פרסי דאג'ונג 2017: המועמדויות

הנה עוד דבר שהתעכב על שולחני בגלל פסטיבל חיפה: סקירת המועמדים לפרס הדאג'ונג של האקדמיה הקוריאנית לשנה זו. במהלך הפסטיבל השנה חשבתי לרגע (והיה לי רק רגע אחד קטן לחשוב) שבעצם לא ראיתי סרטים קוריאנים השנה. בעצם ראיתי רק אחד, והוא היה בינוני למדי. איפה כל הסרטים המצוינים שאני רואה מדי שנה, כולל בפסטיבל חיפה ("נערת התא לשמירת חפצים", למשל, או "רכבת לבוסאן")? לא השנה. הם לא הגיעו לארץ בשום צורה. אבל אפשר עדיין לקוות שנוכל לראות אותם באיזושהי צורה. הנה משהו שמשמן את בלוטות הרוק, הסרטים הטובים ביותר בקוריאה השנה, אלו שעומדים לשיפוט האקדמיה הקוריאנית לקולנוע. צריך לומר שהסרט הקוריאני הטוב ביותר השנה (כנראה) לא נמצא ברשימה הזו. "אוקג'ה" של בונג-ג'ון הו נקלע לאש צולבת בין בית ההפקה שלו (נטפליקס) לבין המפיצים בכל העולם, וכך בתי הקולנוע בקוריאה לא הפיצו את הסרט הזה (גם בישראל לא. למרות שהוא היה בתחרות הרשמית בקאן), ו"אוקג'ה" נעדר מרשימת המועמדים (איזה מין מקום זה נטפליקס: בוא נפיק לך את סרט חלומותיך, את זה שתמיד רצית לעשות והוליווד בחיים לא תסכים לשים על זה כסף, אבל גם בוא נקבור אותו, כך שמעט מאוד אנשים יראו אותו וידברו עליו). אז הנה רשימת המועמדים שכן הופצו השנה בקוריאה, הסרטים המסקרנים שמגיעים מהמדינה המסקרנת הזו:

בראש רשימת המועמדים עומד

"המלך" (The King)- ג'אה-רים האן

סיפורו של בחור צעיר מהמעמד הנמוך. הוא משתוקק לפרוץ את מעגל העוני, להצליח, והוא לומד באוניברסיטה יוקרתית, והופך לתובע צעיר ומצליח, אבל המשכורת עדיין קטנה מדי, והוא רוצה עוד. פגישה מקרית עם תובע מצליח אחר תציג בפניו עולם עשיר ומנקר עיניים, והוא מבין שכדי להצליח, באמת להצליח, הוא צריך לעבור את הקווים, ולשחות במים מושחתים, מאוד מושחתים. הטריילר נראה כמו הגרסה הקוריאנית של "הזאב מוול-סטריט". הילולה של מסיבות, כסף, והרבה רעש. כמו שלא ראיתי את הסרט ההוא של סקורסזה, כך נראה לי שאמנע גם מהסרט הזה. שניהם נראים כמו אלבום נוצץ מאוד של מוסיקת רוק כבד מאוד רועשת.

"המלך" הוא המוביל ברשימת המועמדים השנה לפרס הדאג'ונג עם 14 מועמדויות: פרס הסרט, בימוי, שחקנית משנה, שחקן משנה, שחקן, פרס טכני, תכנון, עיצוב אמנותי, תסריט, מוסיקה, תלבושות, תאורה, צילום, ועריכה.

"אנרכיסט מהמושבה" (Anarchist from Colony) – ג'ון-איק לי

הרבה סרטים קוריאנים מתעסקים בתקופת השלטון היפני בקוריאה בתחילת המאה ה-20. זה כנראה עדיין פצע פתוח. "אנרכיסט מהמושבה" מתחרש ב-1923, ומביא את סיפורו האמיתי של אחד, פארק יול. השלטון היפני הפלה את העם הקוריאני בגלוי, וב-1923 הוא החליט על צעד בוטה במיוחד. רעידת אדמה פקדה את יפן, וכדי להרגיע את הרוחות, ולשמור את השלטון מפני זעם ההמון, השלטון החליט על ספין: להפנות את הזעם כלפי הקוריאנים. הם מחליטים לעצור באופן רנדומלי קוריאנים. בין העצורים גם גיבור הסרט, פארק יול, אדם שעושה הרבה צרות וכאב ראש עם הכרזות על פעולות מחאה. אבל, מסתבר, אותו אדם בעצם תכנן להתנקש בשליט בכבודו ובעצמו, בקיסר יפן הירוהיטו. הטריילר לא ממש פותר לי את התעלומה של הזוית הדרמטית שנמצאה לסיפור הזה, אבל עדיין זה נשמע מעניין.

"אנרכיסט מהמושבה" מועמד ל-12 פרסי דאג'ונג: פרס הסרט, בימוי, שחקנית מבטיחה, שחקנית, שחקן מבטיח, שחקן משנה, שחקן, תכנון, עיצוב אמנותי, תסריט, מוסיקה, ותלבושות.

"נהג מונית" (A Taxi Driver) – הון ג'אנג

הנציג הקוריאני לאוסקר השנה נראה כמו סרט מסקרן במיוחד. קאנג-הו סונג ("המארח", "צמא") מגלם את נהג המונית הלוקח עיתונאי זר אל מקום מרוחק רק כדי לעשות קצת כסף, ונקלע, שלא בטובתו, למרכזה של מהומה צבאית, שדה קרב באמצע עיר. הסרט נראה כאילו הוא מתחיל בנימה קלילה והומוריסטית, וככל שהוא מתקדם, הוא הופך לסרט מתח שעל פניו סוחף.

"נהג מונית" מועמד ל-11 פרסים: פרס הסרט, בימוי, שחקן, פרס טכני, תכנון, עיצוב אמנותי, תסריט, מוסיקה, תלבושות, צילום, ועריכה.

פנדורה (Pandora) – ג'ונג-וו פארק

ראיתם "אסון בלב ים"? או כל סרט אחר שיש בו אסון, ויש אנשים שמנסים להציל? אז זו הגרסה הקוראנית של זה. אפקטים אולי יותר מרשימים, אבל לא בהרבה, עם מעט מאוד סיפור, ועם הרבה אקשן, ואש, ותמרות עשן. כאן מדובר על כור גרעיני, ועל אדם שתמיד היה סקפטי בקשר לנוכחותו של הכור בתוך קהילה שקטה. הקהילה דווקא מחבקת את הכור, ספק העבודה העיקרי לתושבים, אבל כשרעידת אדמה פוקדת את האזור, והצינורות החלודים והישנים של הכור מתפוצצים, האסון מגיע מהר ובצורה קטלנית. האם גיבור הסרט יצליח להציל את האנשים שנלכדו באש? גם אם הסרט הזה יגיע לכאן, נראה לי שאני אדלג עליו. הטריילר לא ממש סקרן אותי.

"פנדורה" מועמד ל-10 פרסים: פרס הסרט, בימוי, שחקנית משנה, שחקן משנה, פרס טכני, תכנון, עיצוב אמנותי, תאורה, צילום, ועריכה.

"חסר רחמים" (The Merciless) – סונג-היון ביון

הסרט הזה הוקרן בפסטיבל קאן האחרון, וכבר נחשף ברמה הבינלאומית, אבל הביקורות שאני קראתי דווקא לא ממש מתלהבות. אמנם, כצפוי, המיומנות הטכנית מרשימה, אבל הביקורות מתלוננות שהסרט קופץ יותר מדי פעמים בזמן, ובכל פעם יש גילוי חדש וטוויסט נוסף, עד שזה הופך למגוחך. "חסר רחמים" הוא דרמת בית סוהר אלימה. אסיר צעיר חדש ופרוע הופך לבן חסותו של הפושע הגדול בכלא. שחרורו של אותו אחד מבוגר מתוכנן לעוד שנתיים, והוא מתכוון לכבוש את ראשות ארגון הפשע עם יציאתו לחופשי, והמגויס החדש יעזור לו בכך. מה שהוא לא יודע הוא שהבחור הצעיר הוא בעצם שוטר במשימה חשאית. "חקירות פנימיות" ההונג-קונגי (שמרטין סקורסזה עשה לו רימייק וזכה עליו באוסקר) פוגש את "נביא" הצרפתי, אבל עם יותר מדי התחכמויות אבל גם עם אקשן חסר רחמים, כצפוי מהקוריאנים. הטריילר נראה לא רע, אבל צריך לקחת את האזהרות בחשבון.

"חסר רחמים" מועמד ל-8 פרסים: פרס הסרט, בימוי, שחקנית משנה, שחקן משנה, שחקן, תאורה, צילום, ועריכה.

"הקטלנית" (The Villainess) – ג'ונג ביונג-גיל

גם הסרט הזה הוקרן בפסטיבל קאן, והביקורת עליו אומרות משהו כמו: הוא גונב יותר מדי ממקורות אחרים, אבל הוא עושה את זה במקצועיות מרשימה. הרפרנס העיקרי כאן הוא "ניקיטה". מתנקשת מאומנת היטב נתפסת בסופו של דבר ע"י השלטונות, ובמקום לאסור אותה, הם מחליטים להתשמש בכשרונותיה יוצאי הדופן. מכיוון שבאותו רגע היא נמצאת בהריון מבן זוגה שנהרג, אין לה כל כך ברירה, והיא מסכימה. אחרי תקופת אימונים היא מקבלת זהות חדשה, דירה חדשה, ואפשרות לגור עם ביתה הקטנה ולחכות להוראות. שכן חדש וחביב מתחיל איתה ומערכת יחסים מתפתחת. היא לא יודעת שגם הוא סוכן חשאי שנשלח לפקח עליה. כשהעניינים מתחממים בגזרה הרומנטית, גם העבר יחזור לחייה. הטריילר מציג הרבה הרבה הרבה אקשן מרשים, והסרט הזה אולי לא מאוד חכם או מקורי, אבל דווקא מסקרן.

"הקטלנית" מועמד ל-5 פרסים: שחקנית, פרס טכני, תאורה, צילום, ועריכה.

עד כאן סקירת הסרטים העיקריים ברשימת המועמדים לפרס האקדמיה הקוריאנית לקולנוע לשנה זו. טקס חלוקת הפרסים יתקיים בשבוע הבא, ב-25 באוקטובר.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s