אוסקר שפה זרה 2017: מקבץ שלישי

5 ימים עברו מאז הפוסט הקודם בנושא, וכבר נוספו עוד 10 סרטים למירוץ על האוסקר בשפה שאינה אנגלית. במקבץ הפעם הרבה סרטים לא מאוד מעניינים, אבל כמה שכן, מתוכם לפחות אחד שנראה לי מועמד מרכזי לזכיה, או לפחות למועמדות. ומצד שני, ביחד עם הסרטים שכבר נכנסו למירוץ, ועליהם כתבתי במקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני) יש לנו כבר 30 סרטים במירוץ, ועוד כמה עשרות שאמורים להצטרף בשבועות הקרובים, כך שהדרך עוד ארוכה.

אז הנה פירוט על הסרטים שהצטרפו למירוץ על האוסקר הנכסף בימים האחרונים. כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי:

נורבגיה – בחירתו של המלך (Kongens Nei) – בימוי: אריק פופ

ב-9 באפריל 1940 תקפו הנאצים את אוסלו. הממשלה נכנעה, אבל מלך נורבגיה עדיין היה איתן בדעתו שיש להתנגד לגרמנים. נציג מטעם היטלר (בגילומו של קארל מרקוביץ', ששיחק גם ב"זייפנים", שזכה באוסקר ב-2008, וניצח את "בופור" של יוסף סידר) נשלח לשאת ולתת את תנאי הכניעה של נורבגיה. בפני המלך (בגילומו של יספר כריסטינסן, שגילם את הנאצי בגרסה האמריקאית של "החוב") עומדת הברירה לעמוד ולהתנגד, כאשר הממשלה כבר נכנעה בשם העם הנורבגי, ואפילו משפחתו של המלך עומדת בסכנה ממשית כשהיא בעין הכוונות של הלוחמים הנאצים, או להיכנע ולשרוד בתנאים משפילים. נראה סרט מרשים, אבל אולי גדוש מדי.

הולנד – טוניו (Tonio) – בימוי: פאולה ואן דר אוסט

הולנד שולחת לאוסקר סרט של במאית שכנראה מאוד אהובה במולדתה. סרט אחד שלה כבר היה מועמד לאוסקר (Zus & Zo, לא ראיתי), והסרט הקודם שלה גם הוא ייצג את הולנד באוסקר, אבל לא עבר שלב (הנאשמת, או לוסיה ב. גם לא ראיתי, אבל מאוד סיקרן אותי). הפעם נדמה לי שואן דר אוסט כאילו מכוונת אל קטגוריית סרטי האיכות בצורה אולי צינית מדי.

כי הסרט הוא על זוג הורים שבנם טוניו בן ה-21 נהרג בתאונת דרכים. יש הבדל לא קטן בין סרט שמספר על התמודדות עם שכול לבין סרט שמתרפק על הכאב, העצב, האובדן הגדול. לפי הטריילר, נדמה ש"טוניו" הוא מהסוג השני, כי יש כאן לא מעט פלאשבקים להיותו של טוני ילד, ומתבגר, וגבר צעיר. ובכי, וצרחות. כן, זה אמור לרגש, אבל גם אמור להעיק מהר מאוד, ולהפוך די מהר לסרט לא נעים לצפיה. אבל זה מה שהולנד שולחת השנה לאוסקר.

אוסטריה – לפני הזריחה (Vor der Morgenröte) – בימוי: מריה שרדר

לא הסרט ההוא של ריצ'ארד לינקלייטר…

מסתבר שהיה סופר מפורסם. סטפן צווייג. מסתבר שהוא היה יהודי-אוסטרי. מסתבר שהוא ראה את הנולד, וכבר ב-1934, עם עליית הנאציזם, ברח צווייג ממדינתו, אוסטריה. את שארית חייו הוא בילה בגלות. באמריקה הדרומית, והצפונית. הסרט הזה מספר מספר פרקים מחייו בגלות.

ואם אני לא מכיר את הסופר המפורסם סטפן צווייג? ואם לא קראתי עליו, או שמעתי על חשיבותו? לא נראה לי שהסרט הזה יעניין אותי. מה גם שהבמאית, מריה שרדר, עשתה בעבר סרט חצי-ישראלי, עיבוד לספר של צרויה שלו שנקרא "חיי אהבה". הסרט ההוא היה כושל למדי. נראה לי שגם החדש לא ממש מעניין.

מרוקו – עד שתהיה במקומי (A Mile in My Shoes) – בימוי: סעיד חלאף

סרט עם מצפון חברתי, שנדמה שהעביר את דעתו של הבמאי. כי כוונה יש כאן – להראות את אי הצדק הכלכלי של החברה ושל השלטון, אי צדק שגורם להרבה ילדים להסתובב ברחוב, לגור ברחוב, לשרוד ברחוב. ואכן, לפי הטריילר, הסרט גדוש באלימות קשה. אני רק לא בטוח שהסרט באמת מתרכז בחיי גיבורו, נער רחוב שכזה, אלא כמעט מתענג על מקרי האלימות הקשים כדי לכאורה לזעזע, אבל באיזשהו מקום, בגלל שהסרט מתפזר ולא נצמד לחיי הגיבור, האפקט הדרמטי נעלם, וכך גם הסרט מאבד את האחיזה שלו בצופה, ומפספס את הייעוד שלו.

יפן – חיי עם אמי (Haha To Kuraseba) – בימוי: יוז'י יאמאדה

יוזי' יאמאדה חוגג בימים אלו את יום הולדתו ה-85 (ומצלם בימים אלו את סרטו ה-85). אני התוודעתי אליו מאוד מאוחר בקריירה שלו, בעשור שעבר, עם טרילוגיית הסמוראים שלו, סרטים עם הרבה לב ועדינות. סרטו האחרון של יאמאדה, שזכה בפרסי המשחק של האקדמיה היפנית, הוא הסרט שיפן שולחת לאוסקר השנה, ונדמה שיש בו את אותם מרכיבים שאהבתי בסרטיו הקודמים – עדינות וחום אנושי, אהבת אדם כנגד קשיים עצומים.

יאמאדה המזדקן אמר כהקדמה לסרט שהדור שחי את המלחמה ההיא הולך ומתמעט, וחשוב לספר את החוויה של חיים תחת עול כאב עצום שמלחמה גורמת, חשוב להספיק לעשות את זה לפני שהדור הזה יעלם לחלוטין. והסרט הזה משתדל לעשות את זה.

גיבורת הסרט היא אשה העובדת כמיילדת בנגאסאקי, יפן, ב-1948. בן זוגה, אבי ילדיה, נפטר משחפת. בנה הבכור נהרג במלחמה. בנה השני היה סטודנט לרפואה, אבל כתוצאה מפצצת האטום שהאמריקאים הטילו על נגאסאקי, הוא נעלם והוכרז כנעדר. 3 שנים עברו, 3 שנים של תקווה אל מול יאוש, היאחזות בשובל הזכרון והאהבה המשותפת שלה ושל החברה של הבן שלה לאותו בחור צעיר שאיננו עוד. ולאחר 3 שנים אומרת האם לאותה בחורה צעירה שהיא נואשה מלמצוא אותו. ובאותו לילה מופעה רוחו של הבן בביתה, ומאז אותו לילה היא מנהלת שיחות ארוכות עם הבן האהוב והמת. נדמה כסרט רגיש ומרגש.

נפאל – התרנגולת השחורה (Kalo Pothi) – בימוי: מין בהאדור באם

ב-2001, בזמן הפסקת האש שבין הצדדים הלוחמים במלחמת האזרחים בנפאל, כשהצדדים יושבים לשיחות שלום, אבל בשטח החשדנות והעוינות עדיין נוכחים מאוד, שני ילדים, חברים בנפש, ממעמדות כלכליים מנוגדים, מאבדים את התרנגולת השחורה שלהם, תרנגולת המטילה ביצים שאמורות להוציא את אחד הילדים מהמצב הכלכלי הלא מזהיר שלו. אז על רקע המצב המתוח, שני הילדים יוצאים למסע להחזיר את התרנגולת. נשמע ונראה חביב, רק שהטריילר נראה יותר אקזוטי, ופחות נוגע ללב, כי הוא פחות מעביר לי תחושה של דמויות חיות. לא יודע מה לחשוב על הסרט הזה, שהצליח לזכות בפרס הביקורת בפסטיבל ונציה של השנה שעברה, אבל נראה לי אמנם יפה, אבל עקר רגשית, ולא מנצל באמת את הפוטנציאל שלו.

הרפובליקה הדומיניקנית – פרח סוכר (Flor de Azucar) – בימוי: פרננדו באעז

אחד מאותם סרטים אקזוטיים שנראים נפלא, אבל נדמה לי שאין בו הרבה מעבר לאקזוטיקה, כי כל שאר היכולות הקולנועיות (תסריט, משחק, ושאר ירקות) ראשוניות ודי חלשות.

ברפובליקה הדומיניקנית של אמצע המאה ה-19, פועל פשוט בשדות הסוכר הורג בשוגג אחד מחייליו של הדיקטטור ששלט במדינה באותה תקופה עת הוא (החייל) וחבריו התעללו בפועל אחר.  בתגובה אינסטינקטיבית בורח הפועל אל אי אחר, עוזב את משפחתו מאחור. הוא מבלה שנה בגלות, ומערכת יחסים חדשה מתחילה להתרקם עם אלמנה במקום חדש. אבל אשתו מחכה לו בבית, אז לפני שמערכת היחסים החדשה תבשיל, הוא חוזר אל ביתו, ומגלה שהדברים גרועים הרבה יותר ממה שהוא חשב…

זה הסיפור של הסרט, אבל, עם כל היופי הויזואלי שיש בטריילר, לא נראה לי שיש הרבה יותר מזה בסרט.

לוקסמבורג – התחינה (La Supplication) – בימוי: פול קארטצ'ן

סרט דוקומנטרי שנראה יפהפה, אבל אולי גם אמביציוזי מדי, "אמנותי" מדי, ואולי גם כזה שמנסה מדי לחקות את אנדריי טרקובסקי, אבל לא בטוח שבהצלחה. על רקע וויס-אובר של אנשים שונים החיים בצ'רנוביל של היום, הפורשים את עדויותיהם מאותו אסון ידוע שהתרחש ממש לפני 30 שנה, על רקע הקולות האלו הסרט הזה פורש אימאג'ים יפהפיים, חלקם אילוסטרציה של הנאמר, חלקם שחזורים, חלקם אסוציאציות, וחלקם נדמה לא קשורים. בטוח שצריך סבלנות בשביל סרט כזה, לא בטוח שלכולם יש, ולא בטוח שהסבלנות הזו תשתלם (או אולי כן).

אוקראינה – שריפים אוקראינים (Ukrainian Sheriffs) – בימוי: רומן בונדרצ'וק

גם אוקראינה שולחת לאוסקר סרט דוקומנטרי. מצפייה בטריילר נדמה לי שהרעיון נחמד, הביצוע ככה-ככה. הרעיון הוא לעקוב אחרי חיי היום יום של שני גברים פשוטים במקום עזוב ושכוח-אל באוקראינה. אין שם מספיק שוטרים בכפר הזה, אז ראש הכפר ממנה לתפקיד השריף שני גברים כדי שישמרו על הסדר. והסרט עוקב אחר הרפתקאותיהם היומיומיות, הכוללות בוררות של מריבות שכנים, טיפול בשתיינות, עזרה לאדם שמכוניתו נתקעה, וחקירה במקרה של גניבת ברווזים. בעיות הרות גורל לאנשים שחיים במקום העזוב הזה, שנשמעות משעשעות וקטנות מאוד לאנשים אורבנים, מודרנים, ומתנשאים שכמונו. והכל באהבת אדם של הבמאי. אבל איכשהו צפייה בטריילר מביאה עימה רוח עייפה, חסרת הומור או עניין של הגיבורים במעשיהם, כך שגם אני לא מתעניין במה שקורה על המסך.

ספרד – חולייטה (Julieta) – בימוי: פדרו אלמודובר

אחד הסרטים הכי טובים של השנה לטעמי. וכנראה שגם מועמד מרכזי לאוסקר השנה. כל מלה מיותרת.


עד כאן עוד 10 סרטים. והדרך עוד ארוכה…

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2017: מקבץ שלישי

  1. הולנד – את האמת לא אהבתי אף אחד מסרטי הקודמים הקדומים לכן איכשהו גם לא קישרתי… אבל "הסרט הקודמת", "Lucia De B.", אומנם לא היה מועמד, אבל די הפתיע את כולם כאשר הצליח להתברג בתשעייה הסופית… דרך אגב, שניהם נמצאים באוזן.

    אוסטריה – את האמת, גם אני לא קראתי, אבל מדובר בסופר די מפורסם.

    ספרד – האקדמיה האמריקאית מתייחסת די טוב לאלמודובר, אבל "חולייטה" זה ממש לא הסרט הכי טוב שלו (מה שכן חזרה למסלול) . הביקורות רובן חיוביות, אבל אין אחדות כמו סביב "טוני ארדמן" או "אקווריוס" (אם יבחר למרות הפרשה).

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s