פרסי אופיר 2017: ההתחלה

(עדכון, 01:24, 06.06: יש תיקון קטן בסוף)

אתר האקדמיה הישראלית לקולנוע התעדכן היום עם רשימת הסרטים הישראלים שמתחילים בשבוע הבא את המירוץ לפרס האופיר לשנת 2017. אני בחופשה באוסטרליה, ואני אחמיץ את התחלת המירוץ. אני אנסה להשלים אח"כ. אבל בכל זאת, אני מתעניין כבר עכשיו.

אז המהפכה נדחתה. 31 סרטים עומדים בפינה לשיפוטכם. רק 4 וחצי סרטים הופצו עד עכשיו לקהל הרחב. עוד אחד אמור להיות מופץ ממש בקרוב:

"בין העולמות" של מיה חטאב, סרט שבא אמנם מכוונות טובות, אבל כסרט הוא לא מספיק טוב.

"החטאים", סרטו היפה והמצליח של אבי נשר.

"לא פה לא שם", הסרט המרשים והמצליח (אבל הלא מספיק טוב לטעמי) של מייסלון חמוד.

ו"סיפור אהבה ארצישראלי", הסרט היפה של דן וולמן, שנמצא ממש בימים אלו בקולנוע.

בחודש שעבר אפשר היה למצוא בהקרנות ספורדיות בסינמטקים את הסרט המוזר, המרתק, המיוחד, יוצא הדופן, המסתורי, והחידתי של עידן חגואל, "אינרציה". אני אהבתי את הסרט, אבל אני לגמרי מבין את האנשים שיוצאים מההקרנה ואומרים: מה זה היה, הדבר הזה?

לקראת סוף החודש יצא להקרנות מסחריות ברעש גדול הסרט המסחרי של הקיץ, "כמעט מפורסמת", סרט נוער עם נועה קירל (כוכבת ילדים ונוער, כך אני שומע).

אז אלו 6 סרטים מתוך 31. חוץ מזה, ראיתי כבר את "מדינת הגמדים" של יניב ברמן, ולא אהבתי. "היער שהיה" הוקרן בפסטיבל ירושלים (פספסתי, אבל התגובות אליו היו לא טובות). גם "הדרך לאן" של מיכל בת אדם כבר הוקרן בפסטיבל חיפה, וגם שם לא נרשמה התלהבות יוצאת דופן (עליו דילגתי מראש. אני לא מחובביה של הגברת בת אדם).

צריך גם להסתכל ולראות את מי שהחליט לוותר מראש על המירוץ:

"נורמן" היפה של יוסף סידר. הסרט דובר אנגלית ברובו, ולכן הוא לא יוכל להתמודד על פרסי האוסקר בשפה זרה, אז הוא מראש לא ניגש לתחרות על האופיר של האקדמיה הישראלית, כי הרי הפרס הוא לא על מצוינות, אלא הסיכוי הקלוש מאוד מאוד להתחבב על חברי ועדת האקדמיה האמריקאית (עוד קלקול שצריך לתקן בתקנון. אולי, פעם).

"מסע הטבעת", סרט שכבר הופץ, אבל היה כל כך לא טוב, וגם לא זכה להצלחה, אז למה לקלקל לחברי האקדמיה שעה וחצי מחייהם?

וסרט נוסף שחסר לי ברשימה, והוא דווקא סרט שמסקרן אותי מאוד, הוא בכורת הבימוי של המלהקת בד"כ, לימור שמילה. "מונטנה", שאמור להיות סרט רומן לסבי בעכו, מסקרן אותי במיוחד, כי נדמה לי ששמילה מכניסה בו את הלב והנשמה שלה כמו שרק מי שעושה סרט ראשון יכולה. עד כמה שאני יודע הסרט גמור, ואולי שמילה מכוונת לפסטיבלים קודם, הפצה, ואולי פרסים בשנה הבאה (כמו ש…אהמ, צריך להיות).

אז מיהם הסרטים שאמורים להיות המובילים במירוץ השנה?

כאמור, ראיתי 6 מתוך ה-31. לאבי נשר יש סיפור ארוך של יחסי שנאה עם חברי האקדמיה (בעצם, זה הפוך: לחברי האקדמיה יש יחסים לא סימפטיים כלפיו לאורך הרבה שנים). יכול להיות שיהיו כמה מועמדויות ל"חטאים", אבל לא נראה לי שיהיו פרסים. "לא פה לא שם" זכה לתהודה רבה בארץ וגם בחו"ל. אם חברי האקדמיה מסתכלים על האוסקר, זה יכול להיות שיקול לא קטן. נראה לי שהסרט הזה יקבל הרבה מועמדויות. ואולי יהיו גם כמה מועמדויות ל"סיפור אהבה ארצישראלי", אם כי אני לא רואה אותו מתמודד רציני על הפרס. אז מי בכל זאת?

נראה לי שהשנה זה יהיה להמשיך לקרוא

