הבחורה על הרכבת: הביקורת

(שם הסרט במקור: The Girl on the Train)

ובחלון שלי, הנוף חולף מולי, או שאני חולף מולו…("פנים ושמות", דני רובס)

רכבת. רכבת זה הדבר הזה שחולף על פני דרכים, על פני נופים, על פני אנשים, על פני החיים. אתה יושב ומסתכל על חיים של אנשים אחרים, שבעצם המבט שלך אתה הופך אותם לחיים שלך, אבל אתה חולף על פניהם, לא לוקח בהם חלק. והם, בתורם, חולפים על פניך.

גיבורת הסרט היא אשה פגועה. החיים שרטו אותה. החיים הפכו אותה לאשה עקרה, ללא ילדים, ללא אהבה (כי בעלה בגד בה, ועזב אותה, גם בעקבות העובדה שלא יכלו להביא ילדים). גיבורת הסרט מנסה בכוחותיה הדלים להתמודד עם הכאב. היא שותה. היא משתכרת. היא מנסה להקהות את הכאב, אבל זה רק מוציא אותה יותר ויותר ממעגל החיים. היא כבר לא עובדת. היא רק נוסעת ברכבת על פני החיים.

girl-on-the-train1אבל הסרט הזה, כל מהלך הסרט, היא דרך אחת ארוכה שבה גיבורת הסרט, מבעד לאדי אלכוהול, בכוחותיה האחרונים, וכנגד כל העולם בעצם, בכל זאת תחזיר לעצמה את השליטה על חייה. תיכנס חזרה למעגל החיים, ותפסיק לחלוף על פניהם. ואמילי בלאנט, שתהיה בריאה, היא שחקנית נהדרת שיודעת להחזיק את הגוף שלה בדיוק כמו שצריך – חלשה, נידפת ברוח, אבל באותה נשימה, עדיין יש שם בפנים ניצוץ של חיים, ניצוץ שרוצה אהבה, צדק, משהו שיוכיח שגם לטובים מגיעה נחת בחיים האלו. וטייט טיילור, הבמאי, מצליח בעבודת בימוי מאומצת להכניס אותי אל מתחת לעור של הדמות הזו, אל תוך התודעה המעורפלת שלה. בעזרת עריכה לא לינארית, שהולכת קדימה ואחורה בזמן, בעזרת צילום ממצלמה שנחה על הכתף, לעיתים מאבדת פוקוס, מצלמה שנושמת את המצב החצי-ער, חצי-רדום של הגיבורה ומבטאת אותה בתנועה החצי-רועדת חצי-בשליטה שלה, ובעזרת שילוב פלאשים, טייט טיילור עושה עבודה מעניינת של כניסה לתוך הנשמה של הדמות הזאת, הבנה של דמות מעורערת, רחוקה משלמות, ועם זאת יש בבימוי ובמשחק יצירת אמפטיה לדמות הזו, שמתוך כאב גדול מחפשת בצורה נואשת את הדרך חזרה לחיים.

אבל הסרט הזה הוא סרט בעייתי. כי הוא לא רק על הבחורה הזו.

"הבחורה על הרכבת" אכן מספר על בחורה על רכבת. אבל הוא מספר על 2 בחורות נוספות. הסרט הזה מספר סיפורים על 3 בחורות, אבל רק אחת מהן מעניינת. הסרט גם מתעכב ארוכות על סיפורים של שתי בחורות אחרות, שהסיפורים שלהן משיקים לסיפור של הדמות המרכזית. סיפור של אחת מהן הוא סיפור של דמות פסיבית לחלוטין. לא ממש אכפת לה מה בן זוגה עושה. כן, הוא בוגד. היא יודעת את זה, כי ככה היא זכתה בו. הוא בגד במישהי אחרת. אבל היא לא תעשה דבר כדי לשנות את מהותו של הגבר הזה, או בכלל לשפר את חייה (ואגב, הגברים בסרט הזה, ובכלל, כל הדמויות לבד מהדמות הראשית, כולן חד מימדיות). אז האשה הזאת לא ממש מעניינת, כי היא לא עושה כלום כל הסרט, וכך גם הרגעים שבהם קורה לה משהו לא מעניינים, או מפחידים, או מרגשים, או מזיזים משהו בכלל. רק ברגעים האחרונים של הסרט היא עושה משהו, אבל אז זה כבר מעט מדי ומאוחר מדי.

ויש דמות נוספת. אשה נוספת בסיפור. היא כאילו הדמות החושנית יותר, המפתה יותר. אבל איתה הבעיה יותר חריפה: היא פשוט דמות צינית, קרה, אופורטיניסטית, לא באמת מאמינה באהבה. אז כשנחשף, במהלך הסרט, שגם היא אשה פגועה – לא באמת אכפת לי ממנה. כל מה שקורה לה נדמה כאילו זה באשמתה. כל הדברים הטובים והלא טובים שקורים לה – לא באמת אכפת לי מהאשה הדי אגואיסטית הזו. ובכלל – היילי בנט, השחקנית שמשחקת אותה, מאוד דומה לג'ניפר לורנס. אבל זוכת האוסקר האהובה מסרטיו של דיויד או ראסל (וגם ממשחקי רעב) היא שחקנית כל כך הרבה יותר טובה, עם כל כך הרבה יותר כריזמה מהשחקנית המהוהה שמשחקת כאן בסרט. אני צופה בה במהלך הסרט, ולא באמת אכפת לי מהדמות הדי מגעילה הזו.

girl-on-the-train2ואחרי חצי סרט נכנס לסיפור גם עניין פלילי. וזה כבר הופך לחקירה שלוקחת את הסרט הזה לכיוון של מתח. והמתח לא ממש מחזיק. כי לא עניין המתח עומד כאן במרכז, אלא עד כמה האשה שבמרכז הסיפור תצליח, אם בכלל, להקים את עצמה על הרגליים. כל השאר פחות מעניין, גם כי כל שאר הדמויות חד מימדיות ופחות מייצרות רגש ואמפטיה כלפיהן. והעובדה שהן מקבלות זמן מסך ניכר פוגמת בעניין שלי ובמעורבות הרגשית שלי בסרט.

אז "הבחורה על הרכבת" הוא סרט מעניין עם גישת בימוי לא רעה בכלל ושחקנית אחת מעולה, אבל זהו סיפור על שלוש נשים, רק אחת מהן מרגשת, והשתיים האחרות לא מעניינות, או יותר מכך, די דוחות, והן סתם מפריעות לסיפור המרכזי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s