הרוכב: הביקורת

(שם הסרט במקור: The Rider)

פסטיבל דוקאביב קצת עיכב אותי, אבל הגעתי אל הסרט הזה בסופו של דבר. העיכוב גרם לי להיות מודע לכמה דברים בקשר ל"רוכב", עוד לפני שצפיתי בו: ידעתי שלבמאית קוראים קלואי ז'או, שהתגלתה לפני כמה שנים בסרט שנקרא "שירים שלמדתי מאחי"; ידעתי שלסרט ההוא היו ביקורות יוצאות דופן, ואני ראיתי אותו עוד אז כשהוא הוקרן בישראל במסגרת איזשהו פסטיבל וחשבתי שהוא מעניין, אבל לא נסחפתי עם ההתלהבות הביקורתית העולמית; ידעתי גם שקלואי ז'או עשתה את הסרט השני הזה שלה עם אנשים שהם לא שחקנים, ושבעצם בסרט הם 'משחקים' את עצמם בסוג של שחזור לדברים שקרו להם באמת; ידעתי שגם לסרט הזה יש ביקורות טובות; וידעתי גם שהסרט הזה הוא מסוג הסרטים ש'לא קורה בהם כלום'.

אז הציפיות שלי לא היו גבוהות. וכך גם התוצאה הסופית. כי גם אני מסכים שיש כאן כמה רגעים יפהפיים ומאוד מרגשים. אבל יש כאן גם סרט מאוד לא אחיד, עם דברים יפים, ודברים מביכים.

הקולנוע התחיל עם סוס.

זה, פחות או יותר, הדבר הראשון שלומדים בלימודי קולנוע (הסיפור של אדוארד מייברידג'). וזה הדבר הראשון שרואים בסרט הזה, ב"רוכב". סוס. קלואי ז'או היא קולנוענית אינטלגנטית שיודעת את זה, והיא יוצרת סרט שהדבר הכי יפה בו, הכי מרגש, הכי מפעים, הוא סוס. צילום של סוס. במהלך הסרט המצלמה יודעת לתפוס בעדשה שלה את עיניהם של הסוסים, את יופיים, את תנועתם האצילית. למעשה, בגלל שהסרט כולו לא מאוכלס בשחקנים, היה נדמה לי שהסוס פוזל למצלמה בכוונה, כאילו בסוג של טעות, כי מדובר בסרט עלילתי, שבו השחקן לא אמור להסתכל למצלמה. כאילו גם הסוס הוא נון-אקטור, כמו כל בני האדם המאכלסים את הסרט הזה. "הרוכב", בחלקיו היפים ביותר, מתרכז בסוסים. בשגרת חייהם של בוקרים. בטיפול בסוסים. באימון סוסים. באילוף סוסים. אלו הן הסצינות הכי יפות בסרט, סצינות שמראות אנשים מקצוענים בפעולה, ואת המקום הזה שבו מתרחש הסרט במלוא תפארתו, על הנופים המשכרים, ועל הסוסים והאנשים שמטפלים בהם. קולנוע שמוצא את היופי האמנותי דווקא בטבע של המקום, של האנשים, ושל הסוסים. כך יוצא שסצינות הפרידה מהסוסים הן הכי מרגשות ויפות בסרט הזה, כמו גם כל הרגעים של אינטראקציה בין אנשים לסוסים שיש כאן.

ואז מצטרף לסרט הזה גם תסריט. ובכל מקום שבו יש נסיון לספר סיפור, הסרט הזה נופל. אין בסרט הזה שחקנים, אלא אנשים שמנסים לשחזר את חייהם האמיתיים, והם לא באמת יודעים לעשות את זה. הם לא שחקנים. יש סיבה למה משחק הוא אמנות, ולמה לא כל אחד יכול לעשות את זה. כבר ראיתי סרטים עם נון-אקטורס, או עם אנשים רגילים שמנסים לשחזר אירועים שקרו להם באמת בסרט מבוים. כמעט אף פעם לא ראיתי סרט שבאמת הצליח להוציא מסיטואציה כזו סרט מעולה. מזכרוני הצלחתי לגרד סרט סיני נשכח שכן הצליח, סרט שנקרא "להיגמל", ובו שחקן קולנוע סיני משחזר את התדרדרותו לסמים, ואת עזרתם של הוריו ואחותו בגמילה. את משפחתו בסרט גילמה משפחתו האמיתית של השחקן, וגם השחקן גילם את עצמו כמובן, והסרט גם גלש לנסיונות תיאטרלים בסגנון "סוד הקסם הבורגני" של בונואל, ולכן גם הוא הצליח לשלב את המרכיבים השונים של המציאות בצורה מוצלחת כל כך. יש גם את "העודף בשבילך" החביב שמוקרן כרגע בארץ, ובו מדובר אמנם באנשים אוטיסטים, ואולי המגבלה הזו היתה דווקא יתרון ליוצרת הסרט, בגלל שאולי המגבלה ההתנהגותית הזו מחקה את המודעות של האנשים למצלמה שבחדר. יש גם בחורה מוגבלת ב"רוכב", וחוסר המודעות שלה למצלמה או בכלל הופך את הרגעים שלה לחביבים, אבל היא דמות משנית בסרט (אחותו של הגיבור). שאר האנשים שבמרכז "הרוכב" – נדמה לי שהם כל הזמן מודעים למצלמה שמצלמת אותם, והם מנסים לשחק סצינות מתוסרטות, סוג של עיבוד למקרים אמיתיים שקרו להם בחיים. וזה יוצא מביך ולא נעים לצפייה. ויש גם נקודה בסרט שזה הופך לדוחה, וזו הנקודה שבה הבמאית מנסה ללחוץ בכוח על שקית הדמעות, עם הנכות של החבר של גיבור הסרט. אין אף רגע מתוסרט בסרט שבו הרגשתי אמת מוצגת מולי, אלא סוג של חיקוי לא אמין של רגע שקרה באמת. באופן פרדוקסלי, צריך להיות שחקן טוב כדי לשחק רגע של אמת. ואת זה אין ב"רוכב".

בקיצור נמרץ, אפשר לומר שכל עוד הסרט הזה מתרכז בטבע, בסוסים, בשגרת החיים של קאובויז אמריקאים בדרום דקוטה – הסרט הזה ממריא לגבהים מרגשים ויפהפיים, כי הוא פשוט נותן לטבע להיות, ולאנשים להתנהג בטבעיות במקומם הטבעי. כש"הרוכב" מנסה לכפות על הצופה ועל הדמויות תסריט מאולץ – הוא כושל ואף גורם לי להתכווץ בכסא באי נוחות.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s