אוסקר שפה זרה 2019: מקבץ שישי

והנה עוד מקבץ. במקבצים הקודמים (מקבץ ראשון, מקבץ שני, מקבץ שלישי, מקבץ רביעי, מקבץ חמישי) פירטתי על 50 סרטים שעלו כבר על מסלול המירוץ לאוסקר לסרט בשפה שאינה אנגלית. במקבץ השישי נצרף למירוץ עוד 10 סרטים, וביחד 60. וההודעות על סרטים נוספים ממשיכות להגיע. יהיו עוד מקבצים. בינתיים, נספור ביחד עד ל-60 (כרגיל, הלינק בשם הסרט מוביל לטריילר הרלוונטי):

פרו: נצח (Wiñaypacha) – אוסקר קאטאקורה

הטריילר של הסרט שפרו שולחת לאוסקר מתורגם לספרדית. מדובר בסרט אנתרופולוגי, המשמר שפה נכחדת, תרבות נכחדת. הסרט מתרכז בקהילה קטנה בהרים האנדים הדוברים שפה שנקראת איימרה. בעצם אין סיפור בסרט הזה. זוג אנשים מזדקנים מחכים ליום שבנם יחזור הביתה, מקווים שהוא לא שכח אותם, את התרבות שלהם/שלו, את מקום ילדותו. וזהו. נופים יפים, שני אנשים, ושפה נכחדת. לא נראה לי סרט שמחזיק שעה וחצי. בקושי חצי.

טוניס: היפה והכלבים (على كف عفريت) – ח'אוטר בן הניה

זה סרט חשוב. סיפור על בחורה צעירה שעוברת אונס. היא עוברת לילה של גיהנום. פעמיים. כי אחרי האונס היא הולכת לבית החולים, ומלגלגים עליה (בגלל שלבשת שמלה פתוחה מדי…), ומפנים אותה לבית חולים אחר. בכלל, אלו שאנסו אותה היו שוטרים בעצמם, אז להתלונן במשטרה הופך להיות סיפור מאוד בעייתי, כי שוטרים מגנים על שוטרים. וכשמדובר במדינה שמרנית כמו טוניס, זה הופך להיות קשה אפילו יותר. יכול להיות סרט מעניין.

אלג'יריה: עד הסוף (إلى آخر الزمان) – יסמין חוק

סיפור מעשיה חביב: אשה בת 60 מגיעה לבית הקברות לבקר את הקבר של אחותה. שנים ארוכות היא לא באה לקבר הזה, אבל עכשיו, כשבעלה נפטר, היא מרגישה צורך. היא מבקשרת מחופר הקברים הזקן בבית הקברות לארגן לה חלקת קבר על יד אחותה, ובינתיים היא מתחילה לארגן את הלוויה שלה עוד בחייה. עם התמשכות הסיפור, היא מבינה שהיא וחופר הקברים מתחילים להרגיש רגשות אחד כלפי השניה, ואולי היא פתאום לא רוצה כל כך לסיים את החיים שלה…סוג של "חיי בלעדי" דובר ערבית, שנראה לא רע (למרות שמתורגם לצרפתית בלבד, ולא הבנתי הכל).

בוליביה: מוראיה (Muralla) – רודריגו פאטינו

בוליביה שולחת לאוסקר סרט פשע שנראה מרשים, רק שאין לי מושג מה הוא עושה בתחרות על האוסקר. יכול להיות שהבמאי מתלהב מדי (אפשר לראות בטריילר את השימוש האולי מוגזם מדי באפקט הדולי-אין-זום-אאוט), אבל איכשהו נדמה לי שהסרט הזה יכול להיות לא רע. סיפור הסרט נוגע לדמות הראשית, אחד בשם קוקו מוראיה ריברה, שהיה שוער מפורסם בעבר, אבל היום מתפרנס בדוחק כנהג. כדי לממן טיפול יקר לילד קטן והחולה שלו, הוא משתתף במכירתה של ילדה קטנה לרשת זנות. כשהבן שלו מת, הוא מבקש לגאול את נשמתו בהצלתה של הילדה מציפורני רשת הסחר בנשים. נראה מעניין, אבל לא נראה לי שיש לו מה לעשות באוסקר.

סלובניה: איוואן (Ivan) – יאנש בורגר

הסרט הסלובני נראה כמו יצירה עמוקה, עצומת רגשות. סיפור על רומן מחוץ לנישואין, אהבה גדולה. ונולד גם ילד. הגבר היה במעצר בגלל עבירת צווארון לבן, ועכשיו הוא יוצא לראות את הילד שנולד לאהבה הגדולה שלו שהיא לא אשתו. אה, אשתו. כשהיא שומעת על הילד הזה היא כנראה חוברת לשותפי הפשע של בן זוגה ומארגנת את חטיפת התינוק. הטריילר נראה מדהים. הסרט מאוד מסקרן.

בולגריה: בכל מקום (Вездесъщият) – איליאן דג'בלקוב

בולגריה שולחת לאוסקר סרט שעל פניו נראה מעניין, אבל מצד שני, הוא נראה כמו הגרסה הבולגרית של "זרים מושלמים". סרט שבוחן שימוש בטכנולוגיה מודרנית נפוצה, והשפעתה על ההתנהגות האנושית. במרכז הסרט גבר מצליח שעובד בסוכנות פרסום. הוא מתחיל להשתיל מצלמות בבתים של כל הקרובים והשכנים שלו. בהתחלה זה סתם שעשוע לא מחייב. לאט לאט הסודות שהוא מגלה מערערים את עולמו. נראה מעניין, אבל מקווה שיש בו יותר שאר רוח מאשר הסרט האיטלקי ההוא.

אינדונזיה: מרלינה הקטלנית, סיפור בארבע מערכות (Marlina Si Pembunuh dalam Empat Babak) – מולי סוריה

הנציג האינדונזי לאוסקר מספר סיפור מסקרן, אבל נדמה לי שהרמה הטכנית הלא מאוד משופרת שלו תמנע ממנו להיות אפקטיבי, ובכלל, הסרט הזה הסתובב בנישה של כל מיני פסטיבלי ז'אנר, והוא לא ידבר לאנשים מחוץ למעגל הזה. גיבורת הסרט, מרלינה, עוברת חוויה איומה: ביתה נפרץ ע"י 7 גברים בני בליעל, שמטרתם לשדוד אותה, ובדרך גם לאנוס אותה. איפשהו באמצע המעשה מרלינה אוזרת אומץ ומצליחה לגרש אותם מהבית, תוך כדי שהיא הורגת 3 מהם. את הראש של אחד מהם היא שומרת. בדרך למשפט הצדק שהיא מבקשת היא סוחבת את הראש איתה. ואז רוח המת, רוח ללא ראש, רודפת אותה. נשמע כמו סיפור מעשיה מסקרן, רק שהטריילר נראה עני מדי.

פקיסטן: עוגה (کیک) – אסים עבאסי

כמו שאומרים בטריילר: משפחה. איזו עסק מחורבן. אבל זה כל מה שיש לנו בחיים.

"עוגה", הסרט שפקיסטן שולחת לאוסקר, נראה כמו מאות ואלפי סרטים אחרים. מאוד לא מקורי. מה שלא אומר שזה סרט רע. להיפך. הטריילר מצביע על אפשרות שזה סרט מאוד חביב, משעשע, ואולי אפילו מרגש.

שתי אחיות בוגרות מובילות את הסיפור. אחת מהן עזבה את הארץ ועברה למערב. השניה נשארה עם ההורים. האחות המערבית חוזרת לארץ כדי לעזור לזו שנשארה לטפל בהורים החולים. ומתחים ישנים עולים על פני השטח.  לא מקורי. אמרתי. אבל יכול להיות שזה סרט ממש נחמד.

תאילנד: מאלילה (มะลิลา) – אנוצ'ה בוניאוואטאנה

תאלינד שולחת לאוסקר סרט שעל פניו אמור להיות יפה ומרגש: סיפור אהבה של שני גברים, שהיו בעבר נאהבים ונפרדו, ועכשיו הם מחדשים את הקשר אחרי ששניהם עברו טרגדיות, וחידוש הקשר נועד לעזור לכל אחד מהם להתמודד עם הכאב. נשמע יפה ומרגש. רק שמצפיה בטריילר נדמה לי שהסרט עמוס בהתיחסויות לפילוסופיות המזרח ולכל מיני אמונות שונות עד שהרגש האנושי הפשוט הולך לאיבוד.

לבנון: נחמה (کفرناحوم) – נאדין לאבאקי

לבנון עושה את המעשה הצפוי, ובוחרת לאוסקר את אחד הסרטים המהוללים של השנה. בקליפ אפשר לראות את התחלת הסרט, הקטע שבו הילד תובע את הוריו למשפט. הבעיה היא שאני ראיתי את הסרט בטורונטו לאחרונה (כאן כתבתי עליו), ועם כל הרצון הטוב, מדובר בסרט שהוא שרשרת יגון בלתי נגמרת שלוחצת בצורה לא רציונלית על בלוטת הדמעות, בלי נחמה, ועם חשיבות עצמית מוגזמת. מדובר אמנם על נושא חשוב, על הזנחת ילדים ע"י הוריהם ועל מצב כלכלי לא משופר של אוכלוסיה לא קטנה, שבעטיה נפגעים החלשים ביותר, הילדים, אבל הדרך שבה זה מועבר למסך הקולנוע מגזימה מאוד את היגון, ואני די נאטמתי בפני הסרט הזה. אבל זה רק הטעם הפרטי שלי. רוב העולם די נופל שדוד לרגלי היצירה הזאת של נאדין לאבאקי, והסרט הזה הוא מהמובילים לזכיה באוסקר השנה.


עד כאן המקבץ השישי. יהיו עוד. המירוץ הזה ארוך וקשה…

איתן ווייץ

עקבו אחרי בטוויטר, או צרו איתי קשר במייל: Eithanwe@012.net.il

תודה שבאתם וקראתם. אשמח לארח אתכם שוב בבלוג שלי, בכתובת: Eithan.co.il

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “אוסקר שפה זרה 2019: מקבץ שישי

  1. טוניס – זמין באוזן. אחד הסרטים הטובים ביותר שיצא לי לראות השנה. הוא לא רק "סתם סרט חשוב" אלא גם תצוגה קולנועית מרהיבה (מחולק ל9 סצנות שכל אחת מהן הוא שוט אחד ארוך) שמחזיקה אותך מרותקת זאת הרבה בזכות השחקנית הראשית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s