התכתבות: הביקורת

(שם הסרט במקור: Correspondence)

…ואני דווקא הופתעתי לטובה מהסרט הזה,

אבל זה רק בגלל שבאתי עם ציפיות מאוד נמוכות…

Correspondenceג'וזפה טורנטורה. במאי ותיק, זוכה אוסקר, אהוב. אחד שיודע את העבודה. במאי שמקדש את העשייה הקולנועית הקלאסית, המפוארת, הזו שאומרים עליה: "אח…כבר לא עושים כאלו סרטים". ואין מה לומר, גם כאן, בסרט הלא טוב הזה, גם כאן ניכרת העשיה הקלאסית המרהיבה הזו. אמנם פחות מרהיבה מההיצע הרגיל של טורנטורה, בלי סצינות מפוצצות, שניתן למצוא גם בסרטים הפחות טובים של הבמאי הזה (הי, סצינת כותרות הפתיחה של הסרט היא בעצם שוט סטטי ומאוד לא מעניין של מסדרון בבית מלון), אבל, עדיין, יש משהו בקצב המדוד, בתאורה, בפנייה לאינלטקט, בבחירת אתרי צילום יפהפיים באירופה, אסטתיקה קולנועית כזו שפשוט בא לי להיאנח.

ואז צריך למלא את כל זה בתוכן. וכאן הסרט הזה נכשל.

בבסיסו יש דווקא סיפור מעניין: אשה מקבלת מכתבים, והודעות Sms, והודעות קוליות מוקלטות, וסרטונים מצולמים – והכל מאדם שלא יכול לשלוח אותם. אין לו אפשרות כזו. ובכל זאת ההתכתבות הזו ממשיכה, חוזה את העתיד, יודעת לצפות איפה גיבורת הסרט תהיה בכל רגע, ומבלי לדבר איתה ישירות. סיפור מסתורי מעניין, שמעורב בו רגש חזק מאוד. ואפילו אולגה קורילנקו, שחקנית איומה בעיניי, אפילו היא לא רעה כאן (במשך רוב הסרט. הפעם היא הצליחה, בדרך כלל, לתאר את הצד הנטורליסטי של האשה הזו, להיות הדמות, ולא לשחק אותה. במשך חלק גדול מדקות הסרט זה אפילו מצליח לה).

אז אם יש במאי מוצלח, ושחקנית ראשית לא רעה בכלל, אז מה השתבש?

הבעיה היא שהסרט הזה לא ממש מתפתח. יש כאן מסתורין, אבל אין באמת מסע לחקירת המסתורין. אחרי אקספוזיציה של כרבע שעה, הסרט נעצר, וחוזר שוב ושוב (ושוב. ושוב. ועוד כמה שובים) לאותה נקודה: הנה היא מקבלת הודעה כשהיא באנגליה. והיא נוסעת לאיטליה, ופקיד מוסר לה הודעה. והיא ברחוב, ומקבלת Sms. והיא בלימודים, ומקבלת הודעה. והיא פה, והיא מקבלת הודעה, והיא שם, והיא מקבלת הודעה. אינספור הודעות היא מקבלת, אבל החקירה מי זה ששולח את ההודעות האלו מהאדם הזה שאין לו יכולת לשלוח את ההודעות – המסע אל הלא נודע לא קיים בכלל. הרי יש מישהו שעובד בשירות הגבר הזה. אבל אין שום נסיון למצוא אותו. ההודעות ממשיכות לזרום, והבחורה מתרגשת (בד"כ) לקבל אותן, ולפעמים יש גם דיון פילוסופי על משמעות כל זה (משהו על נצחיות האהבה והכוכבים, או משהו כזה. לא ממש הבנתי) – אבל הסרט הזה עומד במקום, מעיק, נותן הרגשה שהסרט הזה ארוך הרבה יותר ממה שהוא באמת.

מה גם שיש כאן סיפור של התמודדות עם אבל, עם יגון. אבל הבחורה הזו פסיבית למדי. במהלך הצפיה חשבתי על אחד הסרטים שאני הכי אוהב בעולם, "הכל אודות אמא" של פדרו אלמודובר. שם, האשה מתמודדת עם אסון איום, אבל תוך כדי כך היא עושה הרבה דברים אחרים, פוגשת דמויות שונות, מוצאת עבודה חדשה, ועוד כהנה וכהנה הרפתקאות שמאלחשות את הכאב האיום שלה, שעוזרות לה להתמודד. וכאן? הבחורה הזו לא עושה שום דבר מלבד להתפלש בכאב הזה עוד ועוד. אין כאן צלילה לתוך דכאון, וגם לא נסיון להתמודד איתו. לא לכאן ולא לכאן. הכל מאוד פסיבי, ואחרי כמה מכתבים כאלו, זה כבר מתחיל לעייף.

אפילו המוסיקה המאוד יפה של אניו מוריקונה לא מצילה את הסרט. אני חושב שזו יכולה להיות חוויה מאוד מרגיעה להקשיב לפס קול הסרט במנותק מהתמונות שהוא מלווה, כי יש בו משהו מלנכולי ומתוק (אני נזכרתי בגטרות של מארק קנופלר, בשירים השקטים של דייר סטרייטס), אבל גם כאן הכל עומד במקום. כמה זמן אפשר להיות עגום פנים – לפי הסרט הזה, שעתיים, אבל בהרגשה שלי עבר יותר זמן, זחל יותר זמן.

ג'וזפה טורנטורה הוכיח בעבר יותר מפעם אחת שיש לו כשרון עצום ליצירת סיפורים סוחפים בטעם נוסטלגי של פעם. הטעם של פעם בסרט הזה קצת מקולקל. בסרטים הבאים, אני מקווה, הוא יצליח יותר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “התכתבות: הביקורת

  1. איתן ,
    משום מה לא ניתן להיכנס לאתר שלך.
    ———–
    איתן לשוש: אכן יש בעיה בפיירפוקס. אני מנסה לטפל בזה. בינתיים אפשר לקרוא אותי באקספלורר.

    Date: Sun, 24 Apr 2016 21:24:48 +0000
    To: shoshkeh@hotmail.com

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s