פסטיבל ברלין 2016: מכניקה פאן-אמריקאית

(שם הסרט במקור: Maquinaria Panamericana)

אז ככה: בוקר. עובדים מגיעים לבית החרושת לעוד יום עבודה. נדמה שכולם שמחים לעבוד במקום הזה. מוסיקה. חיוכים. הכל סבבה.

סצינה שניה: בעל המפעל נפטר. מסתבר שהוא השאיר את המפעל בחובות. כולם צריכים ללכת הביתה. רואה החשבון מארגן מיד את כולם ואומר: בואו ננסה לסדר משהו. תשיגו לי את ספרי החשבונות, ננסה לראות איפה המנוח פיזר את הכספים שלו, וננסה לארגן את המפעל הזה מחדש. אל יאוש.

נשמע מעניין. אז זהו. שלא.

Maquinaria Panamericanaכי הסרט הזה באמת מתחיל נחמד ומסקרן. ואחרי הסצינה השניה הוא נעצר. ונשאר שם עד הסוף. "מכניקה פאן-אמריקאית" מתפזר לכל כך הרבה כיוונים, רובם תמוהים והזויים כל כך, שמהר מאוד איבדתי את הקשר עם האנשים האלו. כי הסרט הזה בכלל לא רוצה לספר לנו על המצב הכלכלי במקסיקו. הוא מנסה לבדוק דרכים שונות להתמודדות עם אבל (כי בעל המפעל המנוח היה כמו אבא לכולם). אז מישהו אחד הולך מכות עם רואה החשבון, כי הוא אשם במצב בעצם (ואחרי זה הוא קורא לכולם ומסביר להם על שלבי האבל). מישהו אחר מארגן שתיה, מוסיקה שמחה, ריקודים, לכבוד המנוח. מישהו שלישי הולך אל בית המנוח (שנמצא בעצם במתחם), מוצא שם מוסיקה, ומקשיב באוזניות. וכן הלאה וכן הלאה. הסרט לא יוצא מגבולות המפעל, וכל הדמויות הלא מפותחות האלו מגיבות בצורות שונות לחדשות מתחילת הסרט. הם עושים דברים משונים, ונדמה בכלל שהסרט הזה מתענג על המוזרויות שלו, מבלי לקרב אותי לאנשים, מבלי לנסות לגרום לי להבין את האנושיות שמאחורי כל הדברים המשונים האלו שהם עושים.

אז מה שנשאר הוא סרט תמוה שלא ממש מתקשר איתי. כל מיני אנשים שלא אכפת לי מהם עושים כל מיני דברים משונים, ולא ברור לי אם זה אמור להיות מצחיק או עצוב, לא ברור לי מה הבמאי רוצה ממני בכלל, ולמה הוא מספר לי את כל זה. סרט שהתחיל מסקרן הופך מהר מאוד לסרט מיותר. חבל.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

