הלומים: הביקורת

טוב, זה סרט מכובד. וזהו.

אני חושב שהבעיה של הסרט הזה מקורה בכותרות הסיום. שם מתגלה ש"הלומים" הוא בעצם סרט תעמולה. סרט שבכוונתו להעלות מודעות ציבורית לתופעת הלומי הקרב בישראל ובעולם. אז במאי הסרט כנראה יצא מתוך הרצון הזה, ושרבט סיפור מסוים על הלום קרב שכזה. וכך יוצא שחווית הצפיה שלי מגיעה מהכללי אל הפרטי (כלומר: מהנושא הגדול אל הסיפור של גיבור הסרט) במקום מהפרטי אל הכללי (כלומר: הבנת מה שעובר על גיבור הסרט משליכה על כל שאר האנשים שעוברים דברים דומים).

כי גיבור הסרט הוא הלום קרב. זה מה שאני יודע עליו. אני לא ממש מבין מה עובר עליו. התסריט של "הלומים" לא יורד לפרטים. הסצינה הראשונה בסרט, היא סצינת הלחימה, אין בה מספיק פרטים. אני לא ממש מבין מה בדיוק מפריע לו. מה היה בו, באותו קרב, שהלם בו כל כך. כי הסצינה עוצרת בדיוק במקום שבו הוא מקבל הלם, ואני לא מקבל הסבר, רגשי או אחר, למה בדיוק הולם בו. מה בדיוק יחזור אח"כ לרדוף אחריו. מה הספיציפיות של הדמות הזו (אני אמנם לא מומחה, אבל להבנתי הלומי קרב לרוב אמנם סובלים מסימפטומים דומים, אבל כל אחד חווה את המחלה הזו בצורה אינדיבידואלית קצת שונה, המבוססת על חוויותיו המדויקות מהמלחמה. אין את זה ב"הלומים").

אז מה שיוצא מזה הוא שעמוס תמם נפל כאן קורבן לכתיבת דמות בעייתית. הוא אמור להסתגר בתוך עצמו. אז הוא מעשן. כל הזמן הוא מעשן. סיגריה אחרי סיגריה. שותק ומעשן. למרות נסיונו הכן של תמם לפענח את הדמות הזו, התפקיד שלו בלתי אפשרי מהבחינה הזו. הוא עושה כמיטב יכולתו, והסרט גם מנסה לתאר איזושהי התדרדרות הדרגתית במצבו, אבל מבחינתו של התסריט, אין שם את הכלים שיסחפו אותי דרמטית. בעצם, יש שם כלי אחד. פצצת זמן מתקתקת שנקראת מלחמת יום כיפור. הסרט מכוון לקראת יום כיפור 1973, ולפריצת המלחמה ההיא כסוג של אסון מתקרב ובלתי נמנע, לא רק למדינה, אלא גם, ובעיקר, לדמות הראשית, כבר פגועה מאוד ממלחמה אחת. אבל הסרט לא ממש בונה קו דרמטי מאיים לקראת המלחמה הזו, והוא לא באמת משתמש באלמנט הזה כדי להגביר את החרדה שלי כלפי מצבה של הדמות הראשית.

מה גם שבמאי "הלומים" מאוד נזהר, והוא לכאורה נוקט בשיטה לא סנסציונית, כזו שתדבר על הנושא בצורה מכובדת, ולא תצרח אותו. אבל גם כאן הבמאי מאבד אותי, כי הוא מדבר על הנושא הגדול, ולא על הפרט שסובל אותו. וכך סצינת נסיון התאבדות, למשל, מצולמת כך שלא נראה בעצם מה קורה; או סצינה המתארת את התסכול המיני של בת זוגתו של הגיבור, גם היא מצולמת מהחדר השני, מהמסדרון, מרחוק. וכך נמנע ממני קשר ישיר עם הדמויות ועם מה שעובר עליהן.

אבל לא הכל רע בסרט. למעשה יש לא מעט דברים להעריך כאן. הצילום, למשל, בתנועה איטית שקובעת טון מרשים, שקט. ובעיקר, השחקנית שמשחקת את בת הזוג. אדווה בולה קוראים לה.לפני כמעט עשור צפיתי בסדרת טלויזיה שנקראה "מגדלים באויר". ניר ברגמן אף פעם לא מפספס, והוא במאי נפלא בעיניי, אבל הסדרה הזו היא בעיניי הדבר הכי פחות טוב שהוא עשה. ועדיין, גם בין שחקנים ושחקניות ידועים ואהובים (טלי שרון, נועה ברקאי, עירית גדרון) בלטה אחת אלמונית. מי זאת אדווה בולה, שאלתי את עצמי. והנה, אחרי כמעט עשור, באה בולה לכאן, ל"הלומים", ומגשימה את ההבטחה שראיתי בה בסדרה ההיא. כל מה שחסר בתסריט, כל הספיציפיקציה שנעלמה ואיננה מחיי הדמויות כאן, בולה מוצאת ומביאה אל המסך. החיים בצל הצל הזה שפעם היה הגבר שהיא אוהבת, הצורך ללכת קדימה, לגדל ילד בנסיבות לא קלות, ולחיות את האהבה האבודה שהיא כל כך רוצה שתחזור – הכל נמצא באינטלגנציה הרגשית העמוקה של בולה. הרגעים הכי מרגשים של הסרט מגיעים דווקא מהצלע הנשית של הסרט. והבמאי הפעם נותן לה את המרחב. למשל, בסצינה יפהפיה מול ועדה צבאית, בולה בעצם משחקת לבד, כמו על במה בתיאטרון, בסוג של מונולוג קורע לב. או באותו רגע של תסכול מיני – המצלמה אמנם רחוקה, אבל בולה מצליחה, כנגד הבימוי, לתת לי להרגיש את הכאב הגדול שלה. וכמובן, הסוף הבלתי אפשרי מבחינתה – מלחמת יום כיפור מגיעה והלום הקרב נקרא שוב לקרב – והיא, איפה היא? רגע רגשי עצום של שחקנית נהדרת.

חבל שהסרט כולו לא עומד בסטנדרטים של בולה. סרט מכובד, אבל כזה שלא מצליח להכניס אותי אל מתחת לעור של הדמות המרכזית בו, לא מצליח לגדום לי להבין את ההלם שההלום סובל ממנו, ולכן הסרט מפספס אותי, וגם עושה שירות לא מספיק טוב למטרה לשמה הוא נעשה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s