לאהוב אותה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Freeheld)

אתה הופך את הכל לקרקס; זה יתפוצץ לך בפנים

האמת שהיה כאן פוטנציאל לסרט גדול. סיפור של עוול בלתי נתפס שקרה באמת, ונמנע בגלל נחישות נוגעת ללב, ויותר מכך, הפך לאבן דרך בתולדות ההכרה המתרחבת במיסוד מערכות יחסים חד מיניות בפני החוק. שוטרת ובת זוגה מוצאות את עצמן חסרות אונים מול ממסד אטום. כל מה שהשוטרת רוצה הוא להעביר את הפנסיה שלה, במקרה של מוות, לבת זוגה. אבל ההומופובים מגחכים, מתאכזרים, או סתם רעים, ומונעים את זה מהשתיים, גם כשאחת מהן חולה במחלה סופנית.

נשמע סיפור פשוט. נשמע סיפור חשוב. אז איך ניגשים לספר אותו? עם מחויבות חברתית, או עם תשומת לב למרכיבים האנושיים, דרכם אני אוכל להרגיש את העוול הגדול הנגרם לנשים האלו, רק בגלל שהן אוהבות נשים?

התחלת הסרט דווקא מבטיחה. "לאהוב אותה" לוקח את הזמן להכיר לנו את הדמויות, את ההתפתחות ההדרגתית של מערכת היחסים שלהן, את הבניה האיטית של האהבה הזו. האקספוזיציה היפה, באדיבות המשחק הנטורליסטי והשקט של ג'וליאן מור, והביישני והנוגע ללב של אלן פייג', הכל מכין את הקרקע להמשך הסיפור בו הועדה העירונית מסרבת לבקשתה הפשוטה של השוטרת. אבל כבר בחלק הזה מתחילים להרגיש את מה שיכשיל את הסרט: הטיפול בכל הסוגיות הפוליטיות הוא שטחי ואפילו מכעיס. השוטרת היא לסבית בארון. כלומר, היא בטוחה לגמרי במיניותה, אבל היא מסתירה אותה באדיקות, כי היא חוששת למעמדה במשטרה, למראית העין שכל כך חשובה לה. מה בדיוק עומד בבסיס החשש הזה, איך היא גילתה את מיניותה מלכתחילה, זה נעדר מהסרט. אבל בחלק הראשון של הסרט, הבונה את הקשר האוהב בין שתי הנשים, זה מהווה חלק זניח.

freeheldאבל מרגע שהדרמה המשפטית לוקחת את מרכז הבמה, הסרט הזה מתפרק לחתיכות. שתי הנשים שבמרכז הסיפור הן דמויות מלאות ומרגשות, והסיפור שלהן מסופר ביד עדינה, ללא לחץ דרמטי מוגזם (גם אם אחת מהן חולה בסרטן, אין מוסיקה דרמטית גדולה, או תנועות מצלמה היסטריות. גם ברגעים הקשים, הסרט נצמד לנטורליזם השקט והמציאותי, ודווקא בגלל זה הוא מרגש). אבל כל שאר הסיפור, כל מי שסובב את שתי הנשים האלו, כל אלו משורטטים ביד גסה, בשטחיות מכעיסה, באימפוטנטיות תסריטאית בולטת.

יש איזשהו שוטר הומופוב. מיהו, מה הקשר שלו לגיבורה הראשית מעבר להיותו שוטר עמית? לא יודע. יש שוטר אחר שהוא הומו בארון, מפחד מאוד להיחשף. למה? מה הסיפור משלו? לא יודע. חברי הועדה הם כולם בוקים שמרנים. יש איזה אחד שאיכשהו בכל זאת נוטה ללכת עם השוטרת. מיהו? מה הסיפור שלו? לא יודע.  תיאור המאבקים בתוך הועדה כל כך לוקה בחסר, כל כך חסר תחכום דרמטי, עד שקשה באמת להתייחס לזה ברצינות.

ולכל זה נוספת הדמות של סטיב קארל. הקומיקאי המוכשר הזה, שהוכיח בשנה שעברה שהוא גם שחקן דרמטי מעולה (ב"פוקס-קצ'ר"), השחקן הזה מחריב בעצמו את כל הדברים הטובים שיש כאן. קארל משחק רב הומוסקסואלי שמגייס את התקשורת כדי להעלות מודעות לסיפור הכואב הזה. קארל מביא איתו את כל האנרגיה והקולניות של סרטי הקומדיה שבהם השתתף, עד שחשבתי שאולי היתה כאן כוונה סאטירית (מי שמכיר את סרטו הראשון של אלכסנדר פיין, "האזרחית רות'", אולי יוכל לדעת על מה אני מדבר). ההופעה של קארל שייכת לסרט אחר. סרט שמסתכל בעין עקומה על הקרקס התקשורתי סביב אירועים אישיים כואבים.

אבל "לאהוב אותה" הוא לא סרט כזה. והמשפט שמופיע בראש הביקורת הזו הוא משפט שנאמר לקארל, והוא גם משפט שמבטא את מה שקורה לכל הסרט בכללותו – הסיפור המרגש של שתי נשים אוהבות הופך להצגה מגוחכת וחסרת אמינות, שבה דמויות קרטוניות אומרות משפטים לא אמינים, והסיפור של העוול הגדול שנגרם לנשים האלו הופך למעין מנשר פוליטי קולני וחסר תוקף.

וזה כל כך חבל, כי כל פעם שמופיעות שתי הנשים האלו על המסך, אין אפשרות שלא לדמוע אל מול הגורל העצוב שלהן, אל מול האהבה הגדולה הזו שעומדת כאן למבחן, ומובאת אל המסך בסגנון פשוט ואמיתי. אבל כל המחול הפוליטי שסובב את הסיפור שלהן (ותופס חלק גדול מהסרט) הוא פשוט חרפה תסריטאית, בימויית, משחקית, שעושה עוול גדול לסיפור האמיתי שעליו מבוסס הסרט.

(אבל צריך לומר מילה טובה על מייקל שאנון, בתפקיד השוטר הטוב, שחקן נהדר שאיכשהו מצליח לצאת מהסרט הזה עם קצת כבוד)

יש לא מעט רגעים יפים בסרט הזה. רגעים שבהם ההיא באמת אוהבת את ההיא השניה. ויש הרבה רגעים אחרים שבהם הסרט הזה הוא בדיחה עצובה. בין שני הקצוות האלו מתנהל "לאהוב אותה".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s