פסטיבל ברלין 2016: מלחמה כוללת

(שם הסרט במקור: War on Everyone)

על הסרט הזה שמעתי כבר מבקרים משתפכים. אומרים שזה סרט מאוד מצחיק, וחכם. אז ככה: מצחיק זה לא. כלומר: ברור לחלוטין שזו קומדיה. הוא כל כך מתאמץ להצחיק שזה מביך. כבר מהסצינה הראשונה, המרדף אחרי הליצן, ברור לחלוטין שזו קומדיה. וכמנהג האחים מק'דונה, מדובר גם כאן בבדיחות שלועגות לפוליטקלי קורקט (כבר בסצינה הראשונה יש בדיחה על ליצנים). אבל האח מק'דונה הלא נכון ביים את זה.

war on everyoneכי נדמה לי שיש כאן מחשבה. שיש כאן איזשהו רפרנס קולנועי. שהסרט הזה הוא סוג של מחווה/ העתקה מסרטי וסדרות המשטרה של שנות ה-70-80. לנסות לעשות מהן סוג של "האקדח מת מצחוק". אבל פה בדיוק הבעיה: אם מרטין מק'דונה, הבמאי של "ברוז'", היה לוקח את הפרויקט הזה ליד, הוא היה משתולל איתו כהוגן. ג'ון מייקל מק'דונה הוא במאי יותר רגוע. וכך ברור לחלוטין שמדובר בקומדיה, אבל הקצב הוא של דרמה עייפה. יש כמה בדיחות לא רעות בסרט הזה, והן מפוזרות על סרט שנסחב ונסחב עד שזה נמאס עלי מהר מאוד.

והכי מעצבן: נדמה לי שהשחקנים לא ממש נהנים מהסרט הזה. ג'ון מייקל מק'דונה מביים הרבה יותר בשקט מאחיו, יותר קרוב לאדמה, קרוב לאנשים. אבל ב"מלחמה כוללת" הוא בסרט הלא נכון. שמעתי כבר כמה מבקרים שמהללים את השחקן הראשי, את מייקל פניה. כן, אני יכול להאמין לו כשהוא אומר את שורות הטקסט הפסיכיות האלו, אני יכול להאמין שזו דמות קונקרטית ואמיתית. אבל לסרט הזה היו צריכים להביא מישהו בקליבר של ג'ים קארי. מישהו שיכול ל-הש-ת-ו-ל-ל, וגם יכול לאזן את הפסיכיות עם הרגעים היותר שקטים. ג'ון מייקל היה צריך לביים את הסרט הזה כך שמינון הרגעים השקטים יהיה מאוד נמוך, ושהסרט הזה ירוץ מגג לגג במהירות מטורפת. אבל "מלחמה כוללת" רגוע, והטקסט הכתוב מתחנן לאנרגיה, לרד-בול שיעיר אותו (ועוד לא אמרתי מילה על השותף של מייקל פניה לסרט הזה, אלכסנדר סקארסגארד, שנדמה שלא הבין לאן הוא הגיע, והוא די נבוך לשחק בקומדיה הזו. והמבוכה הזו הופכת למבוכה שלי).

נדמה לי שמבקרי הקולנוע שיכולים להביא רפרנסים לסרטי שוטרים וגנבים משנות ה-70 מאוד נהנו לשחק ב"אני מכיר את הסרט הזה, אני יודע מאיפה הוא לקח את הבדיחה הזו". אבל אם אתה לא מכיר את הסרטים האלו, נדמה לי שתלך מהר מאוד לאיבוד בסרט הזה. כמות הצחוקים בהקרנה שבה הייתי היתה קטנה באופן משמעותי ממה שהיה צריך להיות בקומדיה שמכריזה על עצמה בקול גדול שהיא קומדיה כבר מהרגע הראשון. אין קצב בסרט הזה, אין שמחת חיים, אין דופק לקומדיה הזו.

אתם תשמעו הרבה הילולים לסרט הזה. אבל תחשבו פעמיים לפני שאתם הולכים לראות אותו. אני לא נהניתי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

