פסטיבל חיפה 2017: הפסגה

(שם הסרט במקור: La Cordillera)

פוליטיקה. עסק מלוכלך. זה ידוע. מוכר. כמעט אקסיומה. ועדיין, פה ושם, לפעמים, רק לפעמים, יש אנשים שנכנסים לעסק הזה מתוך אידאליזם. מתוך רצון כן להשפיע. לעשות טוב לאנשים. האם זה ניתן? אפשרי? האם קיימת חיה כזאת, פוליטיקה כנה שפועלת לרווחת הכלל? משרת ציבור שאכן משרת את הציבור?

הרבה מאוד שנים עושים סרטים על זה. פרנק קפרה עשה סרטים על זה, לפני כמעט שמונים שנה. במאה ה-21 יש שני קצוות, שתי וריאציות עיקריות: אחד בשם אהרון סורקין ("הבית הלבן"), שמכיר במשחק הפוליטי הסבוך, אבל מאמין שדרך כל האינטריגות והתעלולים הפוליטיים אפשר, בסופו של דבר, לעשות טוב לציבור מתוך עמדת כוח; ויש את "בית הקלפים", סדרה שרק חוזרת ואומרת את אותה נקודה שוב ושוב: ההם שם למעלה הם שיכורי כוח ומכורים לשררה ולכסף. כל מה שהם עושים, כולל מעשים אכזריים במיוחד, פשעים של ממש, ואפילו רצח, כל אלו הם על מנת לשמר את מעמדם, ממונם, כוחם. "בית הקלפים" היא הקצה הפסימי של הספקטרום.

והנה מגיע "הפסגה". סרט שמשחק על הפער שבין שני הקצוות האלו, מנסה לגרום לי לתהות, להרהר, על האפשרות שאולי בכל זאת יש פוליטיקה נקייה, עד שרק לאחר כשני שליש סרט, בפגישה עם האמריקאי, נפל לי האסימון: אין כזה דבר, פוליטיקה נקייה. ומשם ועד הסוף, גיבור הסרט רק מבסס את מעמדו, מגיע מעמדת "הנשיא השקוף" מתחילת הסרט לזה שנמצא בעמדת כוח להשפיע על יבשת שלמה. האמריקאים נותנים לו כסף ומומנטום פוליטי, והוא מצביע לפי דרישתם. והוא גם מנהל איתם משא ומתן. הוא לא רק עושה מה שהם אומרים, הוא דורש מהם עוד.

את סנטיאגו מיטרה הכרתי בסרטו הקודם, "פאולינה". סרט שהיו בו פגמים, אבל היה בו דיון מרתק על הפוליטיקה של המינים דרך סיפור על אשה שעוברת אונס, אבל מסרבת להתלונן. ב"פסגה" שב מיטרה לשתף פעולה עם דולורס פונזי, שהיתה נפלאה לטעמי בתפקיד הראשי ב"פאולינה", אבל כאן הוא מצרף אליה את ריקארדו דארין, הפנים של הקולנוע הארגנטינאי של המאה ה-21 (וגם כאן דארין מצוין, סמכותי אך רגיש, טוב ומצפוני, אבל גם לא כל כך). ובכלל, "הפסגה" הוא מפגש פסגה של צמרת השחקנים והשחקניות של הקולנוע הלטיני של השנים האחרונות (בתוספת הופעת אורח של כריסטיאן סלייטר). כצפוי מדרמה פוליטית, הסרט נראה ויזואלית מרשים מאוד, והמשחק ברמה גבוהה.

התסריט של "הפסגה", ביחד עם הופעה מרטיטה לטעמי של דולורס פונזי בתפקיד הבת של דארין (זה כבר סרט שלישי שאני רואה את פונזי. היא היתה נהדרת גם ב"טרומן". היא הופכת להיות אחת השחקניות הנפלאות בעולם בעיניי), יודעים לשחק על הפער הזה בין 2 סוגי הפוליטיקה. כי מצד אחד יש כאן דיון פוליטי על יחסי כוחות בין מדינות ועל כלכלה. ומצד שני יש סיפור על אשה שנמצאת במצב נפשי מעורער, ובטיפול היפנוטי היא מעלה זכרונות של מעשים פושעים של אביה. רק שהאבא מתעקש שאלו הן הזיות, לא דברים שקרו באמת. "הפסגה", במשך חלק גדול מהזמן, משאיר אותי תוהה האם הגיבור הראשי הוא פוליטיקאי מצפוני, טוב לב, או איש אכזרי שמוכן לדרוס, להרוג, להרוס את מי שעומד בדרכו. וכל מרכיבי הסרט ערוכים כך שאני אלך עם הדמות, ארצה להיווכח שהיא ישרה והגונה, אבל אקבל את המכה רק לקראת הסוף, בהבנה שהעולם זה קשה ואכזרי. מאוד אכזרי. והדברים שאנשים מוכנים לעשות בשביל כוח, השפעה, הדברים שאנשים מוכנים לעשות בשביל לא לאבד את עמדת הכוח הזו, למנוע מאנשים אחרים לקחת מהם את המעמד שלהם – הדברים האלו אכזריים במיוחד, פוגעים לא רק בחייהם של אנשים פרטיים, אלו שמבקשים לחשוף את השחיתות, אלא בעצם המטרה הראשונית שלשמה נוצרה הפוליטיקה. המשבר הנפשי של האשה הזו הוא המשבר שבו נמצא העולם היום – פוליטיקאים חסרי מצפון שולטים בנו, ואנחנו מוחאים להם כפיים. או מושתקים בכוח אם אנחנו לא מריעים להם. זה העולם של היום.

"הפסגה" הוא סיפור פרטי של פוליטיקאי ארגנטינאי שמנווט את חייו הפרטיים והציבוריים במטרה להשיג ולשמור, בכל מחיר, ממש בכל מחיר, על כוחו, והוא גם מסה מחרידה על הפוליטיקה בעולם היום, והכל מוגש בצורה אנושית, שרוצה להאמין עדיין בטוב הלב של אנשים, אבל מקבלת סטירה מצלצלת לפרצוף.  סרט חכם, מרגש, מרתק, מעורר מחשבה. מהטובים שראיתי השנה. כדאי לראות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s