גלגל ענק: הביקורת

(שם הסרט במקור: Wonder Wheel)

באחת הסצינות בסרט קייט ווינסלט עומדת מול המראה, מתרגלת את מה שהיא הולכת להגיד למציל החתיך. מציגה טיוטות לפני הדבר האמיתי. וזה "גלגל ענק". טיוטה של סרט.

הסרט החדש של וודי אלן. משהו שאפילו המבקרים כבר התעייפו מלחבוט בו. ואם לומר את האמת, הפעם הם די צודקים. "גלגל ענק" הוא סרט מאוד בינוני. אבל הוא לא כזה נורא כמו שעושים ממנו. יש בו הרבה בעיות, אבל הוא דווקא מעניין. נכון שיש בו מיחזור של סרטים אחרים שוודי אלן עשה, ונכון שהרעיון הפסימי של אלן הנוגע לחטא בלי עונש כבר בוצע הרבה יותר טוב בסרטים קודמים שלו, אבל גם כאן יש, בבסיס הסרט, סיפור לא רע. הבעיה היא שהפעם אלן כל כך התרשל בהבאת הסיפור אל המסך שזה מתסכל. שב בבית, לטש את התסריט, תכתוב עוד דראפט או שניים, ואח"כ צא לצלם את הסרט. אבל וודי אלן כבר עובד על אוטומט. וחבל.

עד כמה הסרט הזה עצל? יש שני מאפיונרים שמחפשים את אחת הדמויות, ומופיעים כאן לשני חצאי סצינות. לתפקיד המאפיונרים אלן ליהק שני שחקנים, שניהם מהקאסט הקבוע של סדרת הטלויזיה "הסופראנוס". סדרה על מאפיונרים. השניים האלו עושים את התפקיד הזה מתוך שינה, בלי מאמץ. אבל זה רק סימפטום. לתסריט של אלן כאן אין חוש קצב, או דרך אלגנטית להעביר לצופה את המתרחש. בסצינה הראשונה הרגשתי שחסרה כאן כתיבה הגיונית. הסצינה הרבה יותר מדי ארוכה, כי היא צריכה לספק רקע לצופה, אקספוזיציה, אבל היא מתמשכת הרבה מעבר לכל הגיון, וג'ים בלושי (שמשתדל מאוד, אבל לפעמים לא יכול לתסריט המסכן) מוצא את עצמו אומר הרבה יותר מדי פעמים Oh God, כי כבר נגמרו לו הדרכים להביע את תסכולו בסצינה הארוכה מדי הזו. או בהמשך הסרט, קייט ווינסלט (גם היא משתדלת מאוד, אבל לא תמיד יכולה לנצח) מדברת עם הילד הקטן שלה. "סיפרתי לך איך שיחקתי פעם במחזה?" היא שואלת אותו. "כן, סיפרת לי". אומר הילד. אבל היא מספרת לו בכל זאת. שוב. כי לא לו היא צריכה לספר, אלא לצופים. שיכירו את הרקע. דרך לא מאוד אינטלגנטית ודי מאולצת להעביר מידע. ויש גם עניין עם ילד פירומן. זה מגיע במספר נקודות בסרט, ואני מניח שזה היה צריך להיות סוג של קומיק ריליף, רגעים קלילים ומשעשעים שירווחו את הדרמה, יתנו מנוחה בין שיא דרמטי אחד למשנהו. רק שאין כל כך דרמה, וגם הבדיחה הזו לא ממש ברורה, ולא מצחיקה.

אין לי ממש בעיה עם הקריינות של המציל, רק חבל שג'סטין טימברלייק הוא החולייה החלשה של הסרט הזה, מבחינת משחק. והצילום של הסרט אכן מרהיב בצבעוניות שלו, רק שלויטוריו סטוררו יש גם מוניטין כאחד שדי משתלט על הסרט, כופה את עצמו על הבמאי במקרים מסוימים. זה נכון גם כאן במידה מסוימת, אבל זה יותר בגלל שהתסריט חלש, והרגעים הדרמטיים לא כל כך עובדים, אז הצילום שבא להדגיש רגעים מסוימים חסר את הדחיסות הרגשית שתבטא רגעים דרמטיים, אז מה שנשאר הוא צילום מאוד דרמטי, שלא מביע דרמה.

ועם זאת, כשמגיעים לסוף, והדמות הראשית עושה את הבחירה שלה, זה נעשה באנדרסטייטמנט יפה, והתפיסה הקרה כקרח של וודי אלן את העולם שוב מרשימה מחדש, למרות הבעיות של הסרט הזה. ובסך הכל הסיפור כאן, עם כל הצליעה שלו, זורם בקצב מניח את הדעת, ללא בזבוזי זמן מיותרים, והוא שומר את העניין שלי במתרחש ולא משעמם לשנייה. וג'ונו טמפל, ובכן, היא לא רעה בכלל. אז כן, וודי אלן עשה את הסרט הזה בעבר כמה פעמים, והרבה יותר טוב, ועדיין גם "גלגל ענק" הוא לא סרט כל כך גרוע. רחוק מאוד משיאי וודי אלן מהעבר, אבל עדיין עדיף על כמה סרטי הוליווד-ג'אנק לא מעטים שיש בסביבה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s