120 פעימות בדקה: הביקורת

(שם הסרט במקור: Cent Vingt Battements par Minute)

הביטו בסצינה הראשונה של הסרט. יש בה את רוב ה-DNA של היצירה הזו. ויש בה כמעט את כל מה שטוב ולא טוב בסרט הזה. כי הנה, יש כאן סרט על המסירות הגדולה למלחמה על מציאת תרופה לאיידס. על החשיבות של העלאת המודעות למחלות מין בכלל, ולאיידס באופן פרטני. על הצורך הנואש למצוא תרופה לאיידס, ועל צורך להזיז הצידה כל שיקול פוליטי או כלכלי, ולרפא את כל אלו שכבר נדבקו או חלו. הכל כאן, בסצינה הראשונה, במסירות למטרה, במחשבה אמנותית עמוקה. במחשבה. "120 פעימות בדקה" הוא סרט חושב, וזאת הבעיה שלי איתו.

כי מצד אחד, הסרט הזה לוקח את הזמן להכיר לנו כמה דמויות בקבוצת המחאה Act Up. סיפור אהבה יפהפה נרקם כאן בין שניים מהחברים. סצינת הסקס ההומוסקסואלי כאן היא אולי מהיפות שראיתי בקולנוע – גם מלאת תשוקה, אבל גם אוהבת אדם. יש כאן גם ביטוי של אהבת הגוף של האהוב, וגם שיחות בין אנשים המכירים יותר לעומק את האהוב. וכך גם בהמשך: אהבה המתפתחת בין שני אנשים, מעמיקה את ההיכרות ביניהם, ובין הקהל (אני) לבין שניהם. ואז מגיע החלק השני של הסרט, והוא לא עובד. כי כבר באותה סצינה ראשונה מסביר אחד המנהיגים של Act Up את כללי ההתנהגות: יש לדבר רק עם קבלת הרשות, לא מוחאים כפיים, אלא נוקשים באצבעות, ועוד כהנה וכהנה כללי נימוס. וזאת הבעיה המרכזית שלי עם הסרט: הוא מנומס מדי. הרי את כל האהבה היפה הזאת היה צריך להביא לקבוצת המחאה הזאת, ואז לפוצץ אותה באנרגיה של כאב אמיתי על מצב חולי האיידס והנדבקים. אבל הסרט הזה מרוסן מדי. כולם מנהלים דיונים מפורטים מדי על מולקולות ודרכי טיפול, אבל פעולות מחאה, מעצם הגדרתן, הן פעולות של רגש מתפרץ. והכל הרי מוכן לסצינות שבהן האוהבים אכן יביעו את אהבתם לא רק במיטה ובשיחות אינטימיות, אלא גם בפעולה סוחפת למען אותו אהוב ולמען חבריהם. והפעולה הסוחפת הזו מסרבת להגיע.

כי אפילו פעולות המחאה שכן מוצגות כאן בסרט מאורגנות מדי. כאילו הבמאי מפחד שנראה את קבוצת Act Up עוברת על החוק, כאילו שזה ישנה את נקודת המבט החיובית שלנו, הצופים, על חברי הקבוצה הזו. אבל זו מחאה תרבותית מדי. מחאה שמסרבת להתנהג כמו מחאה אמיתית. מחאה שמגיעה מהקרביים לא אמורה להיראות כל כך שקטה, כל כך מאורגנת. "120 פעימות בדקה" הוא סרט שמסרב להתפרע דווקא כשצריך. דווקא כשכל כך נחוץ להביע את הכאב הכל כך גדול על מצב האהוב, דווקא אז הסרט הזה מסודר ומאורגן ודוחס את כל הרגשות הסוערים לתוך משמעת שהורגת את הרגש.

ואז הבמאי מוסיף במקום זה מבע קולנועי שמצד אחד מרשים ולא קונבצניונלי, אבל ככל שהסרט מתמשך, המבע הקולנועי הזה מתחיל לחזור על עצמו ולהעיק. כי הנה, כבר בסצינה הראשונה, אנו צופים בניתוח של אירוע מסוים מכמה נקודות מבט. חשבתי: זה אולי לא מקורי, אבל יש כאן חשיבה קולנועית של במאי שלאו דווקא ילך ישר עם הצפוי. אבל בשלב מסוים הקולנועיות של הבמאי מתחילה להעיק. כי קטעי הדיסקוטק שבסרט הופכים כמעט קלישאתיים. הם מהווים קטעי מעבר, אבל הפוקוס הוא על האוויר, על חלקיקי האוויר שבין האנשים, והסרט הופך לרגעים לוידאו קליפ, ושוכח מהאנשים. כאילו רוצה להיות אתנחתה מהשיאים הרגשיים, אבל כמו שהסברתי, לא חוויתי את אותם שיאים, אז הסיקוונסים האלו רק מאריכים את הסרט ללא צורך.

ואז מגיע החלק האחרון של הסרט, והוא כבר סתם מעיק. המעקב אחרי הגסיסה האיטית בצורה פרטנית כל כך מהווה מצד אחד דרך לעקוב אחרי סיפור האהבה היפה הזה לעומק, ומצד שני, בגלל החוסר בצעקה הכל כך נחוצה בסרט הזה, אין כאן את שיווי המשקל הרגשי, והסרט הזה הופך למבחן לסבלנות שלי.

אני מבין את האהבה הגדולה שהסרט הזה קיבל, ואת כל הפרסים שבחיקו. זה סרט חשוב על פרק קריטי בהסטוריה הקרובה שלנו, אבל הרגש כאן כל כך מבוית עד שאני הרגשתי קצת מרוחק, למרות המעלות הלא מעטות שיש בסרט הזה.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “120 פעימות בדקה: הביקורת

  1. I am sorry but you missed the point here. The director was part of ACTUP Pais in these years and while the film is not an autobiography it has elements of it. This is how ACT UP Paris worked

    The dance scenes are showing that there is similarities between dancing to a beat and having sex. And the death scene just broke my heart

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s