אוסקר שפה זרה 2018: מקבץ שביעי

עוד 4 ימים עברו, ועוד 11 סרטים הצטרפו למירוץ. ביחד עם הסרטים שנסקרו במקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני, מקבץ שלישי, מקבץ רביעי, מקבץ חמישי, מקבץ שישי) יש לנו כבר 70 סרטים בתחרות. ואיטליה עוד לא בחרה ("צ'אמברה" או החדש של ג'יאני אמליו?), וארגנטינה עוד לא בחרה (כנראה הסרט החדש עם ריקארדו דארין), וסין עוד לא בחרה (יש להם בכלל משהו מעניין השנה?), וגם קנדה עדיין לא הודיעה על הבחירה שלה (אין השנה סרט של קסאוויה דולאן, וקנדה היתה מועמדת סופית לאוסקר כמה פעמים בשנים האחרונות). בקיצור, יש כבר 70 סרטים במירוץ לאוסקר, אבל עדיין יש כמה בחירות מסקרנות בדרך. הנה סקירה על הסרטים שנוספו לרשימה בארבעת הימים האחרונים (כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי):

טאיוואן – שיחת חולין (日常對話) – הואי צ'ן הואנג

זה נראה כמו סרט משעמם על נושא מעניין. טאיוואן שולחת לאוסקר סרט דוקומנטרי על אשה שחותנה בשידוך כשהיא היתה צעירה מאוד. היא ילדה שתי בנות לפני שהצליחה להשתחרר מהנישואין לבעל אלים. מאז היא גידלה את שתי הבנות לבדה, ומערכות היחסים שהיו לה מאז היו עם נשים (מסתבר שהאשה לסבית). הואי צ'ן הואנג היא אחת הבנות, והיא מראיינת את אמא שלה על מסע החיים שלה. בכמה מקומות קראתי שמדובר בסדרה של שוטים ארוכים, ושיחות על נושאים קשים, אבל אם הסרט נראה כמו הקטע בלינק, זה יכול להיות מעייף ומתסכל מאוד, כי לראות אשה שותקת למשך דקה-שתיים גורם לאי נוחות ולא לקרבה לדמות שכנראה עברה המון.

איסלנד – מתחת לעץ (Undir trénu) – האפסטין גונאר סיגורסון

בחור צעיר כנראה בוגד באשתו, וכתוצאה מכך, היא זורקת אותו מהבית, לא מוכנה שהוא יראה אותה או את הבת המשותפת שלהם יותר. בצר לו חוזר הבחור אל בית הוריו, בתקווה למצוא מקום שקט שבו יוכל לארגן את חייו מחדש, אבל מסתבר שבית הוריו הוא שדה קרב מסוג שונה לגמרי: העץ שבחצר הוריו מטיל צל גדול על חצר השכנים, שמבקשים מהוריו לטפל בזה. ההורים לא מוכנים, ומלחמה גדולה שכוללת סכינים, אקדחים, חיות בית שנעלמות, מצלמות מעקב, קללות, וסתם אלימות שמחה ויומיומית – הם מנת חלקו של הסרט המעניין הזה.

סלובקיה – הקו (Čiara) – פטר בביאק

חייו של ראש משפחה, שהוא גם ראש משפחת פשע, נכנסים לסחרור כשמשלוח של סחורה מוברחת בגבול נתקלת בבעיה לא צפויה. סרט שנראה מרשים, אלים מאוד, וכזה שיכול להראות שגם במזרח אירופה יודעים לעשות סרטי פשע מופקים היטב. יוקרן בקרוב בפסטיבל חיפה.

הונג קונג – שגעון (一念無明) – וונג צ'ון

סרט עצוב. עצוב. עצוב. כל כך עצוב עד שלא ממש בא לי לראות או לחשוב עליו. נדמה שאין בסרט הזה ולו קרן אור אחת. הכל קודר. עצוב.

גבר בגיל העמידה מגיע למוסד שבו היה מאושפז בנו, כלכלן לשעבר שלקה בהפרעה דו-קוטבית. מצבו של הבן התייצב והוא אוסף אותו אליו. שני הגברים סובלים מרגשי אשמה על התאונה שגרמה למות האמא, והעולם בחוץ לא מקל עליהם את ההתמודדות. הו.

רוסיה – אהבה חסרה (Нелюбовь) – אנדריי צוויגניאצב

אנדריי צוויגניאצב, בן 53, הוא מהבמאים הטובים והחשובים בעולם כיום. ברמה של מיכאל האנקה, למשל. סרטו הראשון ב-2003, "השיבה" (מצוין) זכה בפרס הראשון בפסטיבל ונציה. סרטו הקודם והיפה, "לוויתן", היה מועמד לאוסקר. וסרטו החדש (מתישהו בקרוב בישראל) הוא הנציג הרוסי השנה לאוסקר, ומתחרה רציני מאוד על הפרס. "ללא אהבה" הוקרן השנה בפסטיבל קאן, וזכה לביקורות אדירות.

הסיפור במרכז הסרט יכול להיות סיפור קטן ואינטימי, אבל אם להסתמך על הרקורד של צוויגניאצב (ראיתי שלושה מארבעת סרטיו הקודמים. כולם משובחים) שיודע לקחת סיפורים אנושיים ולספר אותם כאפוסים תנ"כיים, או לנסות לראות את החיים המודרנים ברוסיה של היום, בעולם של היום, לאור כתבי הקודש העתיקים, סביר להניח שמדובר גם כאן בסרט עצום מימדים.

לפי התקציר, מדובר בזוג שנמצא על סף פרידה. לפי הטריילר, אין שם אהבה כבר, ואולי מעולם לא היתה. האשה סובלת גם מהאמא המבוגרת שלה, שכנראה מעולם לא אהבה אותה, כמו שהיא לא באמת אוהבת את בן זוגה, ואת הילד שלה. גם היא וגם בן הזוג ממנו היא נפרדת כבר מוכנים לסידור הפרידה, אבל אז הילד נעלם. התכנית משתבשת.

בוליביה – שלדים בארון (Viejo Calavera) – קירו רוסו

לפעמים אני מדבר עם אנשים על סרטים, ולפעמים אני גם אומר להם: לא תמיד צריך להבין סרט עד הסוף כדי לאהוב אותו. למשל: "מלהולנד דרייב". למשל: "מתחת לעור". אז אולי הסרט הזה, "שלדים בארון" הוא פנינה. אבל כרגע אין בו שום דבר שמסקרן אותי. כי בכל המקומות שבהם חיפשתי את התקציר של הסרט הזה מצוין שמדובר ביצירה אניגמטית, לא ברורה, לא מסבירה את עצמה, אווירתית, אפילו היפנוטית. אבל במה מדובר? בקצרה: בחור צעיר שהוריו מתים, והוא עובר אל חסותו של קרובי משפחתו. הבעיה עם הסרט הזה, כנראה, היא שהגיבור הוא פשוט אדם בלתי נסבל. עצבני, אלים, גונב מאחרים, מסתבך בקטטות – "תכשיט" שכזה. כשמסדרים לו את העבודה של אביו ז"ל במכרות, בהתנהגותו הוא גורם לכך שכל העובדים שם מבקשים לפטר אותו. ו…זהו. לא ממש ברור מה קורה חוץ מזה. גם הצצה בטריילר לא מסבירה את הסרט הזה. וזה הנציג של בוליביה לאוסקר השנה. נו, שיהיה.

הודו – ניוטון (Newton) – עמית מסורקאר

נדמה לי שהסרט הזה בא מכוונות טובות, אבל הן כל כך גלויות וחסרות תחכום עד שהן הופכות לסרט דידקטי ואולי גם מגוחך. גיבור הסרט הוא אדם עם ערכים. כפי שתראו בסצינה הפותחת את הטריילר, הוא מסרב לשידוך כי הבחורה צעירה מדי. אדם ראוי להערכה. וככזה הוא נשלח אל הג'ונגל, אל האנשים הלא מחונכים, שלא יודעים מה זאת דמוקרטיה. תפקידו לפקח על הליך הבחירות שמתקיימות שם. אבל המנהגים שם מאוד שונים ממה שהוא מכיר, והוא בא לעשות סדר, ללמד את הילידים מה זאת דמוקרטיה אמיתית ונכונה. וזה יוצא, ככל הנראה, יותר מתנשא מאשר תעודה של מצב הדמוקרטיה בעולם.

פנמה – אח ואחות לנצח (Mas que Hermanos) – אריאן בנדטי

היתרון של הסרט הזה במירוץ לאוסקר הוא שחלק ממנו מדבר אנגלית, ומתרחש בארה"ב. נדמה לי גם שהסרט הזה הוא מסחטת דמעות רצינית. עד כמה הסרט הזה באמת אפקטיבי, או שהוא נצלני ומגוחך ברמה של טלנובלה – את זה אפשר יהיה לדעת רק אחרי צפיה.

הסיפור הוא על אח ואחות שבילדותם קרה להם אסון – הוריהם מתו בתאונה. שירותי הרווחה ביקשו להפריד ביניהם ולמסור כל אחד למשפחה אומנת אחרת. הם ברחו, חיו ברחוב, שמרו אחד על השני, והתבגרו ביחד. בבגרותם הם עברו לארה"ב, למדו, אבל החיים ממשיכים להעמיד בפניהם אתגרים. יכול להיות שהסרט הזה מרגש מאוד, ויכול להיות שהוא לא.

אורוגוואי – הסטוריה אלטרנטיבית של העולם (Otra Historia del Mundo) – גיירמו קאזאנובה

היה קשה לי לגרד את התקציר של הסרט הזה, שנדמה שהוא סאטירה קומית, כי הוא לא השתתף באף פסטיבל בינלאומי, וכל החומר שמצאתי היה בספרדית, אז גם מה שמצאתי יכול להיות מוטעה בחלקו, אבל זה מה שהבנתי: שני חברים בכפר נידח באורוגוואי מתאחדים לפעולת מחאה נגד השלטון (כנראה בעקבות ביקור של איזושהי אישיות חשובה באיזור). הפעולה נכשלת, ואחד מהם נעצר. בעקבות המעצר, משפחת הנעצר סובלת מהתנכלויות על רקע פוליטי. החבר שמרגיש אשם על המעצר של חברו מנסה לארגן את שחרורו, ובמקביל, יוזם פעולות שיספרו את ההסטוריה האלטרנטיבית של האיזור, וינקו את שמו של חברו. נראה כמו קומדיה חביבה עם אמירה מעניינת על מצב הדמוקרטיה בעולם היום.

קזחסטן – הדרך לאמא (Дорога к матери)אקאן סאטאיב

ככה נראה סרט שאני מניח שמישהי מאוד ספיציפית היתה רוצה לראות במקום מאוד ספיציפי שהוא די רחוק, וקרוב לכאן. סרט מגויס מטעם השלטון שמהלל את לאומיות המדינה ואת הקרבת הפרטים למען המדינה וערכיה. סיפורה של אשה שבגלל הנסיבות תינוקה נלקח ממנה, ומאז, במשך עשרות שנים, היא הולכת אל תחנת הרכבת בכל יום בתקווה שהוא יחזור. אח"כ, כשהילד גדל, הוא מופרד גם מאהובתו, בגלל המלחמה. ושתיהן (האמא והאהובה) מאחדות כוחות כדי להביא את האהוב חזרה הביתה. אבל הוא קודם יצטרך להיות גיבור מלחמה, ורק אח"כ לחזור אל אמא. הו. מהטריילר ניתן להבין שההפקה עשירה ומרשימה, אבל הפאתוס כל כך ברור וגלוי עד שזה מגוחך.

אקוודור – אלבה (Alba) – אנה כריסטינה באראגאן

זה נראה כמו סרט יפהפה, צנוע, ומרגש. סיפורה של ילדה קטנה, ביישנית, מופנמת, בת 11. היא גרה עם אמא שלה, ולא ממש הילדה הכי פופולרית בבית הספר. כשהאמא מתאשפזת בבית חולים, היא מועברת לאחריותו של האבא, אותו היא בכלל לא מכירה. האבא הוא טיפוס פתוח, ולאט לאט הוא מצליח להשפיע עליה, והיא מתחילה להיפתח, להתבגר. נראה כמו סרט מתוק למדי.


עד כאן המקבץ השביעי. יש עוד כשבוע וחצי עד לדד-ליין. יהיה עוד מקבץ אחד. לפחות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2018: מקבץ שביעי

  1. טאיוואן – זכה בפרס דוקומנטרי בפסטיבל להט"ב התל-אביבי האחרון. פספסתי. 😦

    איסלנד – סרט מוזר. משהו לא מתחבר במכלול הסיפורים וזה לא מעניין מספיק. הייתי בטוח שהם יגישו את "Heartstone" (טרם ראיתי)…

    הודו – הוקרן בירושלים. כלל לא, מדובר בסרט חכם, עם לא מעט אירוניה שפשוט כיף לראות. הייתי אפילו מסמן אותו כסוס שחור בשחור, כזה שיכול להתחבב על הוועדה הגדולה (שתבחר 6 מתוך 9 סרטים).

    אם כל כמות ההגשות הזאת כאשר ל1/3 מסרטים אין אפילו סיכוי קלוש (בגלל איכותם) הייתי רוצה לציין את מקדוניה שהוועדה המקומית בחרה שלא להגיש אף סרט, כי לא היה אף סרט ראוי להגשה לטענתם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s