ילדות פרא: הביקורת

(שם הסרט במקור: Mustang)

הלכתי לראות את הסרט עם חששות. כי הנושא של הסרט בקלות יכול ליפול למלכודת של דידקטיות, במיוחד אם הוא מגיע מסביבה מאוד שמרנית, ובמיוחד אם מי שעשתה אותו באה אמנם מאותה סביבה, אבל היא למדה במערב המשוחרר, ועכשיו באה להטיף מוסר לאנשים במקום שממנו היא הגיעה. אז מסתבר שהסרט לא נופל במלכודת הזו, אבל מצד שני, הוא נופל בדברים אחרים.

mustang5 בנות. 5 אחיות. יש ביניהן קשר חם ואוהב. אבל המוסר המקובל מצר את דרכיהן של נערות מתבגרות, והן די מהר מוצעות לנישואין מבלי לשאול את דעתן (ז"א: שואלים. לא כל כך מתחשבים בתשובות), וההתנהגות שלהן מנוטרת בחומרה יתירה, כי יש דברים שנחשבים לא צנועים. הרבה דברים שנחשבים לא צנועים. זה פחות או יותר הבסיס של הסרט. מכאן זה הטיפול של הבמאית בחומר הבסיסי שמביא את הסרט למקומות הטובים יותר ופחות שלו. אז ראשית: הבמאית הצליחה למצוא כאן 5 בנות, 5 שחקניות צעירות, והצליחה ליצור ביניהן דינמיקה מקסימה, יפהפיה, מרגשת, אמינה. יש הרבה אהבה והומור ביניהן, יש הרגשה שבין הבנות האלו יש הבנה עמוקה, סוג של שפה פנימית שרק הן מבינות. כל קטעי ההווי של הבנות מעבירים תחושה של משפחה אוהבת שערבה זו לזו, ולא כפתגם של מילים ריקות, אלא באמת דואגות אחת לשניה. וכל הרגעים של הבנות האלו ביחד הם רגעי קסם קולנועים.

אבל הבמאית גם מנסה לקדם את הסיפור הזה קדימה, לספר על המחסומים הבלתי אפשריים של המוסר המקובל בדרכה של נערה מתבגרת בטורקיה המודרנית (מודרנית?). וכאן הכשלון של הסרט. כי לבמאית, מסתבר, אין חוש דרמטי. כל השיאים הדרמטיים בסרט מתפספסים כי אין כאן שום בניית מתח, שום חוש קצב שיוביל מנקודה לנקודה, מדחי אל דחי, עד לפיצוצים המחרידים. כי, למשל, כשאחת הבנות מיועדת לנישואין, היא כנראה לא מרוצה מהעניין. כי היא כל הזמן עם פרצוף חמוץ. אבל היא לא אומרת כלום, ולא עושה דבר שיגרום לכולם להבין שהיא לא רוצה להתחתן. אז המבוגרים ממשיכים הלאה עם הפרוצדורות. ואז, פתאום, קורה משהו נורא. אבל מכיוון שאין הובלה הדרגתית אל אותו משהו נורא, אז אין לזה אפקט דרמטי. זה קורה, ככה, פתאום, ופוף, נגמר (מה גם שזה קורה מחוץ לטווח המצלמה, בחדר השני). אז העצב הגדול בעקבות המעשה הנורא הוא לא כל כך גדול.

וזו רק דוגמא אחת מני רבות, כי הסרט הזה מלא בפספוסים שכאלו. ואת הפספוסים מנסה הבמאית למלא בוויס-אובר של הילדה הקטנה, אבל מכיוון שהיא רק אחת מחמש, ואין הדגשה דרמטית עליה, אז גם החלק הזה עובר אלי באולם יותר כנסיון לחפות על חוסר בדרמה, ולא כחלק אינטגרלי מהדרמה עצמה. ובכלל, הסצינה הראשונה, שלכאורה יש בה דמות שאין לה תפקיד בסרט הזה, הסצינה הזו מתקשרת לסצינה האחרונה בסרט. אבל את הדמות הזו רואים רק בסצינה הראשונה, ובסצינה האחרונה. לא רואים אותה ולא מדברים עליה במשך כל הסרט. אז איזו מין בניה דרמטית משונה זו לקראת סוף שאמור להיות מרגש?

וככה הסרט ממשיך, עם אינספור קטעים שאמורים היו להיות מרגשים, אבל הם חסרי אפקט דרמטי, כי אין בניה נכונה של מתח, ואין בימוי נכון של הסיטואציות עצמן. "ילדות פרא" הוא סרט עם לב טוב, כי יש בו דינמיקה מלבבת של חמש בנות-אחיות, חמש אחיות לצרה, אבל השבילים הדרמטיים שבהן הסרט לוקח אותן הם שבילים צולעים וחסרי מעורבות רגשית. החמצה מצערת, הסרט הזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “ילדות פרא: הביקורת

  1. במשך כל קריאת הביקורת ציפיתי שתזכיר לפחות (אם לא לעשות השוואה) את סרטה היפה של סופיה קופולה
    'The Virgin Suicide'. אמנם לא צפיתי עדיין ב 'Mustang' , אך בהסתמך על תיאורך , בשני הסרטים מדובר בחמש אחיות אשר הוריהן מחייבים אותן לעבור פרוצידורות חינוך איומות עד לסופן הנורא.
    אשמח אם תתייחס לתגובתי.
    ————-
    איתן לשושנה: כולם עושים השוואה לסרט ההוא של קופולה, אז אני נמנע. והאמת שאין הרבה מה להשוות. חוץ מזה שגם פה וגם שם מדובר בחמש בנות, אין שום קשר. ואני שונא את הסרטים של סופיה קופולה. כן, גם את "אבודים בטוקיו".

  2. גם אני חשבתי שאותה סצנה לא עובדת דרמטית, אבל מסיבה אחרת: זה מהלך עלילתי מאוד צפוי, על גבול הקלישאה.
    ( אגב, למרות שהדרמה שלו צפויה, אני דווקא חיבבתי את הסרט)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s