פסטיבל ירושלים 2016: מגדל

(שם הסרט במקור: Tower)

כששאלו את ארי פולמן למה אנימציה (ב"ואלס עם באשיר"), הוא ענה: "כי אי אפשר היה אחרת". ב"מגדל" היה אפשר אחרת. ובכלל, הסרט הזה הוא מניירה אחת גדולה, ובאיזשהו שלב מעייפת, ואפילו מעצבנת.

towerכי הסרט הזה לקח על עצמו לספר על אירוע ירי מכונן אחד משנת 1966. ברור לחלוטין שהסרט נעשה מפרספקטיבה של זמן. שחזורים (באנימציה מרהיבה, אמנם) של מה שהיה בעבר, משולבים עם ראיונות עם מספר דמויות שהיו ביום ההוא במקום ההוא. עכשיו, תעצרו רגע ותחשבו: האירוע התרחש ב-1966. לפני 50 שנה. האנשים שהיו שם, ביום ההוא, מי מהם שחי עד היום, הוא צריך להיות בגיל 75-80 בערך. אז למה הסרט מסופר מבעד לעיניים של אנשים צעירים?

כן, כי הראיונות נערכים עם הדמויות כפי שהן מופיעות בשחזורים. כי "ואלס עם באשיר", בין היתר, דן באופי של הזכרון. כמה אנחנו זוכרים, מה הסלקציה הטבעית שהזכרון עושה, ועוד כהנה וכהנה שאלות מרתקות. אבל חלק גדול מ"מגדל" מסופר דרך ראיונות עם האנשים כפי שהם נראים בשחזורים. צעירים ויפים. ואז, איפשהו באמצע הסרט, הבמאי באמת נזכר שצריך להראות את האנשים כפי שהם היום (לא באנימציה), והוא מכניס אותם כהבזקים בעריכה בנקודה קריטית, נקודה שבה הוא צריך ללחוץ דרמטית, וכך נחשפת המכניקה של הסרט כמניירה, ולא כחלק אינטגרלי משיטת הסיפור.

וחוץ מזה, הסרט הזה מבקש לספר על ההירואיות האמריקאית. על אנשים שהפגינו קור רוח תחת אש. וההדגשות האלו באות ברגעים שבהם הגבורה הזו באה לידי ביטוי דרמטי במיוחד, אבל ההדגשה הזו של רגע כל כך קריטי הופכת את אותו רגע למגוחך. מה גם שהסרט חוזר לא פעם ולא פעמיים על אותם שוטים, אותם משפטים, אותם מקומות שהיינו בהם כבר, כדי לתת עוד ועוד מאותה גבורה אמרריקאית מהוללת, ובכך הופכת את הסרט לפאטתי.

ואפילו הצד של הצלף שהטיל אימה במשך שעה וחצי באותו יום לא מובא כמעט בכלל בסרט. למה הוא עשה את זה? מה היה ציר הזמן שלו באותו יום? אני בטוח שניתן היה לשחזר גם את הצד שלו בעזרת דוחות משטרה, אבל הסרט הזה לא נוגע בזה. בכלל. הוא מספר על גבורה אמריקאית. לא על הדרך שבה אנשים מנצלים לרעה את החופש האמריקאי. ולקראת הסוף, הסרט לוחץ שוב בברוטליות על הבלוטה האמוציונלית, ומפגיש (לראשונה מאז אותו מקרה!) את הדמויות המעורבות במאורעות ההם.

יש לי הרבה טענות לסרט הזה. האנימציה יפה, אבל לא תמיד חייבים להשתמש באנימציה בסרט דוקומנטרי. לפעמים זו פשוט מניירה מגוכחת שלא מצליחה לכסות על ערווה תסריטאית.

הקרנה נוספת של "מגדל":

ביום שני, ה-11/07

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “פסטיבל ירושלים 2016: מגדל

  1. לא מסכים איתך… אני מניח, חלקית, בגלל השוני בעמדות הפוליטיות… אני ראיתי סרט מרשים ומטלטלת בן זמנית על גבורה אנושית ובו זמנית התמודדות עם רגעי הפחד גם כאשר הגבורה הזאת לא מופגנת (לא כל מעשים של גיבורי הסרט מתוארים כגבורה).
    לגבי מחסור מסוים בסיפורו של הרוצח. מסתבר (מQ&A) שזאת ההחלטה מודעת של הבמאי. לדברי המפיקה, עד כה הסיפור הזה סוקר בארה"ב כמעט ורק מנק' של הרוצח והם רצו להביא את סיפורם של הקורבנות. בנוסף, לאחרונה, הדמויות של הרוצחים הפכו למעין אייקונים-דמויות לחיקוי והערצה… אני לא בטוח שאני מסכים לגמרא עם ההחלטה באופן קולנועי, אבל אני בהחלט יכול להבין אותו.

  2. איתן אני לחלוטין לא מסכים איתך. ראיתי את הסרט עכשיו, והוא פשוט מרהיב, ויש סיבה לכך שהוא אחד הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים לפי IMDB. יש איזה קטע של מבקרי קולנוע, אפילו אנונימיים, לצאת נגד הכלל, כאילו בבחינת "אם אני מבקר קולנוע – דעתי חייבת להיות שונה מזו של הרוב". הסרט פשוט עשוי היטב, יש שם בהחלט קטע של גבורה – אבל זה לא עניין של גבורה אמריקאית בכלל, אלא גבורה אנושית, וחשוב וטוב שהדגישו את זה בסרט, משום שאני לא יודע כמה אנשים בעולם הזה כולו היו מסוגלים, מבחינה מנטלית, לעשות את מה שאותם אנשים עשו אז באירוע הירי ההוא. והיורה? הוא היה פשוט מטורף דפוק שרצח את אמא שלו ואשתו לפני שיצא למסע הירי המטורף הזה… אתה טוען שיש להדגיש אותו, את הפסיכופאט חולה הנפש, במקום את האנשים שעשו את הלא ייאמן בכל הסיפור הזה? בעיני זה היה מאוד עוצמתי, וכן – מאוד אמוציונאלי. זה מה שהתכוונו לעשות, ועשו את זה היטב. לא חושב שזה חייב להיות אחרת, ואם כן – תצלם אתה סרט נוסף ותראה לנו כמה הסרט שלך יהיה יותר טוב מזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s