תיקון: הביקורת

לחיים אהרון יש תשוקה יוצאת דופן לחיים.

חיים אהרון הוא בחור מיוחד. חסר מנוחה.

חיים אהרון הוא בחור צעיר. ישיבה בוחר.

חיים אהרון מבקש לדעת על העולם.

חיים אהרון קורא בספרי הקודש, מתפלל באדיקות.

חיים אהרון מבין שיש קדושה בעולם, קדושה אלוהית, אבל החיים שלו, הסגורים בין ארבע קירות של הישיבה, ובין שתי כריכות ספר הקדושה, החיים האלו לא מספקים.

חיים אהרון נע ונד בין קיצונויות. הוא מפיל בטעות סידור תפילה לרצפה, ומחליט שהדרך הנכונה לכפר על כך היא לצום. הוא מגיע לטבילה במקווה והוא נכנס ויוצא במהירות.

אבל כשחיים אהרון נמנע, לבקשת אביו, מהליכה למקווה בגלל מזג האויר, הוא מנצל את הרחצה במקלחת הביתית כדי לשחק עם עצמו, עינוג מיני. חטא או הכרח גופני נעים, לא משנה. חיים אהרון רוצה לטרוף את העולם.

ואלהים, בסרטו של אבישי סיון, מאפשר לו.

זה התיקון. אלהים לא יתן לחיים אהרון למות עד שהוא באמת יחיה, יבין את החיים לא כמו שהם כתובים בספר, אלא כפי שהם באמת.

tikkun3סוף סוף, אחרי יותר משנה וחצי שהסרט הזה מסתובב בעולם, הנה מגיע "תיקון" להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע בישראל. סרטו הכל כך מיוחד, שונה, בוטה, עדין, מדהים, מרהיב, מלא דמיון, ילדותי, בוגר, עמוק, מעצבן, ברור, חידתי, מרתק, נפלא של אבישי סיון – הנה הוא כאן כדי שגם עם ישראל יוכל להתרשם מהפלא הזה. סרט שחור לבן, עם צילום יוצא דופן ביופיו הויזואלי של שי גולדמן, צילום שמשחק עם הפוקוס בצורה מעניינת (שהרי הסרט הזה מבקש להבהיר כל הזמן את החיים, להבין אותם, ובאותה מידה, העולם האלוהי הזה, תמיד יהיה בו משהו נסתר, פלאי), עם לא מעט סצינות הזיה/ דמיון/ סיוט, עם פטיש מטריד לבעלי חיים מכל הסוגים, גדולים וקטנים, אצילים (סוסים, פרות) ודוחים (ג'וקים, גמלי שלמה), עם חיים ומוות.

אבא של חיים אהרון הוא שוחט. ויש בסרט גם תנינים קטלניים ומפחידים (בשתי סצינות, אחת מהן מהיפות ומהמרשימות שאי פעם עלו על הבד בקולנוע ישראלי), וסיוט על בן עם סכין בגב, ומוות בכאילו (קליני), ומוות אמיתי, ופלאי העולם כולו – ים גדול, נשים גדולות יותר ופחות, סקס, אוכל (כמה פעמים במהלך הסרט אצבע הגיבור נכנסת לתוך גוש בשר, ולעיתים זה לא הבשר שאתם חושבים) – הסרט הזה חוקר את החיים בצורה חייתית, ועם זאת בקצב מהורהר, שקט, איטי. משונה וקצת מוזר שסרט שכל כך קרוב לאינסטינקט הפראי של האדם, של גיבור הסרט, שמחפש כל הזמן את מהות החיים, מוזר שהסרט הזה כל כך שקול בדעתו. אבל אולי דווקא בגלל זה, בגלל התכנון הכל כך מדוקדק של כל שוט ושוט, של כל קאט בעריכה, שדווקא בגלל זה הסצינות הפראיות נחרטות כל כך בזכרון.

ראיתי את "תיקון" פעמיים. אחרי הפעם הראשונה כתבתי את הטקסט הזה, מנסה לפרש את הסרט, להבין מה שאני רואה. אחרי הפעם השניה ניסיתי להרחיב קצת את הטקסט ההוא, ולכתוב את הפוסט הזה. קשה להמליץ על הסרט הזה, כי הוא בוטה, ויש בו רגעים לא נעימים לצפיה, אבל אי אפשר שלא להמליץ עליו, כי הסרט הזה הוא חד פעמי, פוער אישונים ברמה שקשה לתאר, הוא כל כך מיוחד וכל כך אחר מכל דבר שראיתם אי פעם, אבל הוא לא אחר לשם היותו אחר, הפרטנציה שלו היא לא אמנותית גרידא, אלא יש בו באמת נסיון להבין את העולם הזה, נסיון אמת ליצור יצירת אמנות עצומה שבאמת תבטא את התהיה שלנו, בני התמותה, על היצירה הגדולה הזו של אלוהים, העולם העצום הזה שבו אנחנו חיים. לרגעים זה אינפנטילי ומעצבן (כי לעמת חילונים ודתיים נדמה קצת קל מדי לסרט רציני שכזה), אבל ברוב הזמן זה מדהים, מרשים, מפחיד, מרתק, בלתי נתפס.

tikkun4"תיקון" הוא חוויה חד פעמית שמוציאה אותי מהאולם עם פה פעור מעוצמת האימאג'ים, מההעזה, מהמחשבה שמאחורי כל שניה בסרט הזה, והוא לא סרט שרואים כל יום. או כל שנה. סרט מאוד מאוד מומלץ, אבל תבואו מוכנים. לקצב איטי. לסרט מאתגר. לפרובוקציות. לחיים מלאים ביופי וכיעור, במחשבה, בעדינות ובבוטות, בחיים ובמוות. סרט נפלא, "תיקון".

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

Advertisements

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s