חיפושית הזהב 2017: המועמדויות

היום התפרסמה בשבדיה רשימת המועמדויות לפרס חיפושית הזהב (Guldbagge) של האקדמיה הלאומית שלהם לקולנוע. הקולנוע השבדי ב-2016 היה כמעט נטול נראות בשטח הבינלאומי, ומעט סרטים מהמדינה הסקנדינבית הזו הוקרנו בפסטיבלים בעולם, מה שלא אומר שלא היו סרטים מעניינים השנה בשבדיה. רשימת המועמדויות של האקדמיה השבדית מגלה פריסה נרחבת למדי של לא מעט שמות, רובם לא מוכרים לאוזן הבינלאומית, ונדמה שהשבדים הלכו השנה פחות על מיינסטרים, ויותר על סרטים שונים, משונים, מקוריים, כאלו שלאו דווקא קורצים לקהל הרחב, אבל עם מבט קצת יותר קרוב נראים דווקא מסקרנים למדי (כמו שבשנה שעברה זכה סרט לא מוכר שנקרא "העולם הבא", שהוקרן בפסטיבל ירושלים בהמשך השנה, והתגלה כסרט מעניין, גם אם מעורר מחלוקת).

אז הנה סקירה של הסרטים שמובילים את רשימת המועמדויות של פרסי חיפושית הזהב של האקדמיה השבדית לקולנוע של השנה (הסקירה מתחילה ומסתיימת דווקא בפן המסחרי יותר, אבל בפנים תוכלו למצוא כמה דברים יותר מעניינים):

הזקן בן ה-100 שנעלם בלילה (Hundraettåringen Som Smet Från Notan Och Försvann) – פליקס ומאנס האנגרין

100-year-old-manכן, יש סרט המשך ללהיט השבדי מלפני שלוש שנים. "הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם" הלהיב באי פסטיבלים בעולם לפני שלוש שנים, וגם הוקרן מסחרית במדינות רבות (כולל בישראל. אני לא ממש התלהבתי). הסרט המקורי היה מבוסס על ספר מצליח באותו שם. יונאס יונאסון, הסופר שכתב את המקור, משתתף גם בכתיבת סרט ההמשך, שהפעם נכתב הישר לקולנוע, ללא תיווך ספרותי. אל פליקס האנגרין, הבמאי שביים את הסרט הראשון, מצטרף מאנס, אחיו, ורוברט גוסטפסון, השחקן שגילם את אלן קארלסון, הוא הזקן בן המאה, חוזר לאותו תפקיד. כאמור, כבר מהמקור לא ממש נפלתי, ונדמה לי שסרט ההמשך עוד פחות טוב. כאן אותו זקן מוצא משקה מוגז כלשהו ויוצא לחפש את מקורו, רק כדי לגלות שכל העולם ואחותו מחפשים גם הם את מקורו של אותו משקה (CIA, ועוד כל מיני שירותי ביון אחרים). וגם כאן יש פיצוצים שונים ומשונים (הנה הטריילר להתרשמות), רק שנדמה שהסרט כאן פשוט אידיוטי מדי.

ולמרות חוסר ההתלהבות (הפעם הסרט הזה לא הוקרן באף פסטיבל בינלאומי, למרות שאני מעריך שהיתה יכולה להיות התעניינות בסרט המשך ללהיט מלפני 3 שנים), "הזקן בן המאה שנעלם בלילה" הוא הסרט עם מספר המועמדויות הגדול ביותר לפרס חיפושית הזהב, 8 במספר: לפרס הסרט, בימוי, שחקנית משנה, שחקן משנה, עריכה, איפור, עיצוב אמנותי, ואפקטים.

הענק (Jätten) – יוהנס ניהולם

סרט מסקרן שנראה כמו שילוב בלתי אפשרי בין "איש הפיל" של דיויד לינץ' ל"העי"ג" של ספילברג. גיבור הסרט הוא איש הפיל. סוג של. גבר בן 30 שפרצופו סובל מתסמונת קיצונית שמשחיתה את המראה שלו. כמובן שהוא סובל קשות בגלל החיצוניות המרתיעה שלו, והוא דחוי חברתית. הוא הופרד מאימו כבר בילדותו, והדבר היחיד שמביא לו אושר בחיים הוא הצטינותו בספורט הפטאנק. ידידותו הלא צפויה עם ענק עצום מימדים (שאולי הוא רק יציר דמיונו) תעזור לו לעבור בהצלחה טורניר פטאנק, שנצחון בו אולי יאחד אותו שוב עם אימו.

"הענק" מועמד ל-6 פרסי חיפושית הזהב: לפרס הסרט, שחקן משנה, תסריט, עריכה, איפור, ומוסיקה.

הדודה שלי מסאראיבו (Min Faster i Sarajevo) – גוראן קפטאנוביץ'

זה סיפור משונה. אני מניח שמדובר בסרט טלויזיה (שאורכו רק 57 דקות) שאיכשהו התגלגל להקרנות בקולנוע (בדומה למה שקרה עם "יוסי וג'אגר", למשל), ועכשיו הסרט הזה מועמד לגיטימי לפרס האקדמיה השבדית לקולנוע. הסיפור הוא על מהגר מבוסניה שברח מהמלחמה שם בשנות ה-90, ולא חזר לשם מאז. הוא עדיין שולח כסף לדודה שלו שעדיין חיה שם, אבל הוא כבר ניתק כל קשר אחר לבית שלו מפעם. הבת המתבגרת שלו מתחילה לשאול אותו שאלות על החיים הקודמים שלו, והוא מעדיף להתעלם, להסית את הדיון למקום אחר. אבל היא מתעקשת, וקונה כרטיס טיסה לבוסניה. האב, בעל כורחו, מתלווה אליה, במסע אל העבר הנסתר, הנוסטלגי, אבל גם המאיים.

"הדודה שלי מסאראיבו" מועמד ל-6 פרסי חיפושית הזהב: לפרס הסרט, בימוי, שחקן, שחקנית משנה, תסריט, וצילום.

מסוק-זבל (Sophelikoptern) – יונאס סלברג אוגוסטסן

זה הטריילר הכי מוזר שראיתי כבר הרבה מאוד זמן. משהו שמצביע על סרט שהוא מסוגנן, מצחיק דווקא בגלל שהוא לא מנסה בכלל להצחיק, משונה מתוך כוונה להיות מוזר ושונה, אבל גם יפה מאוד לעין, ואולי אפילו רגיש. סיפור של שלושה צעירים שהבטיחו לסבתא שלהם שהם יביאו לה את שעון הקיר שאליו היא מתגעגעת. הבעיה היא שהסבתא מתגוררת בצד השני של המדינה. ושבדיה היא מדינה גדולה. אז הצעירים יוצאים לדרך, למסע שחוצה את המדינה, כדי להביא את שעון הקיר לסבתא (וניתן לראות את השעון בטריילר). בדרך הם גם פוגשים שני שודדים במנוסה (גם הם בטריילר). וזהו, פחות או יותר. סרט משונה, שבכל זאת מסקרן.

garbage-helikopter"מסוק-זבל" מועמד ל-4 פרסי חיפושית הזהב: לפרס הסרט, שחקנית, צילום, ומוסיקה.


מוזר עוד יותר הוא המקרה של "שבירה" (Skörheten). מדובר בסרט דוקומנטרי של במאית בשם אהאנג באשי, בו היא חוקרת את המצב הנפשי השביר שלה, שסובל מתנודות קיצוניות במצב הרוח, ומדכאונות. בין לבין הסרט יעלה את חוויותיה מההגירה שלה מאירן לשבדיה. "שבירה" מועמד רק לפרס אחד של האקדמיה השבדית, אבל זהו הפרס החשוב ביותר, פרס הסרט. אמנם אין בסרט דוקומנטרי שחקנים, אבל לא לתת לסרט הזה שום מועמדות בשום קטגוריה אחרת (עריכה, צילום, מוסיקה, משהו), ובכל זאת לתת לסרט מועמדות לפרס הסרט – זה קצת מוזר (וצריך לומר שבכל קטגוריה יש 4 מועמדים. לפרס הסרט מועמדים 5 סרטים, מה שאומר שהיה כאן תיקו. ועדיין, המועמדות של הסרט הזה משונה).

עוד עובדה מוזרה היא שמבין 5 הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב, רק שניים מועמדים לפרס הבימוי: "הזקן בן המאה וגו'…" ו"הדודה שלי מסאראיבו". שני המועמדים האחרים לפרס הבימוי הם האנה סקולד, על בימוי סרט עם שם מדליק: "סבתא רוקדת על השולחן" (Granny's Dancing on the Table), סרט שנראה קודר ומרתק, עם מבט מקורי על אלימות במשפחה (הטריילר נראה מסקרן מאוד). "סבתא רוקדת על השולחן" מועמד רק לשני פרסים: פרס הבימוי, ופרס השחקן.

והמועמדת הנוספת לפרס הבימוי היא אלכסנדה תרז-קינינג, על העבודה שלה בסרט המסקרן "הנערים" (Pojkarna). הסרט הוקרן בפסטיבלים בעולם תחת השם "נערות אבודות" (Girls lost). לא סתם המיניות כאן מעורבלת. הסיפור המסקרן נוגע לשלוש בנות מתבגרות שמוצאות פרח מיוחד שהמיץ שהוא מניב הופך אותן מבנות לבנים, והסרט מספר על החוויה של נקבות החיות פתאום חיים של זכרים. הטריילר מצביע על סרט מלא דמיון ורגישות, אבל "הנערים" מועמד ל-3 פרסי חיפושית הזהב בלבד: פרס הבימוי, שחקנית, ומוסיקה.


עוד סרטים שאספו כמה מועמדויות, ושכדאי להזכיר:

משחק רציני (Den Allvarsamma Leken) – פרנילה אוגוסט

serious-gameכשחושבים על המילים "סרט שבדי", האסוציאציה הראשונית היא סרט כמו "משחק רציני". פרנילה אוגוסט, שחקנית ותיקה ("פאני ואלכסנדר", למשל), התחילה לביים לפני כמה שנים, והיא אמונה על הסגנון הישן של דרמות תלבושות. "משחק רציני" הוקרן בתחילת 2016 בפסטיבל ברלין, ובגלל ענייני התנגשות בלו"ז דילגתי עליו. הביקורות לא ליטפו את הסרט הזה, אבל אני מאוהבי הז'אנר הזה, אז יכול להיות שהייתי אוהב אותו. הסיפור, שמבוסס על ספר, הוא סיפור אהבה בין שני צעירים ב-1912. הם נפגשים ומתאהבים במבט ראשון, אבל הנסיבות מונעות מהם להתחתן. עשר שנים לאחר מכן הם נפגשים שוב, כל אחד נשוי לאחר/ת, והאהבה ניצתת מחדש. בדיוק מסוג הסרטים שאני אוהב (הטריילר הקצרצר מאשש את ההרגשה הזו), אבל איכשהו הסרט חמק ממני. "משחק רציני" מועמד ל-5 פרסי חיפושית הזהב: שחקנית, שחקנית משנה, שחקן משנה (מיכאל ניקוויסט, המוכר, בין היתר, מהטרילוגיה המקורית של "הנערה עם קעקוע הדרקון"), תלבושות, ועיצוב אמנותי.

החצר (Yarden) – מאנס מאנסון

yardenסרט שנדמה כאילו שעלילתו נתלשה מאחד התסריטים של האחים דארדן שלא הגיעו לידי מימוש. גיבור הסרט הוא משורר ועיתונאי שבתחילת הסיפור מפוטר מעבודתו לאחר שפרסם ביקורת (קוטלת) על אחת היצירות שלו עצמו. הצורך הכלכלי מניע אותו לחפש עבודה דרך סוכנות כוח אדם, והוא מתחיל לעבוד ב"חצר" – איזור בנמל שמשמש כתחנת מעבר עבור מכוניות חדשות. הרוב המוחלט של העובדים ב"חצר" הם מהגרים, אנשים זרים לתרבות השבדית, והמקומי החדש מזוהה מיד כמרגל מטעם ההנהלה. כדי להתנער מהדימוי הזה הוא מצטרף למאבקי הפועלים, אבל דווקא הוא מסומן ע"י ההנהלה, ומפוטר. כהזדמנות אחרונה יהיה עליו לדווח על עובדים זרים שסרחו, לבגוד בערכים מוסריים.

נדמה שהטריילר נאמן לרוח האנושית הנרמסת של כוח העבודה המנוצל ע"י העשירים, אם כי המראה הויזואלי של הסרט נראה מוקפד יותר מסרטיהם של האחים הבלגים. "החצר" מועמד ל-4 פרסי חיפושית הזהב: פרס השחקן, תסריט, צילום, וסאונד.

ואחרון חביב…

הבריחה אל העתיד (Flykten till Framtiden) – יאנה פומין, אולף מאמלרוס

escape-to-the-futureסרט שלא נראה כמו הדבר הכי איכותי שיש, אבל, לפחות על פניו, נראה מדליק למדי. הטריילר היחיד שמצאתי הוא בשבדית ללא תרגום, אבל ניתן להבין ממנו שמדובר בבחור צעיר בשנת 1973 עם בעיות של בחורים צעירים. בצורה פלאית הוא מגיע ברכבת ישר אל 2016 וסיפור אהבה חוצה זמן מתפתח. הבחור עובר בין הזמנים הלוך ושוב, והפערים הטכנולוגים יוצרים מצבים משעשעים, וגם מקום שבו הרומנטיקה פורחת. אני לא מבין את השפה, אבל שעשעה ההתיחסות לפלאפון כאל ווקי-טוקי, ואני בטוח שיש שם עוד כמה בדיחות שפספסתי.

"הבריחה אל העתיד" מועמד ל-5 פרסי חיפושית הזהב: שחקנית משנה, שחקן משנה, תלבושות, איפור, ועיצוב אמנותי.

לפרס הסרט הזר מועמדים: זוכה פרס האוסקר האחרון, "הבן של שאול" ההונגרי, זוכה פרס האוסקר הבא (כנראה), "טוני ארדמן" הגרמני, והמועמד לאוסקר "ילדות פרא" הטורקי-צרפתי. טקס חלוקת הפרסים יתקיים ב-23 בינואר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “חיפושית הזהב 2017: המועמדויות

  1. "הענק" יוקרן בסוף החודש בסינמטק ת"א במסגרת ROTTERDAM LIVE.
    ———-
    איתן לספרטק: תודה! לא שמתי לב בכלל. אני אשתדל לתפוס את הסרט המסקרן הזה בהקרנה הזו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s