פרסי פורום מבקרי הקולנוע בישראל

והיה גם חומוס

לפני כמעט שנה החליטו כמה מבקרי קולנוע בישראל שגם אני מבקר קולנוע. שהבלוג הזה, שקיים יותר מ-5 שנים, ראוי להצטרף אל הגדולים והמשובחים. החלטה משונה קצת, אבל אני לא מתנגד. מאז גם אני חבר בפורום מבקרי הקולנוע בישראל. מאז גם אני מתקרא מבקר קולנוע.

מאז התקיימו כמה ישיבות של הפורום, בהן נדונו כל מיני החלטות פרוצדורליות, שמטרתן העיקרית (והראויה מאוד, לטעמי) היתה לשתף את הקהל הרחב בדיון על סרטים בפרט ועל קולנוע בכלל, מפריזמה ביקורתית, ויותר מכך, מפריזמה של אנשים שאוהבים קולנוע, ומשקיעים בכך זמן ניכר מחייהם (הם מבקרי הקולנוע). יש מפגשים מזדמנים של הפורום עם קהל בהקרנות (המתארגנות בסינמטק ירושלים מדי פעם, והשאיפה היא להרחיב את המפגשים האלו למקומות אחרים בארץ), וכמובן יש את הפסטיבלים הגדולים בארץ.

ובסופ"ש האחרון התקיימה הישיבה הכיפית מכולם: הישיבה בה התכנסנו לדון ולהחליט מיהם הסרטים הטובים של שנת 2015 לדעת מבקרי הקולנוע בישראל (שימו לב שאמרתי התכנסנו. גם אני נחשב). היה כיף. היה חומוס. ובייגלים. ועוגות שוקולד טעימות. וויכוחים בינינו לבין עצמנו האם סרט אחד ראוי, וסרט אחר לא. היה דיבור על קולנוע. היה כיף.

כל אחד מהנוכחים בחר סרט אחד בכל קטגוריה. אם אחד הסרטים קיבל יותר מ-50 אחוז מהקולות כבר בסיבוב הראשון, הוא הוכרז כמנצח. זה לא קרה באף אחת מהקטגוריות. ואז התחיל הכיף האמיתי. כל השמות שהועלו ע"י הנוכחים נכתבו על לוח, והדיון החל. מבקרים ניסו לשכנע מבקרים אחרים להצביע עבור המועמד שלהם. ואז נערך סיבוב שני, בו נערכו הצבעות עבור אחד מהמועמדים שהוזכרו בסיבוב הראשון. אם גם כאן אף אחד לא היה מקבל יותר מ-50 אחוז, היה נערך סיבוב שלישי, אבל בכל הקטגוריות נבחר המנצח בסיבוב השני, למרות שהיו כמה הצבעות מאוד צמודות.

ובסוף הוחלט:

"הגננת" של נדב לפיד הוא סרט השנה של פורום המבקרים בישראל.

צריך לומר מראש: הבחירה התקיימה רק בין הסרטים הישראלים שהוקרנו השנה מסחרית בישראל. לסרטים לא ישראלים הוקדשה קטגוריה נפרדת.

צריך לומר מראש 2: אני, כמובן, לא מאוהדי נדב לפיד, ולא הצבעתי עבורו, אבל זו היא דעת הרוב, מה גם שאפילו אני מודה שהיה צד רגשי מסוים בסרט הזה (שהוא נעלה אלפי מונים על "השוטר" בעיניי). אני הצבעתי לסרט אחר, שיהיה גם סרט השנה שלי בפוסט סיכום השנה שיעלה כאן בעוד כשבועיים, אז אני עדיין לא מגלה.

בפרס הבימוי זכה אסף קורמן על בימוי "את לי לילה". למרות שאני לא בחרתי בו, הרעתי לבחירה הזו, על סרט שמבוים בדיוק מופתי, וברגישות מרבית (ושהיה גם הצלחה קופתית נאה בינואר, דבר שלא מובן מאליו, כי הסרט הוא גם דרמה לא קלה, וגם ישראלי, שתי מכשלות לא קטנות בפני הקהל הישראלי הרחב, שנענה בכל זאת למצוינות של הסרט הזה).

בפרס התסריט זכתה לירון בן שלוש על "את לי לילה". תעשו קופי/פייסט על הפסקה הקודמת. ועל בן שלוש נדבר עוד מעט שוב.

פרס השחקן הלך לאורי קלאוזנר על משחקו ב"היורד למעלה". וגם אם יש לי לא מעט בעיות עם הסרט הזה, אני מריע לקלאוזנר על הזכיה הזו, וכבר כתבתי על איכות משחקו הניכרת בסרט הזה. הלב הרגשי בסרט הבעייתי הזה לטעמי הוא קלאוזנר (ומסתבר שגם קלאוזנר קורא את הבלוג הזה שלי. ראו את התגובה שלו בפוסט על הסרט). אני, אגב, בחרתי בנאביד נגאבאן, האבא ב"באבא ג'ון", סרט שמשום מה זכה לכתף קרה מהמבקרים, אבל הולך לא רע בקופות (שוב, לא דבר של מה בכך, שכן מדובר בסרט ישראלי. דובר פרסית).

הדיון על פרס השחקנית היה הסוער מכולם. ההכרעה נפלה על דאנה איבגי, על משחקה ב"את לי לילה", אבל מאוד קרוב מאחוריה היתה השחקנית שאני הצבעתי לה – לירון בן שלוש, גם היא מ"את לי לילה". הערך העיקרי של הסרט של קורמן הוא הצגות המשחק האדירות של צמד הבנות בו (ושל הבחור שבאמצע, יעקב כהן זאדה), ואפילו יצא לי לפגוש בגברת איבגי בתחילת השנה, לאחר אחת ההקרנות של הסרט הזה. אמרתי לה שאני מאוד אוהב את העבודה שלה באופן כללי, ובאופן פרטני יותר, אני חושב שעבודת המשחק שלה ב"אור" של קרן ידעיה היא אולי הצגת המשחק הטובה והאמיצה ביותר שאני מכיר של איזושהי שחקנית בסרט ישראלי, אבל ספציפית לגבי "את לי לילה" לטעמי היא חוסה בצל של לירון בן שלוש המדהימה. השחקנית הזו קרעה לי את הלב בסיפור של התלות הזו בין שתי אחיות, אחת כלואה בתוך מצב גופני-מנטלי מוגבל, ואחת כלואה בתוך נסיבות של אהבה ודאגה למוגבלת, נסיבות שבתורן מגבילות אותה מבעצם לחיות. לכאורה "קל" יותר לשחק את המוגבלת, כי צריך לעשות צ'ק ליסט על כמה מאפיינים טכניים, והופ, אתה איש הגשם. אמנם דאנה איבגי רחוקה מלהיות השחקנית הטכנית הזו, והיא שוברת את הלב בסרט הזה, אבל לשחק אדם 'רגיל' הכלוא בנסיבות מגבילות לכאורה קשה יותר. וההזדהות שלי עם הדמות של בן שלוש הפתיעה אותי בעוצמה שלה. וזה לזכותה של בן שלוש.

והקרב היה מלא יצרים, ובסופו זכתה איבגי (שאגב זוכה בפרס בפעם השניה ברציפות. בשנה שעברה היא עשתה זאת על "אפס ביחסי אנוש". טוב, נו, אמרתי כבר שדאנה איבגי שחקנית מצוינת).

בקטגוריות תגלית השנה וההישג האמנותי של השנה זכה צוות הסרט "אבוללה". שוב, גם כאן אלו לא היו הבחירות שלי (אני בחרתי בשרית לארי מ"הגננת" לתגלית, ובעיצוב האמנותי של "פרחים של מרציפן" להישג האמנותי), אבל גם כאן אני מוחא כפיים לבחירה של הפורום. העניין הטכני של "אבוללה" מרשים למדי, ונראה מקצועי ואמין לגמרי בתוך העולם שהסרט הזה בונה, וזה לא דבר של מה בכך בתקציב הישראלי של הסרט הזה.

ואז הגיעה הבחירה של הסרט הלא ישראלי הטוב של השנה. כאן צריך לומר: לטעמי 2015 היתה שנה בינונית למדי בכל הנוגע לסרטים שהופצו מסחרית בישראל (והבחירה היתה רק מבין הסרטים שהופצו). בפוסט שיעלה כאן בעוד שבועיים אני אפרט יותר, ואנקוב ברשימה לא קטנה של סרטים מצוינים שראיתי השנה, אבל לא הופצו מסחרית לקהל הרחב. ויותר מכך: הסרטים הכן טובים שראיתי השנה וכן הופצו זכו לתשומת לב יחסית קטנה. אפילו המבקרים דילגו על חלק מהם ("חובשת קרבית", לדוגמא, סרט נהדר בעיניי, קיבל דירוגים רק משלושה מבקרים). לכן בחרתי בסרט שמצאתי בו גם חסרונות, אבל בסך הכל מאוד אהבתי אותו, ומאוד ריגש אותי, ויותר מכך, סרט שזכה להצלחה עצומה, והשאיר אימפקט רחב. הפעם, זה היה גם הסרט הזוכה. היו כאלו בקרב המבקרים שעשו לובי למען "מקס הזועם", אבל הסרט הזוכה (גם כאן בהפרש קטן) היה

"הקול בראש".

אז זהו פוסט הסיכום של 2015. פוסט הסיכום הראשון. הכללי יותר. האישי יותר יגיע בעוד כשבועיים. אני אזכיר שם כמה סרטים שאתם יכולים לראות בסיכומי שנה אחרים, וגם כמה סרטים שלא. ויש עוד פוסט אחד על האש, על ההפקות הישראליות המסקרנות של השנה הבאה. ועוד סרטים שעולים על המסכים באופן רציף ויקבלו כאן פוסטים של ביקורות בנוהל הרגיל והשוטף. אני הרי מבקר קולנוע. זה מה שאני עושה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

כתיבת תגובה

