אבינו: הביקורת

זה מדהים. לא נתפס בעיניי איך גם בצפייה שלישית בסרט המצוין הזה הגוף שלי מגיב פיסית ממש למה שמתרחש על המסך. הנשימה מתקצרת. המכות הרבות שעפות כאן באויר כמעט כואבות לי פיסית. אני כמעט בוכה.

כי זה מה שהסרט הזה. אלים מאוד, אבל גם כואב מאוד. ולא רק בהיבט הפיסי. כי מוריס כהן, שיהיה בריא, זוכה פרס אופיר על הופעתו בסרט זה (זכיה ראויה מאוד), גורם לי להרגיש במשך כל הסרט איך המכות שהוא מרביץ (והו, כמה שהוא מרביץ) פוגעות גם בו ממש. איך הוא בעצם לא נהנה להתנהג באלימות כזו, אבל זהו הצורך, אלו הן הנסיבות.

bouncerגם סרטו הקודם של מני יעיש היה סרט אלים. רק שנדמה לי שהפעם גיבור "אבינו", סרטו השני של יעיש, עובר תהליך הפוך לזה שגיבור "המשגיחים" עבר. כי שם, בסרט הבכורה שלו, היו כמה נערים פוחזים שהשתמשו באלימות כביכול בשירות אלהים, עד שאחד מהם הבין שזהו ממש חילול השם לעשות את זה, והוא משנה את דרכיו. מבין שרק בכח האמונה יקבל לידיו את כל הטוב שיש לאלהים להציע בעולם הזה. גיבור "אבינו", שומר סף בשם עובדיה, כבר נמצא במקום הזה. הוא אדם מאמין, שאמנם משתמש באגרופיו, אבל רק כהגנה עצמית ("אני לא יכול להרביץ סתם לאנשים", הוא אומר בסרט, "אני צריך שיתקיפו אותי"). במהלך הסרט מבין עובדיה (עובד-יה, עבד השם) שהאלימות הזו היא לא רק כלי להגנה עצמית. היא נחוצה לקיום עצמו. היא נחוצה להראות לאלהים שהאדם בכלל ראוי לקבל את הטוב שיש בעולם הזה. שרק בהשחתת המידות, בבניה אלימה של מעמד, ע"י כיבוש חסר רחמים של נכסים, רכישת כבוד – רק כך אלהים יבין שלאדם הזה, לאדם השולט, מגיעה בכלל הצלחה, רווחה, שפע כל טוב, מזל, ילדים, ברכה, אהבת השם. אהבה שנראית לנו אולי מעוותת, אבל אולי זו אהבת השם בעולם שלנו. אהבה של מי שמוכיח שמגיע לו. בכח, באלימות קשה.

מני יעיש, בעזרת העורכת שלו שירה ארד (גם היא זוכת פרס אופיר, בצדק, על העבודה שלה בסרט), עושים נפלאות. הדרך שבה הסרט מזגזג בין מוקדי ההתרחשות שלו מסדרת לי את הנשימה אחרת מהרגיל. בין הקטעים האנרגטיים יותר, הממריצים אדרנלין, לבין השקטים יותר, בחיים הפרטיים של עובדיה. הצילום גם הוא מתלהב ונרגע חליפות. בשוטים ארוכים שעוקבים אחרי הגיבור במועדון או בשליחותו של מאפיונר מפחיד, וגם בשוטים סטטיים בבית חולים. והעירוב הזה בין התלהבות לבין רוגע מוביל את הבמאי יעיש לרגישות מקסימלית למחט הדרמטית של הסרט הזה – לשיאים רגשיים עצומים ולפאוזות דרמטיות מתוכננות בדיוק מופלא כדי שנוכל להתכונן לשיא הבא. והמפתיע הוא שאפשר לראות את האחד בתוך השני. כי הרגע שבו גיבור הסרט מחליט לעשות את המעשה, להיות אלים, הוא גם הרגע הכי רך ונעים שלו, רגע שבו הוא מחזיק בידיו תינוק. או גם הפוך: הרגע שבו הוא מבין את ההשפעה של הכוח, רגע של מחשבה, הוא גם רגע של מכות ואנרגיה מטורפת, רגע שבו המאפיונר עומד שם ומוחא כפיים.

ולקראת הסוף, הסרט הזה, שלכאורה מתנהג כמו סרט פשע הוליוודי קלאסי, "אבינו" מסרב ללכת בדרך הכל כך מוכרת הזו. אתה רק מצפה ממנו שיעשה את הדבר הנכון, הצפוי, אבל אתה מבין, דרך הבחירות הלא קונבנציונליות של התסריטאי-במאי הזה, שהעולם הזה הוא לא הוליווד. העולם הזה שחור משחור. שאלהים יתן לך את מבוקשך רק אם תהיה, במילים הכי פשוטות, חרא של בנאדם. בוגד. מניאק.

bouncer1במשך כל הסיפור, עובדיה חולם על ילד מאשתו. ובסוף הסרט, החלום הופך לסיוט. יד של תינוק עוטפת את אצבעו של עובדיה, יונקת את הטבע האלים של האדם מדור לדור. המכה האחרונה של הסרט. מכה שקטה ופטאלית. המציאות הקשה הזו של העולם חסר הרחמים הזה – זה מה שאנחנו מעבירים הלאה. ככה זה בעולם הזה.

סרט אדיר, מלא מחשבה, עם הרבה אדרנלין, ועם הרבה עומק, עם עבודת משחק מעולה של כל הקאסט (דיברתי כאן על מוריס כהן, אבל גם בת זוגו בחיים כאן, משחקת את בת זוגו בסרט, ולמרות שזה נשמע קל, הכימיה בין שניהם לא מובנת מאליה. וגם אלון דהן אדיר בתפקיד המאפיונר, והרצל טובי מספק לסרט הזה את רגעיו ההומוריסטים), עם עריכה מדויקת להפליא, ועם תזמור מצוין של הכל בידי הבמאי ליצירה מלאה, סוחפת, מעוררת מחשבה. סרט נפלא בעיניי.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “אבינו: הביקורת

  1. היי איתן
    מה שלומך ?
    "אבינו" – סרט נהדר שמבויים נהדר ומשוחק באפן יוצא דופן.
    יפה כתבת. רוני.

  2. איתן, ביקורת מצוינת שקלעה בול. מני יעיש מסתמן כאחד הקולנוענים הכי מוכשרים בארץ, ואחרי "המשגיחים" הנהדר הוא מפיל עלינו את "אבינו", אחד הסרטים הישראליים היותר טובים של התקופה האחרונה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s