לב רחב: הביקורת

(שם הסרט במקור: Fúsi)

אני ממש רציתי לאהוב את הסרט הזה. יש בו משהו מופנם, שקט, צנוע, אוהב אדם. הוא אפילו נגע לליבי ברגעים מסוימים. ממש רציתי לאהוב אותו. אבל לא כל כך יצא.

fusiבגדול זה סיפור על גבר בגיל השני (40+), בודד, רווק, חי עם אמא עדיין, שבכל זאת מוצא את האהבה שהיתה חסרה לו כל כך כל החיים. זה בגדול. והאמת שקצב הסרט, הטון שלו, נקבע על ידי השחקן הראשי שלו, שהוא, איך לומר בעדינות, לא כל כך רזה. למעשה, הוא ממש לא רזה. וכשאדם עם חזות חיצונית כזו מתנייד במרחב, כל צעד שלו, כל תנועה שלו היא איטית, ומחייבת אותו להתנשף בכבדות. והקצב הזה גורם לי להתרכז יותר בפנימיות שלו. במופנמות שלו. בשקט שלו, שהוא גם ביישנות נוגעת ללב.
אבל במקרים מסוימים זה מוגזם. כי מסתבר שגיבור הסרט הוא גם קורבן להתעללויות ולמתיחות של עמיתים שלו בעבודה. והעובדה שהוא לא עומד על שלו כנגד תעלולים די אכזריים שמתאימים יותר לתלמידי תיכון קצת פוגמת באפיון הדמות הזו – זה לא עושה אותו ביישן, אלא ממש מסכן, לא מהסוג שבא לך לעזור לו, אלא מהסוג שאתה יותר מרחם עליו (זה לא אותו דבר). למעשה, רק בשלב מאוחר מאוד בסרט הוא מתמרד, עונה בחזרה, פועל כנגד המתעללים. ואז זה כבר מאוחר מדי.

אבל מרכז הסרט הוא מערכת היחסים שגיבור הסרט מפתח עם בחורה מסוימת. וכאן יש לי בעיה. אני מבין שמבחינה תסריטאית, מול בחור סגור צריך להציב ניגוד, בחורה פתוחה יותר, אבל הבחורה הזו לא סתם פתוחה. היא קוקואית אמיתית. מהסוג שצריכה אשפוז. ואני לא ממש הבנתי את הנקודה שבה גיבור הסרט התאהב בה. כי במהלך הסיפור הוא עושה עבורה הרבה מעל ומעבר למה שאפשר לדמיין. בשלב מסוים חשבתי אפילו על השיר הישן הזה, "פנקס הקטן" (על אותו פנקס שהיה מאוהב בהוד מעלתה, והלך אחריה עד קצה העולם וקצהו למרות שהיא לא החזירה לו שום סימן של אהבה). גם כאן, הבחורה מקסימום אומרת לו : בוא נהיה ידידים. במקרה הפחות טוב היא ממש מגרשת אותו מעליה. ואז היא עושה כל מיני דברים שכבר מוציאים אותה ממה שאני יכול להגדיר כנורמלי. ועדיין, פנקס הקטן האיסלנדי שלנו דואג לה, ומטפל בה, והולך אחריה לכל מקום. אני לא באמת הבנתי את האהבה הגדולה הזאת.

מה גם שמשהו לא התאים לי בטמפרמנט של הסרט. גיבור הסרט שקט, איטי, מופנם. מושא אהבתו בוטה, המונית, פסיכית, ועוברת גם התקף במהלך הסרט. הפוך מכל מה שטון הסרט מכתיב. משהו שם לא הסתדר לי.

אז כן, יש משהו שקט ומעניין בסרט הזה. אבל המרכיבים הפחות טובים שיש בסרט הזה קצת קלקלו לי את הטעם.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

3 מחשבות על “לב רחב: הביקורת

  1. עלילה מופרכת. לא ייתכן שגבר ירכוש חנות לאישה שלא מעוניינת בו. מוריד מהאמינות מאוד.

  2. לב רחב…. אכן קשה לקבל נתינה טוטאלית ללא תנאים מוקדמים וללא ציפייה לתמורה כלשהיא. אך גיבור הסרט נהנה לעצמו מהנתינה. והתמורה לאהבתו החד צדדית היא השינוי שמתחולל בו. לראשונה בחייו הוא יוזם .. יוצא.. נוסע … וכשיחזור? הכל יכול לקרות. סרט קטן ונוגע.

  3. גם אני לא התלהבתי. הרבה ניסיונות לספר סיפור התבגרות משונה וחמוד, ובסוף התוצאה יבשה ומשעממת. ראינו הרב דמויות כאלה והרבה סיפורים כאלה. ליוצר הסרט לא היה מה להוסיף מעבר לנדוש ביותר.
    זוכה מאכזב לפסטיבל טרייבקה (לפני שנה זכה "אפס ביחסי" האהוב ולפני שנתיים "להאיר את השמיים" הבזיוני. רמה לא אחידה של זוכים).

להשאיר תגובה

