הריבוע: הביקורת

(שם הסרט במקור: The Square)

"הריבוע" הוא סרט שמגיע עם ייחוס אליטיסטי: זוכה פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, אולי הפרס השני בחשיבותו בעולם הקולנוע (אחרי האוסקר), ביקורות מצוינות, מועמדות לאוסקר, ובמאי מוערך. אמור להיות סרט מצוין. העניין הוא שגם סרטו הקודם של אותו במאי בא עם הערכה גדולה מאוד, אבל אני די התאכזבתי מ"כח עליון". אז באתי ל"ריבוע" בציפיה, אבל גם בחשש. אז ככה: החדשות הטובות הן ש"הריבוע" הרבה יותר טוב לטעמי מ"כח עליון". החדשות הפחות טובות הן שהוא גם לא כזה גאוני.

להבנתי, "הריבוע" בא לדבר על השילוב של הגבוה והנמוך בחיינו. על האליטיזם ועל הפשוט. על הנשגב ועל הארצי. אני רק לא ממש בטוח מה הסרט רוצה לומר בדיוק. כי אפילו כשמגיעה סצינה של מסיבת עיתונאים לקראת סוף הסרט, סצינה שאמורה להסביר את הסרט הזה במילים, גם אז הסצינה הזו מסתבכת בתוך עצמה. מסיבת העיתונאים הזו באה להתנצל על סרטון ויראלי נועז. ואז, באמצע מסיבת העיתונאים הזו, פתאום מתחילים להרהר אולי לא צריך להתנצל בעצם. אולי חופש הביטוי דווקא מאפשר לנו לומר דברים קיצוניים, שיכולים להעליב אנשים לפעמים. אולי זה מותר. אולי אמנות צריכה דווקא לאתגר, ולא להתנצל. אז להתנצל, או לא?

נראה לי שזאת הבעיה שלי עם כל הסרט. "הריבוע" הוא סרט שהולך עד הקצה. אבל בעצם, לא כל כך. הסצינה הכי בולטת באספקט הזה היא הסצינה (שחלק קטן ממנה ניתן לראות גם בטריילר) שבה איש משחק אורנג-אוטנג בהתכנסות יוקרתית מאוד לארוחת ערב במוזיאון. הסצינה הלא קצרה הזו מתחילה כשעשוע חביב, ממשיכה כקצת יותר רצינית, ומגיעה עד טירוף אלים ופסיכי במיוחד. ודווקא כשמתחיל להיות מעניין באמת – דווקא אז העריכה חותכת, עוברת לסצינה הבאה. זאת הדוגמא היציגה ביותר ב"ריבוע", אבל זאת אסטרטגיית הבימוי של רובן אוסטלונד במהלך כל הסרט – לפני שהסצינה מגיעה למימוש הקיצוני האמיתי שלה, הסרט עובר הלאה, לסצינה הבאה. כאילו רוצה לדבר בזכות חופש הביטוי, חופש הבחירה להתפרע, אבל לא באמת.

מה גם שהסיפור שבמרכז הסרט סובל מחוסר הידוק. הסרט ארוך מדי, ויש לו כמעט מבנה אפיזודיאלי. עריכה מהודקת יותר היתה מערבת אותי רגשית יותר, הופכת אותי לשותף לבחירות המוסריות של גיבור הסרט, להתלבטויות שלו, של הבמאי. במקום זאת נדמה שמשהו בעריכה לאה מדי, חותך לפני הזמן דווקא כשנהיה מעניין, ומצד שני, פורש את הסצינות לרוחב, מפזר את הסצינות במרחק רב מדי ביניהן. יש לא מעט סצינות מוצלחות בסרט הזה, אבל אולי העורך היה צריך להיפטר מחלק מהן כדי להתרכז בסיפור המרכזי. סצינה אחת, למשל, ארוכה ומצחיקה מאוד, שלצורך העניין נקרא לה "סצינת הטורט", מדגימה באופן הכי פשוט את השילוב בין הגבוה והנמוך, אבל אם אני הייתי עורך את הסרט, הייתי מעיף את הסצינה הנהדרת הזאת אל תוספות ה-DVD, כי עצם קיומה של הסצינה זאת בסרט יוצר מרווחים גדולים מדי בין הסצינות של מנהל המוזיאון, שהוא הדמות הראשית כאן. שלא לדבר על הסצינות הארוכות מדי והלא באמת מעניינות של צוות הניהול במוזיאון הדנות באסטרטגיית הפרסום. הן באמת היו צריכות לעוף מהסרט (או לחלופין להתקצר מאוד).

אבל צריך גם לומר שהצילום מרהיב ונוצץ, וההומור של רובן אוסטלונד אפקטיבי, ולרגעים לא מעטים ממש מצחיק בקול רם. ויש ל"ריבוע" אפקט מתמשך שנשאר איתי גם כשיצאתי מהאולם. אפקט של "אני עדיין צריך לחשוב על זה. לעכל את זה". יש ב"ריבוע" אינספור רמזים לגבוה ולנמוך (למשל: קבצנים. המון קבצנים. יותר מדי קבצנים. ומולם מוזיאון), ליחסים בין גברים ונשים, בין מעמדות. "הריבוע" הוא מצד אחד סרט עם הרבה מה לומר, ועם הרבה כשרון באיך לומר את זה, ומצד שני, הוא אומר יותר מדי, הרבה מדי, מפוזר מדי, ולא באמת נחרץ או החלטי במה שהוא אומר. סרט מעניין, לרגעים ממש מצוין, ולרגעים אחרים נסחב ואפילו מאכזב, כי הרגעים המצוינים שיש בו לא באמת באים לידי מימוש מספיק.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “הריבוע: הביקורת

  1. The Hebrew name has lost the double meaning the English name has. And the film plays on both meanings

    The Gorilla scene doesn't end suddenly, it ends when all the respectful people are loosing their patient and attacking the actor, pretending to be a Gorilla, and by this becoming animals themselves, which is part what he wants to say in the film

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s