אני רובוט…סחתיין!

המועמדים לפרס הפסקול הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אביב אלדמע, ויטלי גרינשפן – היורד למעלה

2. אביב אלדמע, מוטי חפץ – המילים הטובות

3. גיל תורן, מוטי חפץ – באבא ג'ון

4. גיל תורן, איתי אלוהב – ציפורי חול

5. רונן נגל, עמית שמן – ארץ פצועה

אני בעד באבא ג'ון. זה סרט שחלק גדול מהרושם החזק שהוא הותיר עלי נמצא באוירה שבו. וזה מושפע גם מהפסקול.

המועמדים לפרס המוסיקה הטובה ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אייל סעיד מני – באבא ג'ון

2. חיים פרנק אילפמן – ארץ פצועה

3. ישי אדר – ירח בית 12

4. רן בגנו – נדיה שם זמני

5. רן שם טוב – פלאפל אטומי

סרט מאוד אנרגטי, פלאפל אטומי. גם בזכות המוסיקה שלו. ישי אדר מביא הרבה אוירה מסתורית לירח בבית 12. אייל סעיד מני מוסיף הרבה אוטנתיות ורגש לבאבא ג'ון. בסופו של דבר, אני בעד באבא ג'ון.

המועמדים לפרס הליהוק הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אורית אזולאי – המילים הטובות

2. דידי לובצקי – ציפורי חול

3. נועה אלה – באבא ג'ון

4. ניצן גלעדי – חתונה מנייר

5. לימור שמילה, לבנה חכים, מעיין חן – פלאפל אטומי

ב-3 מקרים מתוך החמישה המלהקים היו צריכים למצוא שחקנים בחו"ל כדי שישתתפו בסרט ישראלי. אזואלי במילים הטובות מצאה את לואיז פורטל ואת מוריס בנישו לתפקידים קטנים ויפים, בפלאפל אטומי מצאו את הגרמני אלכסנדר פהלינג ("מבוך השקרים") לתפקיד מפיל מצחוק, ובבאבא ג'ון מצאו את נאביד נגבאהאן, שחקן אמריקאי מפורסם ("הומלנד", "צלף אמריקאי") ממוצא אירני, כדי שיעשה תפקיד ראשי מרשים ומרגש. הם גם מצאו שני שחקני משנה זרים שידברו פרסית ויוסיפו הרבה אמוציות בלי להשתפך. והם גם מצאו את אשר אברהמי, ילד מוכשר שיודע לא להתפרק תחת לחץ. בשני המקרים האחרים פשוט ליהקו שחקנים מעולים עם רקורד מוכח (שבשני המקרים עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר). אני בעד באבא ג'ון.

המועמדים לפרס האיפור הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אורלי רונן, שירן כהן היימן – ארץ פצועה

2. ורד מבורך – ירח בבית 12

3. זיו קטנוב – נדיה שם זמני

4. רונית דוגו ארביב – ציפורי חול

5. רינת אלוני, ריצ'רד טקש, שגית צמח – ג'רוזלם

סרט עם קלאסה, ציפורי חול. אני בעד האיפור שבו.

המועמדים לפרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. אחד באפריל

2. אנטילופות

3. גרינלנד

4. החזן והים

5. סוסי נייר

שמעתי דברים מצוינים על אחד באפריל ועל גרינלנד, אבל היחיד שראיתי מבין המועמדים הוא החזן והים, והוא סרט יפהפה ועדין לטעמי על קשר שמתהווה בין חזן לבין האשה שמארחת אותו לזמן קצר. בעיקר השיחה הארוכה בחוף היא סצינה שכתובה ומבוצעת למופת.

המועמדים לפרס הסרט הדוקומנטרי הקצר הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. איפה אלה קארי ומה קרה לנוריקו סאן

2. האויבת שלי השותפה שלי

3. חייו מלאי שיר – סיפורו של אברהם חלפי

4. מרוששות

5. קוזלצ'יק

ראיתי רק את האויבת שלי השותפה שלי ואת הסרט של דבורית שרגל. יש איזשהו קסם חמקמק לנוריקו סאן. משהו שהוא כאילו צנוע בעשייה הקולנועית שלו, אבל מדהים וסוחף בנפח שהוא פורש בסרט קצר יחסית, ובסופו של דבר הוא מרגש בדרך נסתרת. גם הסרט של דוקי דרור יפה ומרגש, אבל הוא רחוק מאוד מהסיפור המאוד מיוחד של דבורית שרגל. אני בעד נוריקו סאן.

המועמדים לפרס הפיצ'ר הדוקומנטרי הטוב ביותר (לפי סדר הא-ב')

  1. היה היה מלך

2. מתי כספי – וידוי

3. סבנה

4. סינדרום בנטוויץ'

5. שיח לוחמים – הסלילים הגנוזים

שיח לוחמים הוא אולי הסרט הכי מצוין שראיתי השנה. בכל קטגוריה. סרט מטלטל, מעורר מחשבה, מרתק, חשוב. הוא צריך לזכות.

פרס מפעל חיים מוענק ל אלון גרבוז. מגיע לו. בשנה שבה הוא פורש מניהול סינמטק תל אביב, ראוי להוקיר את האדם שלא רק עמד בראש המוסד הזה במשך עשרות שנים, אלא גם אדם שעמד בפני אינספור לחצים פוליטיים, במיוחד בשנים האחרונות שבהן השלטון מנסה להצר את צעדיו של המוסד החשוב הזה מטעמי תוכן "לא ראוי" בעיניי בעל המאה. גרבוז הוא איש ללא חת באספקט הזה, וכל אדם שיחליף אותו ראוי שילמד ממנו עמידה איתה לצד האמנים ולצד הגנה על חופש הביטוי, גם אם הוא לא נעים לשמוע.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פרסי אופיר 2015: המועמדויות

  1. You should go through the post and correct some of the spelling mistakes you have, and there quite a few of them

להשאיר תגובה

