פצצה, סיפורה של הדי לאמאר: הביקורת

(שם הסרט במקור: Bombshell, The Hedy Lamarr story)

היוזמה המבורכת של דוקאביב לפרוש הקרנות של סרטים דוקומנטרים בולטים לרוחב השנה נמשכת, והפעם עם סרט מעניין, מחכים, עם משהו להגיד, אבל גם סרט שעם עוד קצת עבודה בחדר העריכה היה יכול להיות הרבה יותר סוחף ומרגש.

את השם הדי לאמאר שמעתי פה ושם, אבל לא ממש ידעתי מי זאת. לא ראיתי סרטים בהשתתפותה, ולא הכרתי את מקומה בקאנון ההוליוודי הקלאסי. הסרט על חייה בשבילי הוא קודם כל השלמת שיעור מאלף על חייה של כוכבת הוליוודית  בתקופה אחרת, שונה, תקופה שעברה ואיננה. או אולי זה לא כך.

יוצרי הסרט הזה החליטו על נקודת מבט מאוד ממוקדת בסיפור חייה של לאמאר – מלחמתה האינסופית של האייקון ההוליוודי הזה על זכויותיה כאשה. היא היתה אולי האשה היפה ביותר בעולם לתקופת זמן מסוימת, אבל כך גם הסתכלו עליה בכל העולם – כעל אשה יפה. טפשה, בלי הרבה שכל. התפקידים שהיא לוהקה אליהם היו תפקידים שבמהותם היו תפקידים של אשה יפה, והיחס שהיא קיבלה כשניסתה ליזום פעולות מעבר ליכולותיה הפיסיות (היא היתה גם ממציאה של פטנטים, מסתבר) – היחס היה מזלזל במקרה הטוב, וסתם אכזריות על גבול הפושעת במקרה הפחות טוב.

דרך הפריזמה הזאת מסופר סיפור חייה של הדי לאמאר. דרך עבודת ארכיון מקיפה (כמצופה מסרט דוקומנטרי אמריקאי שעשוי טוב), שימוש נרחב בראיונות עם שחקנים שהעריצו אותה, מכרים, בני משפחה, עיתונאים שראיינו אותה, וקלטת אחת של ראיון אבוד שהתגלה – הכל ערוך כאן במקצועיות שוטפת ובקצב טוב כדי לייצר נראטיב של אשה שניסתה לחצוב לעצמה את חייה בתקופה שאשה לא באמת היתה יכולה להחליט על גורלה. כמובן שהשאלה העולה היא האם היום גורלה היה שונה. התשובה לא כל כך ברורה, והיא נשארת באויר לכל אורך הצפיה.

חבל שעבודת העריכה, שאכן יוצרת עניין ורצה מאירוע לאירוע בחיי הגיבורה שלנו, העריכה הזו לא מתעכבת על אירועים ורגעים שהיו יכולים ליצור גם אפקט רגשי משמעותי מעבר לעניין המיידי בהדי לאמאר. יש רגע שבו אנו למדים על סרט שבו השתתפה שהיה הצלחה גדולה. "היתה זו הצלחה גדולה" אומר המספר. ואז הוא עובר הלאה. אין לי כמעט רגע להתענג על ההצלחה, לחוות את הסיפוק של הדי לאמאר על האהבה הגדולה שקיבלה מהקהל. כי מיד עובר הסרט לספר על הכשלון שבא אחריו. היו להדי לאמאר כמה וכמה נסיונות כואבים בתחום הרומנטי. באחד מבעליה היא היתה ממש מאוהבת, והוא שבר את ליבה. וזה עובר בחטף, מוזכר לרגע בסרט, ומיד מוזז הצידה, כדי לפנות מקום להמשך הסיפור. בתחילת הדרך היא השתתפה בסרט נועז, שכמעט סימן אותה ככוכבת מינית, ואז היא החליטה לנסות להיות שחקנית רצינית בתיאטרון. והצליחה, עם הצגה על חיי מלכה באוסטריה. אבל גם כאן, המעברים מכשלונות להצלחות וחזרה מהירים מדי, חלקלקים מדי, כאילו רוצים להספיק את כל חייה של לאמאר, ולא מתעכבים מספיק על חיי הרגש שלה.

וגם: ההמצאות של לאמאר, הרצון שלה לעשות משהו מעבר לקריירה הקולנועית שלה – כאן דווקא יש התעכבות על פרטי ההמצאות שלה, ועל אחת מיוחדת הקשורה לגלי רדיו מופרדים. או משהו כזה. דיאגרמות והדגמות ויזואליות אחרות נפרשות על המסך (וחוזרות על עצמן בשלב מסוים), אבל עדיין לא ממש הבנתי במה מדובר. יש התעכבות לא ממש מובנת על עניינים טכניים, ופחות על עניינים אנושיים, של הלב. הרי מה שחשוב הוא שלאמאר לא קיבלה יחס רציני למרות שמסתבר שהמצאותיה תרמו לאנושות רבות (כולל לאינטרנט שנולד הרבה שנים לאחר שהמציאה את הדבר הזה על גלים נפרדים). היא היתה אשה יפה ומוכשרת, אבל העולם שמסביבה התייחס אליה כאל אשה יפה. וזהו. המוכשרת (בכל מיני תחומים) נזרק הצידה כלא ממש חשוב. זאת היתה הטרגדיה המתמשכת של לאמאר, שבגלל עריכה מהירה אכן מצטברת ככל שחייה נמשכו, אבל בגלל אותה עריכה, חסר לי מימד רגשי משמעותי בסרט הזה.

ועדיין, זה שיעור מאלף על חיי אייקון הוליוודי מתור הזהב ההוליוודי, ועל חיי אשה בימים ההם (ואולי גם בזמן הזה). יש עוד כמה הקרנות של הסרט הזה במהלך החודש. אפשר לראות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מחשבה אחת על “פצצה, סיפורה של הדי לאמאר: הביקורת

  1. אז ככה: הדי לאמר הייתה יפהפייה חכמה ומוכשרת שבכל סרטיה – והיו לה המון – הופיעו איתה השחקנים הכי מבוקשים בהוליווד מה שנקרא LEADING MEN, והרשימה ארוכה: קלארק גייבל , בוב הופ , ויליאם פואל , ספנסר טרייסי , רוברט יאנג , רוברט טיילור , ג'יימס סטיוארט , צ'רלס בוייר הצרפתי , ג'ורג' סנדרס ואחרון חביב ויקטור מצ'ור ששיחק את שמשון בסרט הכי מצליח שלה 'שמשון ודלילה' מ -1949. הדי נולדה ב – 1913 (כמו אמי ז"ל שהעריצה אותה) ונפטרה בשנת 2000. זהו. עכשיו הסקירה מושלמת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s