פסטיבל ירושלים 2018: יומני אוסלו

בסוף כל משפט שאתם אומרים בעברית יושב ערבי עם נרגילה; אפילו אם זה מתחיל בסיביר, או בהוליווד עם הבה נגילה (מאיר אריאל)

סרטים פוליטיים. עדיין מותר לעשות אותם. בינתיים. ומרתק לצפות בהם. לפעמים. ומור לושי ובן זוגה ליצירה (ולחיים) דניאל סיוון יוצרים קולנוע פוליטי. מהצד השמאלי של המפה. בלי להתנצל, בלי להתחבא, ובכשרון גדול. סרטם הקודם, "שיח לוחמים", היה יצירה מטלטלת, פוקחת עיניים, מדהימה למדי. סרטם החדש, הוא, ובכן, מעניין ומרתק, וכמו סרטם הקודם, גם זה החדש מספר את הסיפור שעדיין לא סופר על אחורי הקלעים של הסכסוך הישראלי פלסטיני, אבל צריך גם להודות שמבחינה קולנועית נטו, "יומני אוסלו" נחות משמעותית מהסרט המצוין הקודם של הזוג הזה.

כי צריך להבין: פוליטיקה זה לא רק משחק של כוח. זה גם משחק של אמוציות. כשאחד/ת יושב/ת בתוך חדר אחד עם עוד 119 איש, ומשחקים במשחק פוליטי כלשהו, זה יכול להיות דרמת תככים כמו "בית הקלפים", או סרט שבאמת מבין שכל החלטה בבית המחוקקים יש לה השלכות על החיים שלי ושלך, החיים של האנשים הפשוטים. כי בסוף כל משפט של פוליטיקאי ישראלי באמת יושב ערבי (עם נרגילה או עם מטען חבלה). או יהודי (עם רובה, או עם מינוס בבנק). או דרוזי, צ'רקסי, נוצרי. והגישה האישית, הפרשנות של האיש הפשוט למצב, האנשים שהובילו מתוך דם ליבם את "שיח לוחמים", הם שהפכו את הסרט ההוא לחוויה כל כך מרתקת. בסרטם החדש, מור לושי ודניאל סיוון טועים לדעתי בדרך הקולנועית שבה הם מספרים לי את הסיפור.

כי יש כאן אינספור אילוסטרציות של הנאמר. הרי הסרט מתבסס על היומנים של אלו שהיו בתוך חדרי המשא ומתן הכי סודיים. חלקם כבר לא בחיים, אבל חלקם כן, והם אפילו מתראיינים לסרט הזה. אבל לושי את סיוון העדיפו לספר את הסיפור הזה בעזרת שחקנים, ובניית סט, ושחזורים בנורבגיה הקפואה עם הוויס-אובר ברקע. וזה, אפעס, מרחיק אותי מהמתרחש. מרחיק אותי מהאנשים שבתוך החדר. מנתק אותי רגשית מהמשא ומתן שמשפיע על חייהם של מיליונים במקום החם והלוהט הזה.

במידה מסוימת, יש ב"יומני אוסלו" סוג של השלמה ל"קינג ביבי". אם נתניהו הבין שהדרך לשלטון עוברת בשליטה במדיום התקשורתי, השמאל שהיה בשלטון בין השנים 1992-96 אומר בפירוש בסרט: הפקרנו את הרחוב לאספסוף. והסרט הזה מראה, בפרוטרוט, איך אנשים גיבורים, עם חזון, ישבו לעשות שלום, ואיך העם עשה מלחמה. עד שבא איש אחד צעיר עם אקדח, וירה 3 כדורים שהרגו סופית את תהליך השלום.

כי הסיפור הזה, הסיפור של אוסלו, הוא סיפור מרתק על החיים שלי. על אנשים שישבו, והתווכחו, ורבו, והתפייסו, והסכימו, וחזרו בהם מהסכם, והסכימו שוב, ועברו בדרך אינספור פעולות טרור משני הצדדים שפגעו בתהליך, האטו אותו, כמעט עצרו אותו, ובכל פעם התהליך התחדש מתוך ההבנה שלא עושים חשבון לעבר, כי אין לזה סוף. עושים חשבון לעתיד.

הגילוי הכי מרעיש מבחינתי הוא שבעצם כבר היה הסכם שלום גמור וחתום. הוא המתין למעבר לשלב הבא, השלב שבו הוא יוצא מסודיות הדיונים אל הקהל הרחב, לכנסת, ולממשלה הפלסטינית, כדי לקבל את חותמת האישור. אבל ההסכם כבר היה. ואז רבין נרצח. ואז נגמר הסיפור.

קיצונים משני הצדדים טלטלו את העץ הצעיר הזה של תהליך השלום עד שהוא לא היה יכול יותר לעמוד, ונעקר. "יומני אוסלו" עוקב בסבלנות אחרי כל שלבי המשא ומתן הזה, ובמקום לנצל את הגישה בלתי אמצעית אל הדמויות המרכזיות בשיחות השלום האלו, לשחק בעריכה עם הראיונות שלהם, להצליב עדויות ולספר לי את הסיפור מתוך דם ליבם של האנשים שבאמת היו שם, הסרט הזה תופס קצת מרחק, והוא מאוד מעניין, אבל לא באמת נוגע. עד שמגיע רצח רבין. אחרי אינספור מריבות והתפייסויות, מגיע הרגע הבלתי נתפס הזה, והדמעות בכל זאת עולות. כמות האנשים שתמכה בתהליך השלום היתה לא קטנה, בכל זאת, והם הגיעו ועשו הרבה רעש באותו לילה של ה-4 בנובמבר 1995. אבל רעש אחד קטן של 3 יריות מאקדח התגבר על הרעש הגדול של המוני בית ישראל שרצו שלום, למרות כל הפיגועים והאובדן והכאב. הסבלנות בעריכה של הסרט הזה בכל זאת עומדת לזכותו, וכשמגיע רגע האמת, הסרט הזה בכל זאת עובד. גם כקולנוע, וגם כתעודה עצובה של המצב אז, ומאז ועד היום. חבל שעד אז הסרט הזה הוא תעודה מרתקת, אבל קצת מרוחקת רגשית.


והאפילוג נפלא. שמעון פרס. איזה איש מדהים הוא היה. כמעט 25 שנה אחרי שיחות אוסלו, אחרי אינספור הרוגים והרס וכאב בשני הצדדים, השאלה האחרונה שהוא נשאל היא האם יש עוד סיכוי לשלום. גם מתוך הקבר האיש הזה מצליח לתת לי תקווה. בכל זאת ולמרות הכל.

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s