פסטיבל חיפה 2016: אנשים שהם לא אני

יש לסרט הזה סצינה ראשונה נהדרת. משהו שמתחיל בשיא הרגש, ושאר הסרט צריך לכוון אותנו לשם, להסביר לנו איך הגיעה הדמות הראשית אל רגע כל כך קורע לב.

אבל כל שאר הסרט לא מעניין.

people-that-are-not-meמאז שראיתי את הסרט במסגרת הקרנות האקדמיה לפני כמה חודשים, יש דיבור אצל המבקרים על הסרט השונה, הנועז, האחר הזה. הרפתקאה חד פעמית, ייחודית, תלאביבית, מייצגת דור צעיר שלם בעיר אחת ספיציפית. ועוד כל מיני סופרלטיבים של מבקרים. אני לא מבין את זה. אני לא מבין את הצורך לשבח את האחר רק בגלל שהוא אחר. כי צריך לומר: אכן יש לבחורה הזו, שאני לא מכיר, יש לה חשיבה קולנועית מעניינת. הסצינות, ברובן, ארוכות מאוד, מנסות למצוא את הוייב של צעירים בתל אביב. מנסות למצוא את הקול של דור שלם שמחפש אהבה עירונית. אבל הדמות הזו, היא כל כך צינית, כל כך קרה לגבי רגש, כל כך מלגלגת על אלו שמעזים להביע אהבה, עד שבא לי ללגלג עליה בחזרה כשהיא סוף סוף מרגישה משהו. אין לי שום רגש של חמלה, או אכפתיות כלפיה. כי היא מתנהגת בצורה כל כך עיוורת לרגשות של אחרים, חושבת ש"רגשי" זו מילה מגונה, מילה מגוחכת, וסקס – זו סתם דרך להעביר את הזמן. זה לא אהבה. פחחח. אהבה. עזוב אותך ממילים גדולות. בוא נשכב.

וכך הסרט הזה די גדוש בעירום ובסקס, בסצינות ארוכות ומתישות שאין בהן רגש (הו, איפה אותה סצינת סקס נהדרת מ"חתונה מאוחרת". באיזשהו מקום אני מניח שהדס בן ארויה מכוונת לשם, עם השיחה הארוכה באמצע האקט, אבל היא ממש לא דובר קוסשוילי. אין לה את התשוקה ואת הרגש לקשר בין אנשים).

מה גם שהכימיה בין השחקנים מאולצת (הידיד, שהופך ליזיז, שהופך למושא אהבה כנגד רצונה, מגולם ע"י שחקן, אפעס, לא משהו, שבעיקר מגמגם את הטקסט שלו, ולא ממש מגיב לרפליקות שנזרקות לכיוונו), וכך הופך "אנשים שהם לא אני" לסרט קר, מנוכר, עם כמה סצינות ארוכות ומביכות, שהיה צריך להיות מסעה של בחורה צעירה בתל אביב להבנה שרגש אינו דבר מגונה, אבל הדמויות התלאביביות האלו כל כך סולדות מרגש, כל כך ציניות ובלתי נסבלות, עד שגם אני סולד מהן ודי בא לי לשמוח לאידן כשמתחיל להיות להן רע. סרט שעורר בי בעיקר רתיעה, "אנשים שהם לא אני".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

השאר תגובה

