יום מושלם: הביקורת

(שם הסרט במקור: A Perfect Day)

UN זה יונייטד ניישנס, אבל יותר מתאים yoU Nothing

ברוך שובך, פרננדו לאון דה אראנואה. במאי ספרדי צנוע, שקט, עם הרבה אהבת אדם, ועם אכפתיות לנושאים חברתיים. דה אראנואה עושה סרטים ללא צעקה, עם הרבה הומור וחום אנושי, ועם זאת הוא תמיד מצליח להאיר נקודות אפלות שלא מדברים עליהן כי הן מטואטאות מתחת לשולחן. כי מי באמת רוצה לראות סרטים על אבטלה ("ימי שני בשמש" הנהדר) או חייהן היומיומיים של יצאניות ("נסיכות" המצוין)? דה אראנואה יודע לעשות את הסרטים האלו ולהיצמד לפשטות האנושית, לכרוך את חייהן הלא קלים של הדמויות עם רגעים קטנים של חסד.

הבמאי פרננדו לאון דה אראנואה על הסט של "יום מושלם"

הבמאי פרננדו לאון דה אראנואה על הסט של "יום מושלם"

הפגישה האחרונה שלי עם דה אראנואה היתה לפני 4 שנים, בסרטו הקודם "אמאדור". בביקורת שלי עליו כתבתי, בין היתר:

…וגם כאן ממשיך דה ארנואה להרשים, אם כי גם אני חייב להודות שהסרט הזה נופל מהסרטים הקודמים. מצד שני, מי שאינו מכיר את עבודתו של הבמאי הזה מוזמן להתרשם מ"אמאדור", ואז לחזור אחורה ולראות את סרטיו הטובים יותר

והנה, אחרי היעדרות ארוכה מדי, הוא חוזר, והפעם עם "יום מושלם", אולי לא סרטו הטוב ביותר, אבל הנגיש ביותר, הכי קל לעיכול, מה שלא אומר שדה אראנואה ויתר על משהו מעקרונותיו. "יום מושלם" הוא סרט קליל, מהנה, משעשע, זורם בחלקלקות נעימה, אנרגטי, כיפי, וכל זאת מבלי לוותר על רגעים מרגשים, או על אינטגריטי אמנותי.

פרננדו לאון דה אראנואה הוא לא במאי שזועק מחאה. הוא קרוב לאנשים, ומתוך סיפורם האישי אנחנו מבינים את האבסורד שביחס החברה אליהם. מבחינה מסוימת, "יום מושלם" מזכיר את זוכה האוסקר הבוסני המצוין "שטח הפקר". גם כאן יש סיפור של אנשי האו"ם וחוסר התוחלת שבנוכחות שלהם בשטחי עימות. אבל במקום שבו דניס טאנוביץ' היה חריף ואפילו בוטה, דה אראנואה רך ומסביר פנים. ההומור שלו לעולם לא סונט או מתגרה, אלא תמיד מגיע מתוך סיטואציות אנושיות, ועם זאת, גם כאן מגיע דה אראנואה לאותה מסקנה בדיוק, אם כי המניעים למסקנה הזאת שונים.

כי גם הספרדי מבין שכוחות השיטור הבינלואמיים של האו"ם חסרי תועלת, אבל לא בגלל שהם מנוהלים ע"י חדלי אישים (כפי שהסרט הבוסני אומר בארסיות), אלא פשוט בגלל שהאו"ם, בהיותו כוח בינלאומי, לא מצליח, ואפילו לא מנסה, לגשר על פערים תרבותיים. יש אידאלים שנכתבו בז'נבה, ויש מציאות בשטח. ואחד לא מתערבב עם השני. אז כשהצרפתיה והאמריקאי והפוארטו-ריקני מגיעים לבוסניה, הם נתקלים בשפה אחרת, במנהגים אחרים, בחוסר קומוניקציה בסיסי שלא מאפשר להם לעשות את העבודה שלהם.

אז דה אראנואה פשוט מספר לנו את הסיפור: יש באר בכפר. אל תוך הבאר הושלכה גופה. צריך להוציא את הגופה כדי שאנשי הכפר יוכלו להשתמש במים שבבאר. אבל זה לא כל כך פשוט. יש נהלים. ואין חבלים כדי לקשור את הגופה. וכדי להשיג חבלים צריך לעשות דברים מסוימים, אבל הם לא תמיד מסתדרים עם הנהלים, או עם המציאות בשטח.

perfect dayובתוך כל זה, יש את האנשים. האמריקאי (טים רובינס, שנדמה שמזמן לא נהנה בסרט כמו כאן) שצורך רוק אמריקאי סוחף ולא מבין את המוסיקה של המקומיים (כמה חכם דה אראנואה בשימוש שלו במוסיקה בסרט הזה), הפוארטו-ריקני רודף השמלות שיש לו מוסר עקלקל בכל הנוגע ליחס לנשים (יש לו חברה בבית, אבל…), והצרפתיה האידאליסטית (מלאני טיירי המקסימה) שלומדת על בשרה את הניגוד בין המילים הכתובות על נייר לבין יישומן בשטח.

את הצוות הזה מוביל דה אראנואה במחול סוחף עם צילום אנרגטי בתנועה (אלקס קאטאלאן, צלם עסוק מאוד בספרד, בעבודה נהדרת), עם סיפור שבחלקו הוא אפיזודי, ובחלקו זורם לינארית, ושניהם משלימים אחד את השני לכדי יצירה מצחיקה ומרגשת, ועם עבודה נהדרת עם שחקנים (בניסיו דל טורו מצוין כאן, כמו גם טים רובינס, וגם סרג'י לופז הספרדי קופץ לסצינה וחצי. ואפילו אולגה קורילנקו האוקראינית, שחקנית שאני לא אוהב בד"כ, לא מצליחה לקלקל כאן).

בקיצור, סביר להניח שכשתקראו את התקציר של הסרט הזה בטח תחשוב שמדובר בסרט כבד ולא מתקשר. אתם טועים. "יום מושלם" הוא סרט מהנה וכיפי על נושא רציני, ויש בו אהבת אדם ותבונה. מומלץ.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s