טרמבו: הביקורת

(שם הסרט במקור: Trumbo)

אני הייתי אמור לאהוב את הסרט הזה. הייתי אמור להזדהות עם מסריו. עם הרלוונטיות שלו לחיים שלי כאן בישראל של היום (בחיי: תחליפו את המילה "קומוניסט" בכל מקום שהיא מופיעה בסרט במילה "שמאלני", והרי לך סרט על תקופת המקארתיזם, או שמא אומר, הנתניהואיזם, החשוכה שעוברת על ישראל של 2016). הייתי אמור לראות סרט על אדם שסובל רדיפות בגלל דיעותיו בארה"ב של שנות ה-50, ולחשוב על אנשים בישראל של 2016 שסובלים רדיפות, סתימת פיות, איומים והפחדות, רק בגלל שהם לא מתיישרים עם הקו הלאומני של הממשלה השולטת (ואח"כ הם עוד מתממים ולא מבינים למה אומרים שהם אנטי דמוקרטים). הייתי אמור לחבק את הסרט הזה.

אבל אני נשאר מרוחק. לא בגלל שאני לא מזדהה עם מסריו (שדמוקרטיה היא, בעצם יסודה, נתינת זכות ביטוי חופשי גם לאופוזיציה), אלא בגלל שהסרט, פשוט, עשוי לא מספיק טוב. כתוב לא מספיק טוב.

ואולי בכלל זו לא אשמת הבימוי והמשחק. אולי זה בכלל לואי סי.קיי, בתפקיד משנה, שמאבחן את הבעיה המרכזית של הסרט: אולי הגיבור של הסרט הוא פשוט הגיבור הלא נכון. הרי בסצינה אחת בסרט פונה התסריטאי ארלן הרד (בגילומו של לואי סי.קיי) לטרמבו ואומר לו: אתה, מילותיך הן מילותיו של רדיקל, אבל אתה חי כמו אחרון הנהנתנים העשירים של אותו שלטון קפיטליסטי שכנגדו אתה יוצא. נראה אותך חי בלי כל הנוצץ-נוצץ הזה. ואולי זאת הצרה הכי גדולה שלי עם הסרט: מסביב לדלטון טרמבו, הדמות המרכזית בסרט, יש גלריה שלמה של דמויות. חלקן יקסמו לרכילאים, ליודעי דבר, ולאלו שמחבקים כל ניים-דרופינג באשר הוא. אבל החלק הכי מעניין בסרט, לטעמי, הוא לא גיבור הסרט, אלא דווקא הדמויות הסובבות את אותו. הן מפגינות יותר אמונה באידאולוגיה, יוצרות תמהיל מרוכז יותר של חיים פרטיים ואקטיביסטיות מאשר הדמות המרכזית שאמורה להוביל את הסרט, שהיא כולה פעולה ללא רגע פרטי.

מייקל סטולברג (אד ג'י רובינסון) ולואי סי.קיי (ארלן הרד). המסביב של טרמבו ב"טרמבו"

מייקל סטולברג (אד ג'י רובינסון) ולואי סי.קיי (ארלן הרד). המסביב של טרמבו ב"טרמבו"

אל פאנינג, בתפקיד הבת, למשל. היא גדלה להיות אקטיביסטית (כדי ללמדכם שהמלחמה בעבור האמונות שלך היא אלמנט קריטי בחיים בישות דמוקרטית), אבל הרגע המרגש ביותר שלה בסרט הוא סצינת היומולדת המשפחתית שלה. או אותו ארלן הרד שהזכרתי קודם, בגילומו של לואי סי.קיי. בתפקיד קטן, ובעזרת עבודת גוף מדויקת, מצליח סי.קיי להראות שהוא גם מאמין ללא ערעור בקומוניזם, אבל המכשולים שעומדים בפניו בחייו הפרטיים הם פשוט גדולים וקשים מדי. וגם מייקל סטולברג, בתפקיד אדוארד ג'י רובינסון, מצליח להעביר בהופעה סימפטית, לרגעים עם חיוך מר, את הדואליות שבחיים הקשים של אמריקה של שנות ה-50. חיים של פאראנויה של 'אתה איתנו, או נגדנו. אין אמצע'.

אבל דלטון טרמבו? אני מבין את המועמדות לאוסקר של בריאן קרנסטון על התפקיד הזה. יש בו כל כך הרבה אנרגיה, טונות של כריזמה, ואני מודה שקל להיסחף בזה. אבל אין בדמות הזו דואליות, התלבטות, דרך להראות את המחשבה מאחורי הפעולות שלו. כי טרמבו הרי מצא דרך ערמומית לעקוף את ההגבלות של השלטון שהצר את צעדיו (ועל הדרך, הוא הפך את אותן ועדות שסימנו את ה"בוגדים" לחוכא ואיטלולא) – אם אסור לו לכתוב תסריטים בשמו, כי אותם רודפים בשם בטחון המדינה (נשמע לכם מוכר הביטוי הזה?) הפחידו אותם ואיימו עליהם בחרם, אז הוא יכתוב ויתפרנס בשם בדוי. אבל את הלבטים והמחשבה מאחורי הדרך הערמומית הזו אין בסרט. איך טרמבו בכלל הגה את הרעיון הזה – אין את זה בסרט. טרמבו של "טרמבו" הוא כולו פעולה, ללא עצירה למחשבה על מה שמאחוריה.

וכשכבר יש דיון על האידאולוגיה, הוא שטחי ומאכזב, ובעיקר הוא מתבטא בדמותה המגוחכת של הרכילאית הדה הופר (בגילומה המסכן של הלן מירן). לדמות הזו אין צבעי ביניים. היא כמו כל באד-גאי מאותם סרטים שהוליווד ייצרה ועדיין מייצרת בטונות – ללא שום דרך לנסות לגרום לנו להבין את מה שמוביל אדם לשנאה כל כך עיוורת של הצד האחר.

אז לא האדם השונא זוכה כאן לנסיון של הבנה, וגם לא האדם שפועל בערמומיות כנגד אותו שלטון שנאה ופחד, גם אותו אני לא מצליח להבין, לא מצליח לתפוס ברגעיו הפרטיים יותר כדי להרגיש את מה שעובר עליו, כדי לעבור איתו את התהליך שיגרום לי להעריץ את החוכמה והאומץ שנדרש ממנו כדי להגות וללכת בדרך שבה הלך, הדרך שמוטטה את שלטון הטפשות ורשע הזה. אין את זה בסרט.

אז לא, "טרמבו" הוא ממש לא סרט רע. הצילום והעריכה מניחים את הדעת, ויש לו כוונות טובות, אבל הוא פשוט לא מספיק טוב.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s