טוני ארדמן: הביקורת

(שם הסרט במקור: Toni Erdmann)

כיוון ציפיות

כשהתפרסם הליין-אפ של התחרות הרשמית בפסטיבל קאן של השנה שעברה, לא ידעתי מי זאת מארן אדה, ומה זה הטוני ארדמן הזה. אחרי ההקרנה שלו בפסטיבל בצרפת הביקורת התעלפה. הסרט הגרמני הזה הפך לסרט האהוב ביותר ע"י הביקורת העולמית ב-2016. הוא גם סומן כזוכה הבטוח באוסקר השנה (מה שכבר לא בטוח). אז אם הבאז כל כך גדול, זה גם צריך להיות סרט עצום?

אה…בערך. כן. אבל

ההתחלה מטעה. בעצם, הסרט מטעה. כי השניות הראשונות של הסרט נטעו בי חשש גדול מאוד. שוט שמצולם במצלמת כתף, הצופה בכניסה לבית. שום דבר לא קורה. המצלמה לא יציבה, אבל לא זזה. ושום דבר לא קורה.

ואז, לאט לאט, מתגנב אלינו הסרט הזה שהוא "טוני ארדמן". כי צריך לומר: כן, הוא אולי קצת ארוך מדי. ואולי היה אפשר להוריד ממנו סצינה או שתיים (בעיקר את האפילוג, שמגיע בעיקר כדי לומר במילים ברורות את המסר של הסרט, אם לא הבנתם אותו עד לאותו רגע), אבל הסרט הזה כל כך חכם באמירה שלו, כמו גם בדרך שבה הוא נעשה. כי הקצב האיטי הוא חלק מהמכניקה שממנה הוא בנוי. בקצב נבעכי משהו קורים דברים מ-א-ו-ד מצחיקים. במקום להכניס צחוקים מוקלטים, או כאלו של קהל באולפן, השחקנים כאילו מחכים שכולם יגמרו לצחוק כדי להמשיך. והפאוזות הארוכות האלו מאריכות את הצחוקים, את המבט המשונה-מוזר על המציאות שיש בסרט הזה, ובאיזשהו מקום, גם גורמות לדמויות להיכנס לי ללב.

toni-erdmann2כי זו גם האמירה של הסרט הזה: אמנות החיים היא גם לדעת מתי להכניס קצת צחוק, קצת בידור, קצת לחם ושעשועים. הכרתי פעם מישהו שאמר לי: "תגיד, אתה חי בשביל לעבוד, או עובד בשביל לחיות?". הבת של גיבור הסרט חיה בשביל לעבוד. ואבא שלה בא ללמד אותה לעבוד בשביל לחיות. בקצב יוצא דופן, ברצף סצינות נפלאות שלוקח זמן להבין את המכניקה שלהן, אבל כשהקצב מתחיל להתיישב על הנשמה, הוא מזיז אצלי משהו מאוד בסיסי בפנים, וכך נוצר תהליך שבו הבת הלחוצה על העבודה לומדת לשחרר, להכניס צחוק ושובבות ברגעים המוזרים. זה מתחיל בסצינת סקס ביזארית, ממשיך בסצינת וויטני שנוק, ונגמר, כמובן, בסצינת מסיבת העירום המדוברת והדי גאונית (שמובילה, בתורה, לסצינה הכי יפה ומרגשת בסרט, שלטעמי היתה צריכה להיות הסצינה האחרונה בסרט. האפילוג שמגיע אח"כ מיותר לטעמי).

פטר סימונישק בתפקיד האבא מתגלה כליהוק המושלם. הייתי חושב שלתפקיד הזה ילוהק מישהו כמו אוטו ואאלקס, סוג של אלי יצפאן גרמני, אבל סימונישק מתמזג לחלוטין עם הקצב המשונה של הסרט. בניגוד לואאלקס, ליצן מקצועי ומוצלח, סימונישק מתנהג כאילו שלפו אותו מהרחוב ואמרו לו: בוא תצחיק אנשים, בלי הרבה הכנה, ובלי שהוא באמת יודע את אמנות הקומדיה. אבל דווקא המבוכה-לכאורה הזו היא הגאונות של סימונישק. כי הוא מתנשם בכבדות. הוא זז באיטיות. התגובות שלו לא אופייניות לקצב הקומי הרגיל. ודווקא בגלל זה הן תגובות מושלמות. הן מאריכות את הרגע, מושכות את המוזרות הרבה מעבר לרגע הטבעי, ודווקא בגלל זה הוא עובד כל כך טוב. כי, בנוסף לאלמנט הקומי המובנה, הסרט הזה גם הולך בעת ובעונה אחת ללב. ככה זה בסצינה הראשונה של הסרט, וככה גם לכל אורך הסרט – סימונישק הוא ליצן שלא מחכה למכונת הצחוק. הוא באלמנט שלו, וזה מספיק לו. ולי.

גם סנדרה הולר בתפקיד הבת עושה עבודה יפה – עבודה של דמות שנפתחת לאט, עוברת תהליך שינוי הדרגתי (ביזארי בהתאם לרוח הסרט, אבל מדויק ויפה). הכימיה בין האב והבת, ותיאור מערכת היחסים הלא שגרתית הזו (יחסי אבות ובנות בוגרות לא שכיחים בקולנוע) הופכים את הסרט הזה לא רק למצחיק, אלא גם למרגש. ומצחיק.

כי אלו החיים לפי טוני ארדמן – רגעים של שובבות שמזליפים את הטעם לחיים, את הסיבה לקום בבוקר, הופכים את הרגעים שלנו בחיים למיוחדים ולא ברי חלוף, כאלו שנזכור גם כשהזמן יעבור. ובגלל רגעים כאלו כדאי בכלל לחיות. וזה מעצבן, וזה מטריד, וזה נפלא, ומצחיק, וחכם.

toni-erdmann1אז כן, "טוני ארדמן" לגמרי מצדיק את ההייפ, אבל צריך לבוא עם סבלנות. ברגעים הראשונים של הסרט (וגם קצת אח"כ) אתם עוד תגרדו בפדחתכם, ותחפשו את הסרט הגדול-גדול שהבטיחו לכם. עם אורך רוח אתם גם תקבלו אותו. זה סרט שמתגנב אל הנשמה בלי שאתם תשימו לב איך זה קרה. יופי של סרט.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s