מר הולמס: הביקורת

(שם הסרט במקור: Mr. Holmes)

הלכתי לסרט הזה בלי הרבה חשק, אבל עם תקווה קטנה שבכל זאת יש בו משהו. לפני יותר מ-15 שנה ראיתי סרט יפה של הבמאי הזה, ביל קונדון, עם השחקן הזה, איאן מק'קלן. "אלים ומפלצות" היה סיפור יפה על קשר בין קולנוען מזדקן שבאמת חי פעם לבין בחור צעיר שנקרה בדרכו. אבל מאז, קונדון עשה בעיקר סרטים שלא מעניינים אותי ("קינסי", "נערות החלומות"), או הפך להיות במאי שכיר למכונת הסרטים הגדולה מהוליווד ("דמדומים"). לא ראיתי אף אחד מסרטיו מאז. וגם איאן מק'קלן השכיר את שירותיו לטרילוגיה עצומת מימדים שנקראה "שר הטבעות" (לא מעניינת אותי. לא ראיתי), או לסרטי הוליווד אחרים (אקס-מנים למינהו. גם לא ראיתי).

מה גם שסרטי שרלוק הולמס למינהו הפכו פשוט לעוד סרטי אקשן הוליוודים גנרים וחסרי ייחוד (האלו עם רוברט דאוני ג'וניור. גם לא ראיתי).

בקיצור, היו לי את כל הסיבות לדלג גם על השרלוק החדש הזה. אבל הביקורות שקראתי דיברו על משהו צנוע הפעם, שלא עובר דרך המכונה ההוליוודית האימתנית. אז הלכתי. ואחרי הצפיה אני חושב שמדובר בסרט יפה, עדין, וחכם, אבל גם במשהו שקצת נסחב מדי, עם קצב בעייתי, וקצת מעייף.

          אז מה זה בכלל הדבר הזה שנקרא קולנוע? מה זו המסורת של סיפורי הסיפורים הזו? הטכנולוגיה המודרנית של מה שהיה פעם סיפורי-עם מסביב למדורה? ב"מר הולמס" מסתכל ביל קונדון על טבע היצירה שלו עצמו, על עצם עשיית סרטים וסיפור סיפורים, ומנסה לתהות על קנקנה.

mr holmesכי שרלוק הולמס עצמו היה בלש שהיה מומחה בלפצח אמיתות מציאותיות בכלים ויזואלים והגיוניים. הוא היה רואה את האדם שמולו, מדקדק בפרטים, מסיק מתוכם על מטרת ביקורו של אותו אדם מבלי שהוא יאמר מילה, ואת השאר מסיק מתוך הגיון ומנסיון. הקולנוע גם עוסק בזה: הוא מדיום ויזואלי, ובמאי טוב ידע לדייק בפרטים, ובלי הרבה מילים לאפיין דמות, תקופה, מצב רוח.

אבל האם זה מספיק? כי הסרט הזה מתרכז במקרה אחד שחמק. מקרה אחד ששרלוק הולמס פיצח, אבל הוא שכח בדרך אלמנט אחד: הרגש. הכל מאוד נכון והגיוני, אבל בגלל שהרגש נשאר בצד, טרגדיה התרחשה. אז "מר הולמס" שואל את השאלה האם אנחנו צריכים לדאוג כל כך לאמת בסיפורים שאנחנו מספרים, או שמותר לנו לשקר, להסוות את האמת שלנו בדימויים ומטאפורות, ובעצם להעניק נחמה לשומעים/ רואים בעזרת פנטסיה רחוקה, שגם אם היא מופרכת, יש בה גרעין אמת רגשי, והיא זו שתעניק רפואה לנשמה שלנו?

אז "מר הולמס" מספר על מקרה אחד שכזה, שבו גבר מבקש משרלוק עזרה בנוגע לאשתו. אבל הוא גם מספר על שרלוק המזדקן, החולה, וגם על שרלוק ביפן. וזאת הבעיה שלי עם "מר הולמס" : הוא מתרחש בכמה מוקדי התרחשות, ולמרות שהעריכה ביניהם חלקה, כל סיפור בנפרד מאיט את הקצב, והופך את הסרט ללאה ואיטי מדי. רק סיפור אחד באמת מעניין, כי רק באחד מהם יש באמת התרחשות אקטיבית – זהו סיפור התעלומה הפטאלית ששרלוק פותר, אבל עצם הפתרון לא עוזר. זה סיפור שקרה בעבר, והוא מעיק על שרלוק העכשווי, הזקן. ב"עכשיו" לא קורה הרבה, מלבד שרלוק מתפייד לאיטו, ובינתיים מנסה להעביר מעט מחוכמת חייו לבן של מנהלת משק הבית (לורה ליני, שחקנית מעולה שמבוזבזת כאן. גם היא עבדה בעבר עם קונדון). באופן אירוני, דווקא בחלק הזה של הסרט מגיעה הסצינה הכי מרגשת שלו, אבל כדי להגיע לסצינה הזו תידרש מכם סבלנות מירבית, כי היא מגיעה רק לקראת סוף הסרט, אחרי הרבה שיגרה פחות או יותר סטאטית.

והחלק השלישי מתרחש בכלל ביפן, והוא החלק המיותר בעיניי של הסרט. החלק הזה מספר על שרלוק המזדקן המחפש במזרח הרחוק אחרי חומר שיאיט את התמוטטות הזכרון אל תוך האלצהיימר הזוחל של מר הולמס. זהו החלק שמהווה את התרגום בגוף הסרט, החלק שבא להסביר לצופים את שלא הבינו משני החלקים האחרים (וזה לא מקרה שהאפילוג של הסרט מתרחש ברובד הזה, הרובד המסביר).

ועם זאת, מק'קלן משחק את פניו הרבות של שרלוק (בגיל מבוגר, ובגיל מאוד מאוד מבוגר) בצורה מרגשת ואמינה, והעיצוב האמנותי מרשים, כנדרש מסרט תקופתי בריטי. והסרט עצמו תוהה על עצם מהותו של הקולנוע (וכולל בתוכו גם סצינה שבה שרלוק הולך לקולנוע לראות סרט שמבוסס על חייו שלו עצמו), כך שיש בסרט הזה כל הזמן, מתחת לסיפור שלו, גם דיון על סיפורים, אמיתות, שקרים, הגיון, ורגש, והכל מקופל לתוך מסורת ארוכת שנים של סיפורי עם, שקולנוע הוא הגלגול הטכנולוגי המודרני שלה. כך שמדובר גם בסרט חכם, וגם בסרט מעניין, אם כי קצת איטי מדי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s