פסטיבל חיפה 2016: הפורצת

אוי, כמה חיכיתי לסרט הזה. מאז בכורת הבימוי המאוד מרשימה של הגר בן אשר, "הנותנת", אני מצפה בכליון עיניים לעוד כישוף כזה. והנה, סוף סוף, אחרי הרבה עיכובים, הגיע סרטה השני של בן אשר. ו…הוא מאכזב.

כלומר, כן, יש בו לא מעט לב ונשמה, וסצינה אחת מרגשת במיוחד (ואני מתכוון – סצינה חודרת קרביים, משנה קצב נשימה, ומעלה דמעות), אבל בהרבה מובנים אחרים, מדובר בסרט מפוספס.

כי יש כאן סרט על בדידות. סרט על בדידות איומה בגיל קריטי, גיל ההתבגרות. האמא נעלמה, לא עונה לטלפון, האבא לא נמצא, וכך נערה אחת צריכה להסתדר לבד בעולם הזה. צריך כסף, לשכר דירה, לאוכל. צריך למלא את הזמן במדבר הזה שמקיף את ים המלח. צריך לעבוד. צריך לגנוב, כדי שיהיה כסף. צריך, וצריך – ואיפה החיים שלנו? איפה הזמן הפרטי שלנו? איפה הנעורים? איפה האהבה?

ליהי קורנובסקי. תגלית אדירה. לפעמים שחקנית אחת מצוינת מספיקה כדי להחזיק סרט. וזה כמעט המצב ב"הפורצת".

burglerכי קורנובסקי מגלמת בפניה, עם מעט מאוד מילים, את המצוקה שלה. את התעיה שלה במבוך החיים, הגילוי העצמי, ההעזה, ההתפזרות, והנואשות לקבל חיבוק, ליטוף, יד מכוונת – הכל בהופעה המרגשת של ליהי קורנובסקי.

אבל הגר בן אשר קצת התברברה בסרט הזה. נדמה לי שהיו לא מעט רגעים בסרט שלא צולמו, או שכן צולמו אבל לא נכנסו לקאט הסופי של הסרט בגלל בעיות טכניות. וכך חסרים לי לא מעט רגעים בסרט, לא מעט הדגשים דרמטיים, לא מעט הבנה רגשית של מעבר למה שהשחקנית הראשית (המצוינת) מעניקה.

כי היא מתחילה לפרוץ לבתים. היא לא בדיוק יודעת מה היא מחפשת. אבל אין התרכזות בפניה.

ברוב הפעמים שהיא נכנסת לבתים, בעלי הבית עדיין נמצאים שם. אבל העריכה נמנעת מליצור רגעי סכנה (ובכלל, כל קטעי הנמר היו סמליים מדי בשבילי. הנה היא מפלרטטת עם סכנה. הו. מרשים, אבל מיותר).

הגבר הזה שאיתו מתחיל קשר – רולנד זהרפלד הגרמני ("ברברה", "פריץ באואר") – כאן בתפקיד שאין לו הרבה מה לעשות איתו. הוא הגבר שאליו הנערה מתקרבת, כדי לנסות בעצמה התאהבות, או משיכה מינית ראשונית של נערה. אבל הוא בעצמו – אין לו באמת פונקציה משל עצמו.

ונדמה גם שהיו טעויות בצילום של סצינות שהעריכה ניסתה ככל יכולתה לתקן, וכך, למשל, אנחנו שומעים את הדמויות חוזרות שוב ושוב על רפליקות כדי להחליק קאטים, או שחסרים רגעים שלמים (אחרי פריצה קריטית במיוחד, אין את התגובה המיידית, ואת הזעקה לעזרה. הסרט קופץ לסצינה הבאה מבלי למצות את הדרמה המיידית. זה חסר בסרט).

בקיצור, למרות שהסרט נראה מושקע ומרשים, ולמרות הופעה אחת נפלאה בתפקיד הראשי, ועם סצינה אחת חורכת נשמה, יש משהו מאוד מפוספס בסרט הזה. "הפורצת" הוא סרט שמראה כשרון עצום של שחקנית, וחשיבה נשית מרתקת (כן, לפחות הכוונה של בן אשר היתה נכונה), אבל בעיות טכניות, או סתם מה שאני מבין כטעויות בשיקול דעת, אלו מונעות מהסרט להגיע לשיאים שהוא היה אמור להגיע אליהם.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s