אובמה השנה האחרונה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Obama The Final Year)

הפרויקט המבורך של דוקאביב ממשיך להביא סרטים דוקומנטרים לצפיה סינמטקית במהלך כל השנה, אבל הפעם הוא מביא סרט ממש מעצבן.

היה כאן פוטנציאל עצום. אפשרות לראות איך זה עובד באמת. להיכנס אל תוך האגף המערבי של הבית הלבן, לראות את הדמוקרטיה הגדולה בעולם בפעולה, לנסות להבין איך המכונה הגדולה הזאת פועלת מבפנים, ולא דרך שחקנים והעמדות מבוימות, כמו בסדרה "הבית הלבן", אלא עם האנשים האמיתיים, עם הנשיא עצמו, ועם צוות עובדיו בכבודם ובעצמם. היה כאן חומר עצום לסרט מרתק. אז היה. הבמאי של הסרט הזה לא עשה כאן סרט. "אובמה השנה האחרונה" דומה יותר לתכנית ריאליטי. וכידוע, שום דבר בתכנית ריאליטי לא ריאלי.

המטרה המוצהרת של "אובמה השנה האחרונה" היא לנסות להתחקות אחרי השנה האחרונה של ברק אובמה כנשיא, לנסות לראות אם הוא יכול להשאיר חותם בל ימחה, כזה שגם אם יבוא נשיא אחר אחריו, שונה מאוד ממנו,  גם אז הוא לא יוכל למחוק את הישגיו. אז הבמאי צילם במשך שנה את מה שקורה בבית הלבן. אבל שום דבר מזה כמעט לא נמצא בסרט. אני מניח שאתם מכירים את הרגעים האלו בתכניות הריאליטי השונות שבהן במקום לראות את מה שקורה, אנחנו בעצם רואים את הדמות יושבת מול מצלמה, מדברת על מה שהיה, על מה שהיא הרגישה באותו רגע, על מה שהיא חשבה, בלה בלה בלה…אז ככה נראה הסרט הזה. במקום ללוות אותנו אל תוך האירועים, אני רק שומע אינספור פרשנויות על מה שהיה, מבלי בעצם לחוות את האירועים.

הרי כבר בתחילת הסרט, אומר היועץ הראשי למצלמה שמה שהדהים אותו יותר מכל הוא עד כמה המקום הזה, המשרדים באגף המערבי של הבית הלבן, עד כמה המקום הזה קטן. אז במקום לקחת אותי לסיור במקום הזה, במקום באמת להראות לי עד כמה המקום הזה קטן, הסרט אומר את זה, וממשיך הלאה. "אובמה השנה האחרונה" הוא בעצם וידאו-קליפ מעייף של שעה וחצי, סדרה בלתי נגמרת של סאונד-בייטס שלא יוצרת שום נראטיב קוהרנטי אחד.

כי כשאתה מגיע לחדר העריכה, יאמר לך כל דוקומנטריסט, עם אינספור שעות של חומר גלם, אתה צריך להחליט על הקו שינחה אותך ביצירת הסרט. שמעתי לא פעם מקולנוענים שסרט דוקומנטרי נוצר בעצם בחדר העריכה. מה שהיה צריך לקרות כאן הוא מיפוי החומר, ויתור על הרבה דברים, ונסיון להתמקד בשניים-שלושה סיפורים, שימוש בצילומים מאותם אירועים, ראיונות שיספרו לנו מה קרה, הצלבות, אולי אפילו שחזורים (עם שחקנים ו/או באנימציה). הסרט הזה לא עושה דבר מזה. הוא פשוט עובר מדבר לדבר לדבר ללא התעכבות על אף רגע. והוא לא באמת מראה את ה"דבר", אלא מעיר עליו בדיעבד, או מספר לנו את נקודת המבט של המשתתף/פת, אבל מבלי לערב אותי רגשית (ריאליטי, כבר אמרתי).

היחידה שמצליחה, למרות קונספט העריכה המעצבן של הסרט הזה, היחידה שמצליחה לעניין אותי בכל הסרט הזה, היא סמנתה פאואר. היא היחידה שמצליחה לעבור מסך כאשה שנמצאת במשחק הזה שנקרא פוליטיקה מתוך סיבה מוסרית-מצפונית. היא פוליטיקאית, אבל היא גם אמא, אדם שיודע שכל מה שהיא וחבריה למקצוע עושים משפיע על אינספור אנשים בעולם, והיא נוסעת לפגוש אותם. וברגעים המעטים שהסרט לא רץ מאירוע לאירוע במעין ריצת אמוק, ברגעים המאוד מעטים שהוא נשאר עם פאואר הנפגשת עם אותם מוכי גורל באפריקה, אלו הרגעים היחידים בסרט שיש להם ערך, כי אלו הרגעים שבהם אני רואה את הפוליטיקאית שממש מבינה את ההשפעה שיש לה (או אין לה) על חיי אנשים בכל העולם, והתהיה שלה האם יש לעבודה הזאת שלה בכלל תכלית.

אבל הרגעים הבודדים האלו נקברים תחת עבודת עריכה קקופנונית, אינספור סאונדבייטס שמספרים על האירועים במקום לערב אותי בהם, בליל של אירועים שמבלבל, לא נותן לי להיכנס אל תוך נשמתם של המחוקקים, האנשים שנמצאים שם מתוך אידאל – אני לא באמת נמצא איתם שם, אלא נגרר דרך אינספור אירועים לא ממוקדים אל תוך בלגן שלא באמת מצטבר לכדי סרט מובן.

פספוס של סרט. היתה יכולה להיות כאן תעודה מרתקת של דמוקרטיה בפעולה. יש כאן בלגן עצום, שלא יוצר שום אפקט. חבל על הפרויקט המבורך הזה של דוקאביב, שמביא לכאן סרטים דוקומנטרים מרחבי העולם לא רק במסגרת הפסטיבל באביב, כי הסרט הספיציפי הזה הוא סרט מיותר. אולי בחודש הבא. אומרים ש"ג'יין" הוא סרט משובח (ומועמד מרכזי לזכיה באוסקר השנה).

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s