מה שקורה במיסיסיפי: הביקורת

(שם הסרט במקור: Mississippi Grind)

זה הסיפור על סרט שיש בו הרבה דברים טובים, אבל בכל זאת, הוא לא כל כך עובד. זה הסיפור על סרט שאני מאוד מעריך, אבל לא ממש אוהב.

כי ריאן פלק הביא לפני כמעט 10 שנים סרט יפה עם ריאן גוסלינג שנקרא "חצי נלסון" (Half Nelson). יחד עם השותפה שלו, אנה בודן, הם עשו עוד כמה סרטים שלא זכו לתהודה, וכמה עבודות בימוי בטלויזיה של סדרות שכן זכו להכרה (כמו, למשל, הגרסה האמריקאית של "בטיפול"). ועכשיו הם חזרו לתמונה. ואפשר לראות למה. הצמד הזה, הם ממש טובים ביצירת אוירה, בשימוש במוסיקה (בעיקר בלוז וקאנטרי), שמחבר אותי באופן ישיר ובלתי אמצעי לשורשיות האמריקאית, בשמירה על קצב נכון שבו הסיפור מתפתח, ובכתיבת תסריט שיש בו תובנות מעבר לדבר המיידי שקורה בו.

MSGכן, "מה שקורה במיסיסיפי" הוא יותר מסיפור על שני אנשים שנוסעים ברחבי אמריקה ומהמרים. הסרט הזה הוא על שני גברים בחיפוש אחרי הקשת שבענן (אותה קשת שהבמאים מראים ברוב חוכמתם כבר בתמונת הפתיחה של הסרט, מה גם שיש כאן כמה רפרנסים ל"קוסם מארץ עוץ"). כל הסרט הוא חיפוש אחרי החלום. מסע אחרי הכסף, שאף פעם לא מגיע, וגם אם אתה נוגע בו לשניה (זכיות מזדמנות), הופ, הוא כבר נוזל ונעלם (הפסדים שמגיעים מיד אח"כ). הסרט הזה הוא גם הבנה שזוהי תכלית החיים של כל האמריקאים. כל העם, זה שחי בצמצום, והולך לעבודה, ומתפרנס בקושי, ושם צלחת קורנפלקס לילדה בבוקר לפני שהיא הולכת לבית ספר, ואח"כ גם משלם חשבונות כדי שיהיה חשמל כדי שנוכל לראות טלויזיה שתרדים אותנו כדי שנוכל לקום בבוקר למחרת – כל העם הזה נמצא במצב תמידי של חלום. מצב תמידי של רדיפה אחרי הכסף שאף פעם לא מגיע. במצב תמידי של כמעט טרנס שבו הוא אף פעם לא יכול לעצור ולהנות ממה שיש לו. כי אין לו הרבה, והמחשבה כל הזמן חושבת קדימה, על איזשהו אוצר נכסף שנמצא שם, איפשהו, אבל הוא בלתי מושג.

ושני הגברים האלו שבמרכז הסרט, הם כל הזמן במרדף אחרי הכסף. העושר. האושר. כל הזמן. גם כשהוא מגיע הם לא מסוגלים להתענג עליו, כי הסיפוק הוא בעצם המסע. בהבנה שזהו בעצם סם החיים שלנו. לא ההגעה למטרה, אלא עצם המסע. עצם ההשתוקקות להצלחה היא סם החיים.

אז אם הסרט הזה כל כך יפה, כל כך חכם, אז למה הוא לא עבד עלי?

אני חושב שזה בגלל ריאן ריינולדס.

אבל נתחיל עם בן מנדלסון. הוא השחקן הראשי של הסרט. הוא מסובך עד מעל הראש בחובות, ורק הולך ושוקע יותר ויותר אל תוך חור שחור. ספירלה בלתי נגמרת של הימורים, ועוד הימורים, וזכיות קטנות, והפסדים גדולים, וקצת מכות שהוא מקבל מדי פעם, ועוד הימורים, וחוזר חלילה. ומנדלסון מגלם בגופו הכחוש, ובדרך שבא הוא נע, בדרך שבה הוא מדבר, את ההתרגשות שלו, את האדרנלין שרץ לו בדם, עם כל זכיה, עם כל משחק נוסף שלו, ואת היאוש התהומי שלו עם כל הפסד. ואז הוא פוגש את ריאן ריינולדס. סוג של מלאך. אחד שיביא לו את המזל. נפש תאומה. רק עם מצב רוח שונה.

והריינולדס הזה כולו זחוח, מרוצה מעצמו, כולו פוזה אחת גדולה. הוא מרשים את כל מי שסביבו, וגם את גיבורנו הנוגע ללב. ברור שיש מאחורי המסכה של הליצן שריינולדס עוטה עליו משהו קצת עצוב יותר, אבל השחקן הזה מסרב להראות את האמת שמאחורי החיוך. גם כשהתסריט מספק לו רגעים כאלו, עם הבחורה שלו, או ברגעים פחות שמחים שלו בהימורים, גם אז ריינולדס כולו חיוכים וקלילות. שלא כמו ברגע יפהפה אינטימי אחר של מנדלסון עם בחורה אחרת (סצינה נהדרת על יד פסנתר), לריינולדס יש רק צבע אחד. בוהק. ואני לא מצליח להבין את ההיקסמות של הדמות הראשית מהדמות המזויפת הזו. ומכיוון שכל הסרט בנוי על הקשר בין שני הגברים האלו, הקשר הזה שלוקח שני צדדים של אותו המטבע במסע הימורים לאורך המיסיסיפי, מסע בחיפוש אחרי החלום שאף פעם לא מתגשם, המסע הזה לא חודר לי לדם, בגלל הקשר הלא מובן הזה בין שני האנשים האלו.

אז כל העבודה היפה של הבמאים (גם אם לקראת הסוף הרגשתי שהם חוזרים על עצמם, והיה אפשר לקצר את הסרט בעשר דקות-רבע שעה) הולכת קצת לאיבוד בתיאור קשר בין שני אנשים שאני לא מצליח להכניס לתוך המערכת הרגשית שלי. וחבל. כי יש כאן חומר יפה מאוד, עם תסריט חכם, ועם מוסיקה טובה, וקצב נכון, ואיזשהו חיבור עמוק לאמריקה שורשית, אבל הקשר המרכזי שמוביל את הסרט לא מחזיק. חצי סרט מצוין יש כאן. וחצי לא כל כך.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s