אוסקר שפה זרה 2018: מקבץ שלישי

רק שלושה ימים עברו מאז פרסמתי את המקבץ הקודם. בסוף הפוסט ההוא כתבתי: אני מקווה שככל שהדד-ליין יתקרב הקצב יגבר. והוא אכן גבר. בשלושת הימים נוספו עוד 10 סרטים למרוץ אחרי האוסקר לסרט בשפה שאינה אנגלית. 10 סרטים בשלושה ימים. וביחד עם עשרים הסרטים אותם הזכרתי במקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני) יש לנו כבר 30 סרטים במירוץ. ועוד כשלושה שבועות לדד-ליין. הנה פירוט של עשרת הסרטים שנוספו לרשימה בימים האחרונים (כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי): 

יפן – אהבה חמה מספיק כדי להרתיח מים (湯を沸かすほどの熱い愛) – ריוטה נאקאנו

כשקראתי את התקציר של הסרט חשבתי: אוי לא, עוד פעם סיפור "מרגש". ואז ראיתי את הטריילר, ונדמה לי שיש כאן בכל זאת משהו.

גיבורת הסרט היא אם חד הורית. כשהיא מגלה שהיא חלתה בסרטן סופני, היא יוצאת למשימה להשלים כמה דברים לפני מותה: למצוא את האב הנעלם; להעמיד את עסק המרחצאות המשפחתי על הרגליים; למצוא בן זוג לבת שלה; ועוד משימה אחת אחרונה שהיא סוד שמתגלה במהלך הסרט.

לפי הטריילר, הסרט נוקט דווקא בגישה קומית קלה, והוא נדמה חמוד למדי. ברפרוף קל על הקרדיטים של הסרט ב-imdb גיליתי שהסרט קיבל לא מעט פרסים על היותו סרט ביכורים, ונדמה לי שהרעננות של סרט ראשון ניכרת בו (בטריילר לפחות).

יוון – כיכר אמריקה (πλατεία Αμερικής) – יאניס סאקארידיס

היוונים שולחים לאוסקר סרט שעל פניו נדמה לי פשוט מדי. משהו שבו הקונפליקט ברור מדי, ועם זאת, כנראה, לא בלתי מציאותי. 3 דמויות עומדות במרכז "כיכר אמריקה": גבר מובטל וגזען; חבר שלו, אמן כתובות קעקע חופשי יותר בדיעותיו, שנכנס לרומן עם בחורה ה"שייכת" לאיזשהו מאפיונר; ומהגר אחד מסוריה, שעוצר ביוון בדרכו לגרמניה. העלילה עוקבת אחרי תוכניתו של הגזען להרעיל את כל הפליטים האלו שבדרך לאיפה שזה לא יהיה עוצרים בכיכר אמריקה, שנמצאת מול הבית שלו, כשברקע סיפור האהבה של אמן כתובות הקעקע, וסיפורו של המהגר בעצמו, שברח עם ביתו, והם בסכנה מההרעלה המתוכננת, ובכלל בסכנה בגלל מעמדם הלא ממש ברור.

הונגריה – על גוף ונשמה (Teströl és Lélekröl) – אילדיקו אניידי

הטריילר של הסרט הזה נפלא. הסרט עצמו קצת פחות.

"על גוף ונשמה" הוא הזוכה הגדול של פסטיבל ברלין בהתחלת השנה. ראיתי את הסרט כשהייתי השנה בחופשה בחו"ל (כתבתי עליו כאן). בגדול, זה סיפור רומנטי יפה על גבר ואשה שמתחילים מערכת יחסים כשהם מגלים במקרה שהם חולמים את אותו חלום כל לילה. הבעיה היא שהרומן הוא בין 2 עובדים בבית מטבחיים, מה שמוביל לכמה סצינות די ברוטליות בסרט שהוא ברובו עדין. בנוסף, הבחורה עצמה מאופיינת כבתולה עם הפרעת OCD די קשה, ויש בזה משהו לא מאוזן, כשהבחור הוא נורמלי לגמרי. אבל כן, אי אפשר לבטל את יופיו של הסרט הזה לגמרי.

הולנד – ליילה מ. (Layla M) – מיק דה יונג

האמת היא שראיתי כבר סרט או שניים על אותו נושא בדיוק (אחד מהם לא רע בכלל. "הדרך לאיסטנבול". הנה מה שכתבתי עליו). כנראה שהנושא הזה מטריד מאוד את האירופאים (והוא אכן לא ממש ברור ודורש עוד ועוד חקירות). לא ממש ברור איך דעא"ש אולי מפסיד את המערכה הצבאית בעורף, אבל מצליח לפתות עוד ועוד צעירים וצעירות אל התורה הקיצונית שלו, ובכך להצליח לתכנן ולבצע פיגועים רצחניים בחזית המערבית. "ליילה מ." הוא סיפור כזה, על נערה הולנדית, שפונה אל האיסלאם הקיצוני, ולא מבינה עד לאן היא תגיע, ומה יהיה המחיר שיהיה עליה לשלם, ואולי היא לא תוכל כבר לעצור כי זה יהיה מאוחר מדי. ואולי כוחות הבטחון ההולנדים יספיקו להגיע אליה ברגע הממש אחרון (בטריילר רואים אותה בחקירה). יכול להיות סרט מעניין, ובטוח מאוד אקטואלי, "ליילה מ.".

נורבגיה – תלמה (Thelma) – יואכים טרייר

יש רגע בטריילר הזה שהזכיר לי את "קלרה הקדושה". רק שיואכים טרייר הוא אולי במאי מוכשר, אבל אנליטי וקר. זה היה הרושם שלי משני הסרטים הקודמים שלו (כאן כתבתי על Louder than Bombs, וכאן על "אוסלו, 31 באוגוסט"). סרטו החדש של יואכים טרייר נראה על פניו מרשים מאוד, ואם הוא ישכיל להזריק קצת רגש לקולנוע המאוד מעניין שלו, זה יכול להיות סרט סוחף במיוחד.

הסיפור הוא על בחורה צעירה ממשפחה דתית מסורתית שעוזבת את הבית ונוסעת לעיר הגדולה אוסלו כדי ללמוד באוניברסיטה. ביום רגיל בספריית האוניברסיטה היא חווה התקף, ולאט לאט מתחוור לה שיש לה כוחות על טבעיים. במקביל היא מתאהבת בסטודנטית אחרת, וההתקפים חוזרים באינטנסיביות. ואז האהובה שלה נעלמת בנסיבות מסתוריות. סרט שנראה מעניין, ושיכול לסחוף, או רק לנהל דיון קר על דת וכוחות נסתרים אל מול החיים הגשמיים של האנשים הרגילים. ואם הוא יעשה גם וגם, הוא יכול להיות סרט נפלא.

אוסטריה – הפי אנד (Happy End) – מיכאל האנקה

אוסטריה מנסה ללכת על בטוח, ולשלוח לאוסקר את הסרט של מיכאל האנקה, שסרטו הקודם, "אהבה", זיכה אותו באוסקר לפני כמה שנים. מאז, כוכבת סרטו הקודם, עמנואל ריבה, עברה מן העולם. בן זוגה בסרט ההוא, ז'אן לואי טריניטיאן, חוזר כאן ומספר, פחות או יותר, על מה שהוא עשה בסרט ההוא, ובכלל, זה סרט שדי ממחזר את סרטיו הקודמים של האנקה (ראיתי את הסרט כשהייתי בחופשה בחו"ל. הנה מה שכתבתי עליו). תאונת עבודה מתחילה שרשרת אירועים במשפחה שהיא בעלת העסק. הסבא מנסה להתאבד. גם הילדה הקטנה. עובדים זרים נכנסים לסיפור. המשפחה המורחבת מתחילה להשתגע. אבל לא הכל מתחבר. הטריילר מעביר היטב את הרוח של הסרט, רק לא את העובדה שמדובר בסרט בינוני למדי.

 אסטוניה – נובמבר (November) – ראינר סארנט

זה יכול להיות סרט מקסים. זה יכול להיות גם סרט שמסתבך כל כך בתוך עצמו עד שהצופה יוצא מבולבל, ולא ממש מסופק. קראתי את תקציר הסרט ב-3 מקומות שונים, וראיתי את הטריילר, ואני עדיין לא ממש מבין מה הולך שם.

מה שכן הבנתי הוא שמדובר בקהילה כפרית במאה ה-19, שם, באסטוניה. שמתסתובבים שם כל מיני יצורים לאו דווקא אנושיים (משרתי השטן?). ושיש שם סיפור אהבה, שאולי מנסה למצוא את הנשמה הטהורה בתוך בלגן שלם שיוצר השטן. או משהו כזה. יכול להיות שצפיה בסרט תבהיר את כל זה, ויכול להיות שהסרט יהיה סתם נסיון לא ברור להגיד משהו על דת, ועל הנפש האנושית. או משהו כזה. הטריילר, לפחות נראה יפהפה (בשחור לבן), ויש בו ניצני הומור משונה, שאם יש עוד ממנו בסרט, זה יכול להקל על המסתורין שבהבנת הסרט עצמו.

רומניה – קומבינטור (Fixeur) – אדריאן סיטארו

במאי מעניין, אדריאן סיטארו. יש בו משהו חצוף, מקורי. את "כוונות טובות" שלו מאוד אהבתי. גם ב"מקומי" היו כמה רגעים נהדרים. את "לא חוקי" פחות אהבתי, אבל גם שם השחקנית הראשית היתה מצוינת, והיו בו כמה סצינות חזקות. והנה סרטו האחרון נבחר לייצג את רומניה באוסקר. ונדמה לי שמצד אחד מדובר בדרמה עם הרבה כוונה ומחשבה מאחוריה, ומצד שני, נדמה לי שיש כאן איזשהו מס שסיטארו משלם, והעובדה שחלק מהסרט דובר צרפתית, ושגיבור הסרט הוא עיתונאי מתמחה בשירות הידיעות הצרפתי בבוקרשט – אלו הוחדרו אל התסריט כחלק מהדרישה של המפיקים הצרפתים שהשתתפו במימון הסרט, או כהתחנפות אליהם.

אבל יכול להיות גם ש"קומבינטור", שדומה באופיו (לפחות על פני הנייר) לדרמות של האחים דארדן, יכול להיות שהסרט הזה אפקטיבי, מרגש, ומעורר מחשבה. במרכז הסרט, כאמור, עיתונאי מתמחה. הוא עולה על סיפור חדשותי בינלאומי. רשת הברחת נשים למטרות זנות באירופה נחשפת, ושתי בנות עשרה רומניות שעבדו כזונות בפריס מוחזרות הביתה, לבוקרשט. בינתיים, עד שהשירותים הסוציאלים ההכרחיים ינתנו, הבנות משוכנות במנזר. העיתונאי רואה בסיפור אמצעי להתקדמות בקריירה, ומשתמש בידיעת השפה הצרפתית כדי לדחוף את עצמו אל תוך הסיפור, לנסות להשיג ראיון עם הבנות, ומבלי לדעת, להרעיד את היסודות של החיים (של הבנות, ושל עצמו).

ספרד – קיץ 1993 (Estiu 1993) – קרלה סימון

הבחירה הספרדית לאוסקר ממלאת אותי בתחושה של החמצה. "קיץ 1993" הוקרן בפסטיבל ירושלים האחרון, והוא היה בין הסרטים שסימנתי לי לראות בפסטיבל, אבל מטעמי אי התאמה בלו"ז, לא ראיתי את הסרט הזה בסוף. והוא נראה מקסים ומרגש. סיפורה של ילדה קטנה, בת 6, שהוריה עוברים מהעולם, והיא עוברת לגור עם קרובי משפחתה, במקום אחר, כפרי, לא עירוני. חוויותיה של ילדה שעכשיו איבדה את עולמה, וצריכה להסתגל לעולם חדש, בקיץ 1993 (כמובן) – זה נראה כמו ממתק מרגש ויפהפה. חבל שפספסתי את הסרט.

לבנון – תיק 23 (قضية رقم ٢٣) – זיאד דוארי

"תיק 23" הוא התרגום המילולי של שם הסרט המקורי בערבית. בכל העולם הסרט הזה מוכר בשם The Insult, העלבון. והסרט הזה הוקרן בתחילת השבוע בפסטיבל ונציה וזכה לתגובות חמות.

מריבה על רקע עדתי בין נוצרי לפלסטיני על עניין פעוט הופכת למשפט בו אחד תובע את השני, והמתחים העדתיים עולים מהר מאוד אל פני השטח. הסרט המאוד אקטואלי נראה גם מושקע מאוד, ומאוד רגשי. מסקרן מאוד.


עד כאן סקירת המקבץ השלישי. יהיו עוד.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2018: מקבץ שלישי

  1. הולנד – סרט לא רע בכלל בעיקר, כי הוא לא נופל לקלישאות ולא מנסה להקצין. הוא גם לא מנסה למצוא סיבות כפי אתה כותב הייתי אפילו אומר שזה יותר סרט רומנטי (ההתאהבות של הנערה אם לא מעט רגעים יפים ומרגשים. הטרלייר טיפה מטעה.

    ספרד – הוא הוקרן גם דרך festivalscope (שווא לעקוב, עכשיו יש שם סרטים מונציה ותבדוק לך אפילו יאפשרו גישה לגרסה המקצועית כמבקר) במהלך פסטיבל ירושלים… הוא סרט קטן, אבל מנסה יותר מדי ללחוץ על דוושת הרגש, יתרה מכך עברו חודשיים ואני כבר בקושי זוכר אותו… אבל היו זמנים שאקדמיה האמריקאית אהבה סרטים כאלו, אז מי יודע…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s