הצרפתי: הביקורת

(שם הסרט במקור: La French)

אז פעם, בשנות ה-70, היה סרט שנקרא "הקשר הצרפתי". והוא אפילו זכה באוסקר. ועכשיו מגיע סרט שנקרא "הצרפתי". השם הבינלאומי שלו הוא "הקשר". כך שאני מבין שיש איזשהו קשר בין השניים. אבל לא ראיתי את הסרט הקלאסי ההוא. האם אפשר להנות ולהבין את הסרט החדש מבלי להכיר את הישן?

כן. אבל…

סדריק חימנז. זה השם של הבמאי. אני לא מכיר את השם הזה. ומחיפוש קל באינטרנט אפשר להבין שזהו, פחות או יותר, הסרט הראשון שלו. וממבט ב"צרפתי" אפשר להבין מהו עולמו של החימנז הזה: עולם הפשע הקולנועי. הוא ממש מוקסם מהעולם הזה. מהאסטתיקה שלו. מהקודים של הכבוד שמובילים אותו. מהכסף הגדול, העושר מנקר העיניים, אבל גם המחירים הכבדים שהוא דורש מאלו שמשחקים את המשחק הזה. וכך הוא מתייחס לסיפור שבמרכז הסרט הזה: חימנז מספר על המיתולוגיה הגדולה של סרטי הפשע. וזהו היתרון וגם החסרון של הסרט הזה.

frenchכי אני פחות מתעניין בסרטי פשע. אני מתעניין באנשים שבתוך הסיפורים הגדולים. אבל חימנז מתעניין בקסם הגדול של המיתולוגיה הזו. פחות באנשים. אז הסרט הזה, "הצרפתי", הוא סרט שמרכין ראשו בפני כל סרט פשע שאי פעם נעשה, מסוגנן מאוד ומרשים מאוד מהבחינה הזו (ואכן, אין כל כך הרבה אקשן בסרט הזה, אבל יש הרבה מהלכי חקירה, פשע, ואנטי-פשע בסרט הזה. קצת כמו משחק שח). חימנז משתמש בצילום מרהיב, קצבי, בעריכה מדויקת שמלהטטת מצוין בין שני הקטבים של הסיפור הזה, בין החוקר לפושע הגדול, ובעיקר, הוא יודע להשתמש במוסיקה ובעריכת פס-קול כדי לתרום למיתיזציה של הדמויות שעל המסך. אלו לא אנשים בשר ודם. אלו דמויות נערצות, גדולות מהחיים, מסורות בכל נימי נפשן למטרה הגדולה שלהן: הפעלת עסק סמים בינלאומי ועצום מימדים מצד אחד, והפלת אותו מוגול סמים בעזרת מאבק עקשני וסבלני מצד שני. ואכן, "הצרפתי" מסור בכל נפשו להאדרת הדמויות האלו, להפיכתן לאגדיות.

אבל שם גם חלק גדול מהחסרון של הסרט הזה. מכיוון שהאנשים האלו הם מיתוסים, כל הסצינות שבהן הם נמצאים בסיטואציות יומיומיות מאבדות מהאפקט שלהן. הן חסרות את האלמנט הרגשי שיגרום לי להיות חרד לגורלן. למעשה יש רק סצינה אמוציונלית אחת בסרט, סצינה שבה הדמות באמת מתפרקת ובוכה, והסצינה הזו היא היחידה בסרט שבה באמת הרגשתי חמלה כלשהי כלפי אחת הדמויות (לצורך העניין נקרא לסצינה הזו 'סצינת תא הטלפון'). זו הסצינה היחידה בסרט שבה החליפה הגדולה של הרושם המיתולוגי הגדול מתקלפת, ומתחתיה מתגלה גבר פגיע ברגעיו החשופים והרגישים ביותר.

אבל איזו דרמת פשע תרצה ברגעים כאלו? אז חימנז מסלק כמעט לחלוטין מהסרט הזה את הרגש. "הצרפתי" הוא תצוגת תכלית מרשימה מאוד של סגנון סרט פשע, מבלי באמת להיכנס מתחת לעור של הדמויות המרכיבות את הפסיפס הזה. וזה היתרון, וגם החסרון של הסרט הזה.

דרך אגב: אני אמנם לא ראיתי הרבה סרטי פשע, אבל "הצרפתי" באמת מתייחס לצופים שלו כאילו גם הם לא ראו הרבה כאלו. הרי גם מהמעט שראיתי היה די ברור שהפושע הגדול נעזר בחפרפרת במשטרה. הרי איך הוא נחלץ פעם אחר פעם מהפשיטות ומהפעולות של המשטרה נגדו? ואז, כשמתגלה שוטר אחד מושחת, נדמה כאילו הבמאי מתייחס לזה כנקודת מפנה בעלת משמעות גדולה בסיפור הזה. כל מי שראה סרט פשע אחד או שניים בחייו היה מגיע למסקנה הזו הרבה לפני הבמאי. מה גם שדי ברור שמרגע שהשופט הזה מתחיל להתערב בצורה אקטיבית בחיי הפושע הזה, מפריע לו בעסקים, חייו שלו יהיו בסכנה. אבל כשאשתו אומרת: 'נמאס לי לפחד…', זה לא באמת נמצא בסרט (לפחות לא עד לקראת הסוף) – שוב, משהו שכל צופה מיומן של סרטי פשע היה רואה הרבה לפני שזה מגיע.

ועם זאת, משחק השח הלא מתוחכם הזה מצליח להרשים בגלל הסטייל של הבימוי, ובגלל עבודת המשחק המרשימה של שני השחקנים, שלמרות שאין להם הרבה חומר דרמטי לעבוד איתו, הם יודעים ללבוש את 'החליפה של האיומים', לעבוד עם הגוף שלהם כך שנראה שיש להם יותר מסה, ליצור הרתעה ויראת כבוד לא רק בעזרת טריקים של במאי, אלא גם בעזרת עבודה יפה עם הגוף.

אז זה "הצרפתי". סרט מרשים, שמנסה להיות גדול מהחיים, אבל בגלל שהוא מפספס את האלמנט האנושי, הוא לא באמת משאיר חותם. לא רע, אבל לא מספיק טוב.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

נ.ב. בין "המילים הטובות" המצוין, "הצרפתי" המעניין, ו"הפנטסיה של אריאן" החלש שיעלה כאן בקרוב, הקרן לסרטי קולנוע של מרסיי, אם יש דבר כזה, רואה שכר בעמלה. פתאום רואים בקולנוע הצרפתי והעולמי עיר צרפתית שלא קוראים לה פריס.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s