דוקאביב 2017: ההבטחה רצח מאהבה

(שם הסרט במקור: The Promise)

כשפסטיבל דוקאביב הכריז על התכניה שלו לפני כחודש, שמחתי לראות שיש שם מסגרת מיוחדת שנקראת "פשע אמיתי". קבוצה קטנה של סרטים שמתחקים אחרי תעלומות פשע. סיפורים מלאי יצרים, מסתורין, תפניות, שאלות מוסריות, דרמה, רגש. מה צריך יותר מסיפור טוב?

מסתבר שצריך. דגמתי שניים מתוך ארבעת הסרטים המוצגים במסגרת "פשע אמיתי" בדוקאביב השנה (את "צל של אמת" ראיתי בגרסת הסדרה. מרתק ומעורר מחשבה. אני מקווה שהצליחו לשמור על המתח והעניין גם בגרסה הערוכה מחדש לסרט שמוצגת השנה בפסטיבל). שני הסרטים שדגמתי היו ההיפך ממה שציפיתי: עייפים, חוזרים על עצמם, נטולי עניין, או מתח, מתסכלים. כך היה "אמא נרצחה לי", וכך הוא גם "ההבטחה רצח מאהבה".

כי יש כאן סיפור על רצח של שני אנשים מבוגרים. סיפור על 2 סטודנטים מאוהבים שמואשמים ברצח הוריה של הבחורה. הרקע הוא אולי ההתעללות שעברה הבחורה מידי אמא שלה במשך זמן ארוך, אולי הסמים והאלכוהול הרבים שנכנסו למערכת של הצעירה, ואולי גם התנגדות ההורים לקשר הרומנטי שלה עם בחור זר. והוא עזר לה, או שלא, הרג אותם בעצמו, או שלא, השתתף איתה במעשי פשע כאלו ואחרים, ואולי גם ברצח. או שלא. סיפור אהבה יצרי של בחור שנסחף אחרי בחורה כריזמטית, יפהפיה, ומסתבר שהיא גם כזאת שאף פעם לא באמת אפשר לדעת מתי היא אומרת את האמת, אם בכלל היא עושה את זה.

אז איך קרה שהסרט הזה כל כך…משעמם?

אוי, העריכה. כן, יש בפני יוצרי הסרט מכשול אחד מרכזי: הבחור שמואשם ברצח מגולל את הצד שלו בסיפור בראיון ארוך ומפורט. הבחורה מסרבת להתראיין. אז יוצרי הסרט משתמשים בקטעים ארוכים (מאוד מאוד ארוכים) מתוך משפט הרצח. אבל השימוש בקטעים האלו לא נעשה בחוכמה. כי הם באיכות נמוכה, כאילו מוקלטים מתוך קלטת VHS ישנה, והבחורה הזו נראית כמו אחת מניפולטיבית, שאף פעם אי אפשר לדעת אם היא משקרת, או שהיא פשוט מבריקה, חדה, מעצבנת, כזאת שיודעת אף פעם לא להיתפס. העורכים של הסרט לא יודעים איך לסדר את כל החומרים (המאוד נרחבים) של הסיפור לכדי משהו שיחזיק את הצופה על קצה הכסא.

כי מדי פעם מצטרפת דמות חדשה לסיפור. אלמנט חדש. חיפוש אחרי מישהו או משהו שיבהיר נקודה מסוימת. ובכל פעם שחשבתי: הנה, מתחיל להיות מעניין – באותו רגע נזנח אותו קו נראטיבי. הוזכר ונקבר. היה צריך לעשות פרופיל של חשוד. כנראה עשו בעבר, אבל לא נמצא. היה? עשו? נמצא? השארו איתנו. נספר לכם (אולי) בעוד כשעה. ואיזושהי דמות יכולה להאיר נקודה מסוימת בחקירה של אותו מקרה, אבל היא מאיימת על החוקר שלא תתקרב, או שהוא יקרא למשטרה. אבל היא דמות מפתח. השארו איתנו. לא נחזור לדמות הזו בכלל. ועוד כהנה וכהנה חוטי נראטיב שמוזכרים ונזנחים, או מוזכרים, נזנחים, ושבים ועולים אחרי כשעה, אבל גם אז לא מפותחים, לא פותרים את המסתורין, ולא תורמים לפיתוח הסיפור.

מה גם שהדמויות החוקרות את הסיפור, של בלשים פרטיים ושל עורכי דין, דמויות שמנסות להוכיח שהבחור הוא הקורבן כאן, הדמויות האלו הן תמצית האמריקאי הזחוח. שני אנשים שעומדים במרכז הסיפור, שני צעירים מאוהבים (לפחות הוא היה מאוהב בה. היא – לא בטוח מה הרגישה כלפיו). האהבה כאן היתה עזה כל-כך עד שהובילה לרצח. סיפור עז יצרים. והחוקרים? קלילים. הומוריסטים. מה נצ'מע? מה קורה? צחוקים. כאילו לא אכפת להם. כאילו זאת עבודה, ולא חשובה במיוחד. אבל אלו החיים של אנשים, משהו עמוק מאוד. אבל לא בשביל אלו שמובילים את החקירה.

אז הסרט מלא באינסרטים ארוכים ומתישים מהמשפט, ובקטעי ראיון עם הבחור (25 שנים אחרי), ובעריכה שלא יודעת לקשור קטעים שונים מזמנים שונים הדנים באותו נושא לכדי סיקוונס אחד שייקח את הסיפור הזה קדימה, וכך הסרט הזה מעייף, חוזר על עצמו, מתסכל, ושואב את החיים מתוך הסיפור מלא היצרים הזה. סרט חסר חיים על מקרה מלא חיים. ומוות.

אכזבה עצומה, הסרט הזה. בזבוז של פוטנציאל גדול.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “דוקאביב 2017: ההבטחה רצח מאהבה

  1. מסכימה עם כל מילה. ראיתי את הסרט עצמו בפסטיבל ואת "אמא נרצחה לי" כבר הספקתי לצוד בערוצי הטלוויזיה. בזמן שצפיתי בשניהם, הדהדו בזיכרוני שני סרטי דוקו-רצח נפלאים שראיתי – 'או.גיי סימפסון: תוצרת אמריקה" ו"ג'ינקס" – שאמנם היו סדרות דוקו, אבל עבודת העריכה שנעשתה בהם שובה את הצופה בצורה, שלצערי, שני הסרטים של הפסטיבל לא הצליחו בה, וחבל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s